בתערוכת ז'נבה האחרונה הציגה ב.מ.וו רכב-תצוגה מוזר במקצת: קונספט 5 גראן טוריסמו, אשר נראה קצת כמו גרסה מונמכת של X6 או – אם תרצו – גרסה מוגבהת של אופנת הקופה-4-דלתות (אם כי הרבה פחות אלגנטית מהנציגות הקודמות של אותה אופנה, מרצדס CLS ופולקסווגן פאסאט CC). עכשיו מציגה ב.מ.וו את גרסת הייצור הסדרתית, עם מעט מאד שינויים לעומת מכונית התצוגה – לפחות מבחוץ. רק חישוקים במידות נורמליות שהחליפו את חישוקי ה-"21 של מכונית הקונספט, ומראות צד גדולות יותר, מבדילים בין הגרסאות. לעומת זאת תא הנוסעים, שלא במפתיע, בהחלט שונה והינו הרבה יותר קונבנציונלי.
ב.מ.וו מציגה: סדרה 5 גראן טוריסמו, הגרסה הסדרתית
צילום: מנהל
הגראן-טוריסמו אמורה להיות בדיוק מה ששמה מרמז – גרסת GT לסדרה 5, עם מקום ל-4 נוסעים – אך למרות הייחוס לסדרה 5, הבסיס המכני הוא דווקא של סדרה 7 הנוכחית. הפלטפורמה מגיעה משם ובסיס הגלגלים לא שונה (לעומת סדרה 7 הרגילה, לא המוארכת כמובן), 3.07 מ' ארוכים – 18 ס"מ תמימים יותר מסדרה 5, כמעט 14 ס"מ יותר מ-X6. האורך הכללי, בדיוק 5 מטרים, קצר ב-7 ס"מ מסדרה 7 אבל ארוך ב-16 ס"מ מסדרה 5 וב-12 ס"מ מ-X6. מימד הגובה נופל בין X6 לסדרה 5. ב-GT החדשה מדובר על 1.56 מ', לעומת 1.69 מ' ב-X6 ו-1.47 מ' בסדרה 5.
עם בסיס גלגלים וגובה שכאלו, לא פלא שה-GT החדשה מציעה מרחב-פנים יוצא דופן, לרגלים ולראש – והיא מציעה את אותה אופציה שהופיעה במכונית התצוגה: זוג מושבים אחוריים היכולים לנוע קדימה (כל אחד בנפרד) בשיעור של כמעט 10 ס"מ. על ידי זאת ניתן להגדיל את נפח תא המטען מ-440 ל' מכובדים ל-590 ל' סופר-נדיבים. בנוסף, ניתן לקפל את המושבים האחוריים ולהעלימם ברצפה, מה שמגדיל את הנפח ל-1,700 ליטרים. רוצים עוד? פתח תא המטען עבר גם הוא ממכונית התצוגה, וזה אומר שמדובר בדלת דו-שלבית (כמו בסקודה סופרב החדשה): אפשר לפתוח רק את חלקו האחורי בלבד לא כולל החלון האחורי, כמו בסדאן 4 דלתות רגילה, או לפתוח הכל כולל החלון האחורי, כמו בהאצ'בק, לצורך גישה נוחה יותר לחלק הפנימי של תא המטען.
ב.מ.וו מציגה: סדרה 5 גראן טוריסמו, הגרסה הסדרתית
צילום: מנהל
ביחידות ההנעה נמצא שני חידושים. האחד – כל שלושת המנועים מצוידים בתיבות אוטומטיות עם 8 הילוכים, שעד כה הופיעה רק בגרסת-העל של סדרה 7, ה-760. החידוש השני הוא בהיצע המנועים. שניים מהשלושה המוצעים בשלב זה מוכרים ומגיעים מההיצע העדכני של סדרה 7 החדשה: מדובר ב-V8 טורבו בנזין בנפח 4.4 ל' עם 407 כ"ס, ו-3.0 ל' טורבו-דיזל עם 245 כ"ס. אבל המנוע השלישי חדש ומענין – או לפחות גרסה חדשה ומענינת של מנוע קיים. מדובר ב-3.0 ל' טורבו עם 306 כ"ס ו-40.8 קג"מ, אבל אם הנתונים הללו נשמעים לכם מוכרים – אז לא, זה לא מנוע ה-3.0 ל' טורבו כפול-המגדשים שלקח את תואר מנוע השנה הבינלאומי בשנתיים האחרונות. בעוד המנוע ההוא מצוייד בצמד מגדשי טורבו ובהזרקת דלק ישירה, המנוע החדש מסתפק במגדש אחד (מסוג Twin Scroll), אך מוסיף להזרקה ישירה גם הפעלת שסתומים Valvetronic – טכנולוגיה ותיקה של ב.מ.וו, אשר מחליפה את המצערת הקונבנציונלית באמצעות שליטה על תזמון ושיעור הרמת השסתומים. זו הפעם הראשונה שמנוע כלשהו משלב טכנולוגיה זו יחד עם הגדשת-טורבו והזרקה ישירה – והתוצאות מאד מרשימות: למרות השימוש במגדש טורבו בודד, ההספק המירבי זהה לזה של אותו מנוע בגרסת שני המגדשים המוכרת, ואילו המומנט המרבי זהה בגודלו אך המנוע החדש מגיע אליו מוקדם אפילו יותר, כבר ב-1,200 (!) סל"ד. היתרון האמיתי מגיע בתחום צריכת הדלק. אם נשווה את ה-5 גראן טוריסמו לסדרה 3 עם המנוע כפול המגדשים, נגלה כי הדגם החדש צורך פחות דלק ופולט פחות CO2 – למרות שהוא כבד יותר ב-400 ק"ג!
כינויי הגרסאות, אגב, זהים לאלו של סדרה 5 בתוספת האותיות GT, כך שאנו מדברים על השמות 530i GT לגרסת הבנזין עם המנוע החדש, 550i GT לגרסת ה-V8 ו-530d GT לדיזל.
אנחנו בטוחים שתסלחו לנו אם לא נטרח לפרט כאן את כל האבזור הרגיל והאופציונלי, ואת שלל מערכות העזר.
צאו מתוך הנחה שאם אתם יכולים לחשוב על זה, כנראה זה נמצא ברשימה.