למעשה, אם לוקחים בחשבון את זמני התגובה של תעשיית הרכב, אנחנו בעצם כבר בעיצומה של המהפכה. העלייה במחירי הנפט היתה הקטליזטור הסופי, מה שדחף את ההמונים לעבר אמונה מוחלטת בצורך במכונית החשמלית (ואני משוכנע שעוד יצוצו בעתיד תאוריות קונספירציה על תפקידן של חברות הרכב בזינוק במחיר הנפט, כחלק מיחסי הציבור לרעיון המכונית החשמלית...). מישהו בכלל שם לב לעובדה שמחיר הנפט כבר ירד בחזרה אל אזור ה-70 דולר לחבית? בטח שלא ההמונים בארה"ב.
דבר אחד ברור – המכונית החשמלית נמצאת בשלבים האחרונים של הפריצה מבימות התצוגה ובתי המלאכה הקטנים אל הרחוב, במספרים גדולים. רוב האנשים מתייחסים לכך בשוויון נפש: אז במקום מנוע כזה יהיה מנוע אחר, ובמקום אקדח התדלוק נשתמש בכבל מאריך – So what?. אבל השינוי שהמנוע החשמלי יביא איתו יהיה משמעותי הרבה יותר.
אם תרשו לי להתחיל מהפינה הפרטית שלי, של כתב הרכב, הרי שההנעה החשמלית תבלגן לחלוטין את אחד מהמוסדות הוותיקים והמוכרים ביותר במאה שנים של עיתונאות רכב – טבלת הנתונים. כי איך תראה טבלת הנתונים הוותיקה בלי השורות המתייחסות לנפח המנוע, מספר הצילינדרים והשסתומים וצורת התזמון? גם סעיף תיבת ההילוכים כנראה יינטש, לפחות בחלק מהמקרים, ובמקום נפחו של מיכל הדלק נצטרך ללמוד לכתוב נתונים כמו אמפר-שעה/וולטים. שלא לדבר על כך שישדדו מאיתנו כמה מהדימויים האהובים והנפוצים – זה נשמע די טיפשי לכתוב "מושך מסל"ד אפס כמו מנוע חשמלי" או "שקט כמו מנוע חשמלי", על מנוע חשמלי, לא?
גם עולמם של חובבי השיפורים יעבור טלטלה. במקום הז'רגון המוכר היום, שכולל משפטים כמו "שמתי לו צ'יפ", "החלפתי למזרקים של 800CC" או "שמתי מיכל NOS", חבורת שוכני הסדנאות יצטרכו לאמץ עולם מונחים שונה לגמרי, אולי משהו בסגנון של "שמתי לו שנאי של 300V", "החלפתי לכבלים ראשיים מזהב" או "הוספתי למערכת קבל של @#%& (מהנדסי האלקטרוניקה בקרב הקוראים מתבקשים להשלים כאן איזה נפח קיבול אדיר. לאחרים זה במילא לא משנה)". אללי, הרי עוד עלול להגיע יום בו בתחרות "מנוע השנה" ינצח מנוע של סימנס, סמסונג או סוני במקום מנוע של ב.מ.וו, סובארו או פורשה...
אבל גם אם אתה מאלו שבחרו רכב מרשימת הליסינג לפי הצבעים הזמינים, או בהטלת מטבע, אתה צריך להתעניין במהפכה החשמלית. לאו דווקא בגלל טווח הנסיעה המוגבל או זמן ה"תדלוק" (שני נושאים שאני בטוח שיתגברו עליהם בעתיד הנראה לעין), אלא בגלל השינויים בכלי הרכב שמנייד אותך לעבודה ובחזרה מדי יום. כי מנועים חשמליים אינם כבולים לאותם אילוצים החלים על מנועי בנזין והמערכות המשרתות אותם – הברור והבולט בהם הוא קיומו של תא מנוע. הביטו מהחלון על מגרש החניה הקרוב וראו איזה מקום תופס תא המנוע בעיצובה ותכנונה של כל מכונית. כמה מקום הוא תופס וכמה קשה עובדים היצרנים כדי לארוז אותו בצורה שתרחיק אותו ואת מפגעיו מתא הנוסעים, בזמן שלום כמו גם בזמן תאונה. עכשיו חשבו מה יוכלו אותם מהנדסים מוכשרים לתכנן כאשר המנוע(ים) תחובים להם בתוך הגלגלים – אחת האפשרויות המקובלות בהנעה חשמלית. ואם כבר המנועים בגלגלים, ואין צורך באמצעים מכאניים שיעבירו את הכוח מתא המנוע אליהם, הרי שגדל גם החופש לשנות את מיקום גוף הרכב ביחס לגלגלים. אומנם כבר היום (ולמעשה כבר כמה עשרות שנים) יש מכוניות היודעות לשנות את גובהן ביחס לקרקע – ולגלגלים – אך מערכות אלו תמיד פעלו תחת האילוץ המכאני של גלי הינע וציריות. חשבו רק מה תוכל לעשות הפוקוס-ליסינג החשמלית עוד עשרים או שלושים שנה, עם גוף שיודע לעלות או לרדת שלושים ס"מ ביחס לתושבות המתלים, או ארבעים ס"מ. מהצד השני, חשבו מה יעשה משקלו של מנוע חשמלי בגלגל, בצד הלא נכון של הקפיץ והבולם, להתנהגות הכביש והנוחות. מי יודע, ייתכן ובעתיד הלא רחוק בכלל ניזכר בגעגוע רומנטי בנוחות המופלגת של מיצובישי סופר-לאנסר ואחיזת הכביש חסרת הפשרות של סוזוקי סמוראי (ולא. אין שום סיכוי שבעולם שמתישהו נתגעגע לנוחות של סמוראי...).
***
במאה ועשר שנות קיומה של המכונית היא עברה שינויים רבים, חלקם מינוריים, חלקם משמעותיים יותר. אני בטוח שבכל אחד מהמקרים כותבי טורים מוטוריים שפכו ההררי מילים על השינוי הדרמטי שיעבור עולם הרכב (מישהו עוד זוכר כמה מלל ודמעות נשפכו על ההגאים מוגברי הכוח, ששודדים את הנהג מהקשר הישיר לגלגלים?). ולמרות זאת אני אומר כאן בפה מלא – המכונית החשמלית תשנה את המכונית בצורה דרסטית, והמעבר להנעה חשמלית יהיה המהפכה הגדולה ביותר בעולם הרכב שלנו במאה השנים האחרונות. היא תראה אחרת, תיסע אחרת ותרגיל אותנו לסט חדש לחלוטין של מונחים, יכולות ומגבלות.
לפני כמה שנים, שילבתי במהלך שיחה את הביטוי "נפל לך האסימון", ואחת המשתתפות, בת עשרה, הגיבה "אני יודעת מה המשמעות של הביטוי – אבל מה זה בעצם אסימון?". לבנזין ולדיזל ייקח אולי קצת יותר זמן להעלם מחיינו, אבל אין לי ספק שלא רחוק היום בו הביטוי "תן גז" יזכה למעמד דומה.