רוכבים מפגינים בדרך לירושלים. תצלום: טל זהר/פולגז
בימים אלו מנסה משרד האוצר, במהלך שמאחוריו עומד המפקח על הביטוח ידין ענתבי, לבצע מחטף שיהווה פגיעה קשה בציבור בעלי אופנועים וקטנועים בישראל – ובמידה רבה יריקה בפרצופה של הכנסת. במסגרת חוק ההסדרים 2009 המונח על שולחן הממשלה, נחבא  סעיף המבקש לאמץ את חוק ההסדרים 2008 – חוק אשר לא הספיק לעבור בזמנו. ובין סעיפי אותו חוק מ-2008 שהאוצר מבקש מהממשלה לאמץ, חבוי נסיון לבטל הישג משמעותי לקהילת רוכב דו-גלגלי בישראל, הישג עליו חתומים שניים מחברי הממשלה הנוכחית.
 
ביטוח אופנועים: נסיון המחטף של האוצר
צילום: מנהל 
ידין ענתבי. מתנכל לאופנוענים
 
בפברואר 2008 הועבר בכנסת – חרף התנגדות נמרצת של משרד האוצר וידין ענתבי, ולאחר מאבק מתמשך מצד ציבור האופנוענים בישראל – חוק המתקן את חוק הפלת"ד (פיצויים לנפגעים בתאונות דרכים), על פי הצעת חוק פרטית בהובלת הח"כים דאז (והשרים כיום) גלעד ארדן וסטז' מיסז'ניקוב. המטרה העיקרית של החוק היתה הוזלת ביטוח החובה לבעלי רכב דו-גלגלי, ביטוח שתעריפיו האמירו בשנים האחרונות במסגרת הרפורמה בביטוח החובה, בעוד תעריפי ביטוח מכוניות פרטיות ירדו בכ-40%. למשל, עלות ביטוח חובה בלבד לקטנוע עממי בנפח 125 סמ"ק, לרוכב צעיר ולנהג יחיד, עלולה להגיע לכ-4,000 ש"ח – לא הרבה פחות מערכו של קטנוע משומש שכזה. מיותר אולי לציין כי עלות גבוהה זו מהווה מחסום לשימוש ברכב שמיועד במהותו להוות תחבורה זולה. הכנסת, יש לציין, הסכימה עם מגישי הצעת החוק ובקריאה ראשונה עבר החוק ברוב של 50 בעד ורק מתנגד אחד; גם בקריאה שלישית ואחרונה עבר החוק ברוב גדול.
  
לתיקון המדובר היו שני סעיפים: האחד – מתן אפשרות לרכישת ביטוח עם השתתפות עצמית של בעל הרכב, תמורת הוזלה של 11% בתעריף הביטוח; השני והחשוב יותר , קביעת "הסכם חציה" לפיו בכל מקרה של תאונה בה מעורב רכב דו-גלגלי ורכב אחר, עלויות הביטוח יחולקו כך שביטוח החובה של הכלי הדו-גלגלי יישא ב-25% וביטוח החובה של הרכב השני – ב-75%.

את הלוגיקה מאחורי תיקון זה מסביר עו"ד זהר גרינברג, מהפעילים הבולטים במהלך החקיקה המדובר ובהגנה על זכויות בעלי רכב דו-גלגלי בכלל מטעם "מועדון האופנועים הישראלי", ודמות מוכרת היטב במסדרונות הכנסת. "חוק הפלת"ד כולל בתוכו עיוות מובנה, מוכר וידוע", מסביר גרינברג. "בשל עצם אופי ביטוח החובה בישראל, שהוא ביטוח מסוג No Fault דהיינו ללא אשמה, יוצא כי הרכב ה"חלש" שנפגע יותר בתאונה – קרי, אופנוע או קטנוע – דווקא הוא צריך לשאת בנטל הביטוחי.

נהג משאית שמעורב בתאונה עם אופנוע לא יפגע כלל, קרוב לודאי, והביטוח שלו לא יצטרך לשאת בכל נזק, בעוד האופנוע יפגע ויפצע. זו הסיבה המרכזית לתעריפים הגבוהים של ביטוח החובה לאופנועים וקטנועים". יש לציין, אגב, כי לדברי חברות הביטוח והאוצר, גם התעריפים הגבוהים הנוכחיים של ביטוח רכב דו-גלגלי אינם ריאליים, ועל מנת לכסות את העלות האמיתית היה עליהם להיות כפולים (!).
גרינברג מוסיף ומסביר: "מיהם הגורמים החלשים בכביש? הולכי רגל, רוכבי אופניים ורוכבי דו-גלגלי. אבל על פי החלטת המחוקק שני הגורמים הראשונים אינם מחויבים בביטוח חובה וכאשר הם נפגעים בתאונת דרכים, ביטוח החובה של הרכב הפוגע הוא שנושא בנטל הכספי. מי נשאר? אופנועים וקטנועים, אשר בגלל פגיעותם (ולמרות שברוב מקרי התאונות בהם מעורב רכב נוסף, אתו רכב הוא האשם – כך על פי נתוני משטרת ישראל) נושאים בנטל ביטוחי כבד.

מחוקקי חוק הפלת"ד היו מודעים לעיוות הזה והציבו בידי שר האוצר סמכות לקבוע אחוזי חציה כראות עיניו, כדי לאפשר חלוקה צודקת יותר של הנטל; ואכן, לפני שנים מעטות קבע שר האוצר דאז הסכם חציה של 50-50%, אך לא הסכים לקבוע אחוזים שונים. לאור זאת הוגשה – והתקבלה – הצעת החוק המדוברת המתקנת את חוק הפלת"ד וקובעת חלוקה של 25-75%".

התיקון המדובר היה אמור להוזיל את תעריפי הביטוח באופן משמעותי, לא רק בשל עצם שינוי שיטת החישוב האקטוארי אלא בשל הפיכת שוק ביטוח החובה לרכב דו-גלגלי לאטרקטיבי לחברות הביטוח. כיום מופנים כל רוכבי הדו"ג באופן גורף לפול, התעריפים אחידים ואין תחרות, בניגוד למתרחש בשאר שוק הרכב. יש להדגיש כי ההשפעה עבור שאר בעלי הרכב תהיה זניחה והנהג הבוד דבעל מכונית לא ממש ירגיש שינוי מהותי בתעריפי הביטוח שישלם.

בלחץ האוצר הוחלט כי תיקון החוק ייושם בספטמבר 2008 וייבחן מחדש לאחר שנתיים. בפועל יישום זה מעולם לא התרחש – ועכשיו, בלחץ המפקח על הביטוח, נעשה נסיון תמוה ומקומם לבטל את החקיקה האמורה. התנגדותו של ידין ענתבי אינה ברורה, ובעיקר קשה להסביר את נסיונו להכניס את החוק האמור במסגרת חוק ההסדרים. חוק זה מיועד לאפשר למדינה להעביר את תקציבה באמצעות ביטול תקנות המנפחות ומייקרות אותו. התחיקון המדובר לחוק הפלת"ד אינו קשור במאום לתקציב המדינה ואינו קשור אליו – מדובר בשינויי חישוב פנימיים של חברות הביטוח בלבד!

נוסיף עוד כי מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, יחזקאל דסקל, שלח מכתב דחוף ליו"ר הכנסת ריבלין, בו הוא מבקש לפעול לסיכול המחטף המדובר ולהוצאת הסעיף המדובר מחוק ההסדרים
ידין ענתבי הפך זה מכבר לגורם שנוא על ידי קהיליית האופנוענים, ולאור ההשתלשלויות האחרונות אפשר בהחלט להבין מדוע. לא נותר אלא לקוות כי השרים ארדן ומיסז'ניקוב לא יתנו לאוצר ולעתנבי לבצע את המחטף האמור ויסכלו את הנסיון המקומם לעקוף את הכנסת ואת הליכי החקיקה התקינים – ואולי סוף סוף יעמידו את ענתבי במקומו.