במדינה בה מרכיבי המס מהווים אחוז נכבד מעלות רכב – כמחצית המחיר לצרכן בד^כ – אין פלא ששינויי המיסים הם בעלי השפעה עצומה על שוק הרכב. זו אולי הסיבה שעיקר הסערות בעולם הרכב הישראלי בתקופה האחרונה מגיעות בכלל מכיוון משרד האוצר, ולא משרד התחבורה. אפילו נושא שינוי רשיונות הנהיגה, שעורר סערה בעיקר אצל רוכבי האופנועים, הותנע בשל הסכמים כלכליים עליהם חתומה ישראל עם אירופה, ולא היתה יוזמה של משרד התחבורה, ובכל מקרה אי אפשר להשוות את סערת כוס התה הזו להוריקן שמתחולל סביב נושא שווי השימוש, למשל (מישהו שמע על חברי כנסת שחוסמים כבישים בגלל הורדת גבול המשקל לרשיון ב' מ-4 טון ל-3.5 טון? לא חשבנו...). ועכשיו מתאספת באופק חשרת ענני סערה כבדה לא פחות, ברגע שתפורסם (מאוחר יותר היום) טיוטת מסקנות והמלצות ועדת ^המיסוי הירוק^. ועדה זו (שוב בראשות משרד האוצר, אבל לפחות הפעם משרד התחבורה הואיל להשתתף) התכנסה כדי לשקול, בין השאר, כיצד לנסות ולעודד, באמצעות מיסוי, שיווק כלי רכב ידידותיים לסביבה. אין הכוונה רק לכלי רכב ^ירוקים^ במוצהר כדוגמת כלי רכב היברידיים (שזוכים כיום להטבות מס מפליגות כדי לאפשר להם להמכר במחירים תחרותיים), אלא לכלל כלי הרכב הפרטיים, כאשר המטרה היא לעודד מכירת כלי רכב חסכוניים ונקיים יותר – דבר המקובל מאוד בעולם המערבי. עיקר ההמלצות הוא הענקת הטבת מס של עד 4,000 ש^ח לכלי רכב נקיים במיוחד, ומצד שני קניסת כלי רכב מזהמים במיוחד בעד 4,000 ש^ח. אבל ברקע נמצאת המלצה בעלת משמעות גדולה בפני עצמה – ביטול ההצמדה הקיימת כיום בין שווי השימוש לקבוצות הרישוי, והצמדתה למחיר האמיתי של הרכב. הסיבה לכך, לפי בועז סופר (ראש החטיבה לתכנון וכלכלה ברשות המיסים, ומי שלמעשה אחראי לכל נושא מיסוי כלי הרכב בארץ מזה שנים) היא הרצון לעודד את היבואנים להעביר את ההטבה לצרכנים, ולא ^לבלוע^ אותה בעצמם. הרי בשוק הרכב המוסדי במצבו הנוכחי, מחירי המתמודדות הראשיות במילא מתיישרים לפי מדרגות המחיר של קבוצות הרישוי. צעד שכזה עשוי, בין השאר, להשיב את רוחה של קטגורית הסופרמיני, פלח שוק שאיבד רבות מכוחו בשל ההבדלים הזניחים בין עלות מכונית סופרמיני לעלות מכונית משפחתית. אנחנו טענו כבר מזמן שהצמדת שווי השימוש לקבוצת הרישוי יוצר עיוות חמור בשוק הרכב הישראלי, ויש בו חוסר הגיון בסיסי, כך שלהצעת האוצר לשנות את השיטה אין לנו אלא ברכות, ואנו מקווים כי הם לא יירתעו מתוספת המאמץ הקטנה הכרוכה בשמירת מחירונים מעודכנים. צעד זה עלול, אומנם, לגרום לעליית מחירי מכוניות מסוימות אחרי שחרורן מכלוב קבוצת הרישוי, אולם זהו מחיר פעוט יחסית תמורת ביטול העיוות הקיים כיום. אבל מחיאות הכפיים שלנו קצת פחות נלהבות לגבי החלק הראשון של הרפורמה המוצעת – ההטבות לכלי רכב חסכוניים ונקיים. ודווקא לא מהסיבה שאתם חושבים- במילא מכוניות ביצועים בארץ יקרות כל כך – אלא דווקא בגלל שאנו מטילים ספק ביעילות האמצעי המומלץ בהשגת המטרה (הרצויה). הרי סכום ההטבה המוצע מהווה פחות מארבעה אחוזים מערך מכונית חדשה בישראל (נגיד שבעה אחוזים במקרה של הקנס המירבי), הפרש זניח, בעיקר אם לוקחים בחשבון שכמחצית ממנו תחזור לרוכש בזמן המכירה של הרכב כמשומש. בכל מקרה, מדובר בתשלום חד-פעמי, שמשפיע אך ורק על הקונה הראשון. לדעתנו השיטה המקובלת באנגליה, למשל – ^מס זיהום^ אותו משלמים כל שנה בהתאם לפליטת ה-CO2 של הרכב (וכאן דווקא מגיעה מחמאה לאנשי הוועדה, שניסו לשקלל את כלל מרכיבי הזיהום – גזי חממה, חנקות, חלקיקים וכו' – ולא בחרו בפתרון הקל של הצמדות לנתון אחד מתוך הרשימה) תהיה יעילה בהרבה. מס שנתי שכזה מעודד יציאה מהירה מהמחזור של כלי רכב מזהמים, משום שהוא הופך לתמריץ משמעותי יותר ויותר לעבור לתחלופות חסכוניות ונקיות ככל שמחיר כלי הרכב יורד, ולוחץ על אחת הנקודות הרגישות בשוק הרכב הישראלי – ^שמירת ערך^. כלי מתמשך שכזה, ובתנאי שינתנו לו ^שיניים^ אמיתיות, יצליח לדעתנו (ולאור הניסיון בעולם) הרבה יותר בהשגת המטרה המוצהרת – דחיפת הלקוח הישראלי, שהמודעות לסביבה שלו בנושא רכב היא לא מהגבוהות (בלשון עדינה) לעבר מכוניות נקיות וחסכוניות. האם יכול להיות שמבנה הוועדה (כאמור – בראשות משרד האוצר) היא זו שהיטתה את ההמלצות לכיוון מס הקניה, ה^פטיש^ של משרד האוצר, במקום לכיוון האגרות? יתכן. אז כן – המטרה מבורכת, וניכר כי הושקעה מחשבה בדיוני הוועדה (המתבטאת למשל במדד הזיהום שהוזכר, או בהצעה לייקר את האגרות מדי שנה במקום להוזיל אותן, במטרה לעודד הוצאת רכב ישן מן המחזור. צפו לראיונות זועמים עם שלי יחימוביץ'), אבל בשורה התחתונה נראה לנו שהכלים שמציעה הוועדה לא יצליחו להשיג את מטרתם. מעבר לכך, אמצעי הטבת המס שנבחר חוטא למטרה המוצהרת של הוועדה – הטלת העלויות ה^חיצוניות^ (העלויות הנגרמות למדינה ולחברה עקב זיהום האוויר שפולטות המכוניות) על המשתמשים, משום שהוא מסתפק בהטלת העלות על הרוכש הראשון, ולא על כלל המשתמשים לאורך השנים. עם פרסום טיוטת הדו^ח נוכל לעיין בו לעומק, ולראות אילו עוד שינויים והפיכות כלולות בו, וכמובן נעדכן אתכם.