הקוברה המקורית, זו שהושקה לראשונה בתחילת 1962, הנה ללא ספק הדבר המוצלח ביותר שנולד כתוצאה משת^פ אנגלי-אמריקני, מאז שהצרפתים גורשו מהיבשת החדשה. AC, יצרנית מכוניות ספורט בריטית וותיקה, התמחתה כרבות ממתחרותיה בבניית מכוניות קלילות, בעלות שלדות מעולות ועם התנהגות כביש משובחת (הכל ביחס לתקופה, כמובן). מנועים? במקרה של AC נעשה שימוש במנועי בריסטול 6-צילינדרים בשורה, בנפח 2.6 ליטר ששורשיהם נטועים במחסני בב.מ.וו מלפני מלחה^ע ה-2. בנקודה זו התרחשו כמה מקרים שביחד שינו את מהלך היסטוריית עולם הרכב, או לכל הפחות – היו הגורמים ללידת אם כל מכוניות השרירים, אחת הנחשקות שבמכוניות הספורט בכלל ולמכונית שאחזה בשיאי תאוצה ומהירות זמן ארוך מכל מכונית לפניה – ה-AC Cobra. הרקע: מלחמות היצרניות האמריקניות במסלולי המרוץ, מלחמה שבשעתו הובלה על-ידי השברולט קורבט, כאשר לפורד לא היה מענה ראוי. קארול שלבי היה נהג מרוצים טקסאני קשוח, אמיץ ופיקח ביותר שניסה להעמיד מכונית מרוץ משל עצמו. נוסחתו היתה פשוטה: נקנה מהבריטים האלו איזו שלדה משובחת, ואת מנועי מכונות התפירה העלובים שלהם שישמרו לעצמם, ונחליפם ב-V8 ראוי מאמריקה. במקביל, ב-AC נאלצו לחפש מקורות הנעה אחרים מאחר ובריסטול הפסיקו להשתמש במנוע ה-2.6 ליטר העתיק שלהם והחלו להשתמש ב-V8 בנפח 5.1 ליטר מתוצרת קרייזלר. ב-AC החלו להשתמש במנועי הפורד זפיר הבריטי, בנפח ובתצורה דומה (6 ציל', 2.6 ליטר) ואיך שהחלו להרהר שם בדבר האפשרות להתקין V8 התקבל מברק מקארול שלבי בו ביקש מ-AC לתכנן עבורו שלדה ומרכב שיתאימו לקלוט מנוע V8 גדול. ב-AC הרימו את הכפפה ובינואר 1962 הצליחו להתקין בשלדה מוסבת של Ace מנוע פורד V8 בנפח 3.6 ליטר. לאחר התאמות וניסויים פורקו המנוע והגיר והמכונית נשלחה לשלבי בארה^ב. תוך פחות מ-8 שעות המכונית היתה מוכנה לנסיעת מבחן, עם מנוע פורד V8 בנפח 4.2 ליטר (260 אינץ' מעוקב). 75 קוברות יוצרו עם מנוע זה, ו-51 נוספות עם מנוע פורד בנפח 4.7 ליטר (289 אינץ' מעוקב). אבל, הדבר האמיתי, זה שהפך את הקוברה (^השם הגיע לי בחלום...^ הסביר מאוחר יותר שלבי) לאגדה היה שתילת מנוע 427 אינץ' מעוקב (7.0 ליטר) של פורד בחרטום. השלבי קוברה 427 האיצה מעמידה ל-100 קמ^ש בערך במחצית הזמן שנדרש למכוניות ספורט ראויות בשעתו – 3.9 שניות – ואחזה בשיא מדהים זה למעלה משני עשורים! מכוניות משופרות או גרסאות עם צמד מגדשי על (!) שייצרו עד 800 כוח-סוס (!! – שנות ה-60, להזכירכם) אף ירדו את ה-3.0 שניות במיאוץ הקלאסי. המהירות המרבית נעה סביב ה-230-240 קמ^ש, תלוי בתנאים ובמצב הרוח. זה העבר. ועכשיו להווה: מעצב התלת מימד הבריטי (3D) ג'יימי מרטין ייצר קונספט של מה שלטעמו יכולה להיות היורשת המודרנית של הקוברה: ה'קוברה וונום V8' (מאנגלית: Venom – רעל, ארס). התכנון, כפי שניתן לראות, מתבסס ולא במעט על הקוברה המקורית, לפחות בכל הקשור לעיצוב וליחידת ההנעה. זו תגיע מפורד – 4.6 ליטר, V8 כמובן עם 524 כוח-סוס לאחר הוספת מגדש-על. כוח זה אמור להספיק להטיס את הקוברה המודרנית מעמידה ל-100 קמ^ש תוך 3.4 שניות ולהספיק למהירות מרבית של כ-345 קמ^ש. לנו נראה כי חלומו של מרטין יתקשה לקרום עור וגידים – בעיקר בשל בעיות זכויות סביב השמות AC ו-Cobra ש^תפוסים^ מבחינת זכויות יוצרים ושימוש. אבל, נראה לנו כי מדובר ביורשת פוטנציאלית ראויה לאגדה, וכן – אנחנו בהחלט בעד...