תמונת אילוסטרציהאוטובוס מידרדר לתהום, עשרות הרוגים ופצועים, מדינה בהלם.
לכאורה, אין הרבה מה לחקור. אוטובוס עוקף אוטובוס, ירידה מסוכנת, פיתול, נהג מאבד שליטה, אוטובוס מידרדר לתהום. גם אם יוכח, כפי שהנהג טוען, שמדריך התיירות נפל עליו ולכן איבד שליטה על הרכב, אחריותו של הנהג היא למנוע ממדריך התיירים לעמוד לידו. כך שניתן הפעם לקבוע כמעט בוודאות, שהפעם באמת הנהג אשם. אבל גם אם זה נכון, היה ניתן למנוע גם את התאונה הזאת. עצוב לומר, אבל זה אפילו לא מסובך או יקר במיוחד.
מיד לאחר התאונה ציינו כמה מומחי תחבורה שמעקה בטיחות עדכני שעומד בתקנים הארופאיים, עשוי למנוע הידרדרות של אוטובוס. במרבית המקרים זה נכון. אולם, גם אם זה נכון, המציאות קובעת פשרות, לפעמים מכאיבות. אי אפשר להחליף גדרות בטיחות ישנות בחדשות, בבת אחת, בכל כבישי ישראל. הכביש בו אירעה התאונה, הוא כביש נידח למדי, התנועה בו דלילה, ולכן אינו עומד - וגם לא צריך לעמוד - בראש סדר העדיפויות של מע"צ. אבל למה לעזאזל לא היה שם לפני העיקול קו הפרדה לבן רציף, כזה האוסר על עקיפה במקום בו היא יכולה להיות הרת אסון? לפי כל העדויות נהג האוטובוס לא יצא לעקיפה כל עוד קו ההפרדה היה רציף אלא רק באותו רגע שהקו הפך להיות מקווקו והעקיפה מותרת.
לא פעם התרענו בכתבות באוטו, בתחבורה ובטיחות, בעיתונות היומית ובאמצעי תקשורת אחרים שקווי ההפרדה בכבישי ישראל אינם תקינים ובמקרים רבים אפילו מסוכנים. יש מקומות בהם קיים קו הפרדה רצוף למרות שניתן לעקוף בהם בבטחה, וגרועים מהם המקומות בהם העקיפה מסוכנת או בלתי אפשרית, ואין קו הפרדה רציף במרכזם.
אני לא כותב זאת כדי להסיר או להפחית מאשמת הנהג אלא כדי לסייע במניעת התאונה הבאה. את הרוגי התאונה הזאת כבר לא ניתן להציל אולם פעולת חירום מהירה, בה יעברו ציוותי מע"צ ויבדקו כביש כביש ויסמנו קוי הפרדה כמו שצריך עשוייה למנוע את התאונות הבאות. טוב היה אם הממונים על הבטיחות בכבישים בישראל היו יוזמים ומבצעים מבצע כזה במהירות וביעילות במקום שיבדקו את מספר העבירות אותם הנהג בשנים בהם הוא נוהג, או אם היתה כאן טעות נהג או בריונות בין שני נהגים - לפי טענת שר התחבורה (שלא נתמכת אגב בחקירת המשטרה).