תצוגת TH!NK בז`נבה: Ox משמאל, TH!NK סיטי מימין
כחמש שנים חלפו מאז נסתם הגולל על פרוייקט המכוניות החשמלית הכושל של פורד, שהתבסס על חברת TH!NK הנורבגית. פורד ניערה מזה כבר את חוצנה מהעסק ומכרה את החברה, שלאחר החלפת בעלות נוספת חזרה לידיים נורבגיות ולמעשה הוקמה מחדש תחת השם TH!NK Global. עכשיו חוזרת החברה לפעילות ולנוכחות בינלאומית עם הופעה בתערוכת ז'נבה.
המוצר ה"עממי" הסדרתי הוא גלגול חדש של המכונית העירונית הקטנה, TH!NK סיטי, אשר תצא לשוק בחודשים הקרובים; אבל מעניינת יותר היא מכונית-הקונספט Ox, משפחתית קומפקטית מרווחת המונעת (כמובן) באמצעות חשמל. למרות הממדים הגדולים יחסית, גם ה-Ox (שור, באנגלית) מיועדת בעיקר לנסיעה עירונית. שטח החלונות הגדול יחסית נועד לא רק "להכניס" את החוץ פנימה ולאפשר שדה ראיה גדול ורחב, אלא לעזור בהתניידות בתוך מקומות צפופים, תנועה כבדה וסמטאות צרות – בדיוק מה שמאפיין לא מעט ערים גדולות באירופה.
ב-TH!NK מדגישים כי ה-Ox מרווחת די הצורך לחמישה נוסעים, ובכך עומדת מול משפחתיות מודרניות "רגילות" מן השורה ולא מוצעת כגימיק או שעטנז כלשהו. האורך אמנם קצר יחסית למשפחתיות-האצ'בק, 4.12 מ', אך הרוחב (1.81 מ') והגובה (1.65) נדיבים – ובסיס-הגלגלים מרשים במיוחד, 2.775 מ', ואחראי במידה רבה למרחב הפנים המובטח.
מנוע חשמלי בהספק של 60 קילוואט (קצת מעל 80 כ"ס) מניע את הגלגלים הקדמיים ומאפשר מהירות נסיעה מרבית של 135 קמ"ש, ומה שחשוב יותר – האצה ל-100 קמ"ש ב-8.5 שניות, בזכות אפשרות ל"בוסט" של 100 קילוואט (כ-136 כ"ס) לפרקי זמן קצרים. טווח הנסיעה עומד על כ-200 ק"מ בממוצע בין הטענה להטענה, כאשר בנסיעה איטית יותר, בעיר, הטווח מגיע לכדי 250 ק"מ בממוצע.
המצברים הם מסוג ליתיום-איון וניתן להטעינם – כך מבטיחים ב-TH!NK – מכל נקודת חשמל ביתית רגילה, באמצעות תקע סטנדרטי. הטענה מלאה ממצב ריק לחלוטין תדרוש 12 שעות משקע ביתי רגיל, אבל קיימת אפשרות טעינה מהירה באמצעות מטען חיצוני יעודי ל-80% מהקיבולת בתוך פחות משעה.
TH!NK בז'נבה: חשיבה מחדש
צילום: מנהל
רשימת האבזור כוללת כאן בין היתר מפתח חכם לכניסה נוחה לרכב, כאשר המפתח אוגר נתונים אישיים של הנהג. המכונית מציעה קישוריות מלאה לעולם החיצון דרך מחשב מובנה, מרכז מידע נסמך רשת/GPS, מערכות ניווט ועוד. המערכת יודעת לספק לנהג נתונים על צריכת האנרגיה שלו, כמה רחוק תגיע המכונית בקצב הצריכה הנוכחי ולאן ניתן להגיע אם צריך גם לחזור משם, ואפילו כמה זמן טעינה נדרש למצברים כדי להגיע ליעד נתון. המערכת יודעת לתקשר עם המפתח החכם ובהתאם לנתוני הנהג מציגה דסקטופ אישי על מחשב, אימיילים שהגיעו, וגם מכוונת מושבים והגה. דרך המפתח ניתן גם לתת הוראות למערכת הבקרה לחמם או לצנן את הרכב מראש, לפני הכניסה אליו.
אנשי TH!NK לא דיברו על גרסה לייצור או מחירים, אך בהחלט רמזו שמדובר בפיתרון מצויין למונית בכרכי הערים הצפופות. בניגוד למכוניות חשמליות רבות אחרות, מרחב הפנים וטווח הנסיעה בהחלט יכולים להפוך את ה-Ox למוצר אטרקטיבי. מידת העניין אותו יגלו לקוחות עתידיים או יצרניות אחרות יקבע מן הסתם את גורל הפרוייקט. אם תשאלו אותנו – אנחנו בעד...