הכתבה פורסמה במגזין אוטו בגיליון 249. אם דאגתם מה קורה ביריד התערוכות הענק בפרנקפורט באותה שנה בה תערוכת הרכב השנתית מתקיימת בפריז, הסירו דאגה מליבכם. לא יתומה פרנקפורט, כי ממש באותה התקופה (כשבועיים לפני תערוכת הרכב בפריז) מבקרת את פרנקפורט תערוכת 'אוטומכניקה', תערוכת ענק העוסקת בענף הרכב ולא במכוניות עצמן. השנה, כשנודע לנו על ידי חברת 'טלבר מדיה', נציגת היריד בישראל, על השתתפותן של מספר נאה של חברות ישראליות בתערוכה, החלטנו לבקר ולראות במה דברים אמורים. קצת אחרת תערוכת אוטומכניקה לא דומה לתערוכת מכוניות. בסופו של דבר, יש מספר קטן של יצרני מכוניות בעולם, מספר שמצטמצם והולך עם צמיחת עלויות הפיתוח. בישראל, למשל, ישנה חברה אחת בלבד, תע^ר, המרכיבה מכוניות – וגם אלו משמשות בעיקר את הכוחות המזוינים. אולם בעוד מספר יצרני הרכב מצטמצם, הולך מספר החברות והארצות המייצרות מוצרים עבור המכונית וגדל באופן מתמיד: יצרני חלקים עבור התעשייה עצמה, חלפים, אבזרי קישוט ושיפור, מכונות בדיקה, כלי עבודה ותיקון, מכשירים וכלים למוסכים (החל מרצפות ייחודיות, כלי ניקוי וכלי עבודה מסורתיים, דרך מכשירי הגבהה משוכללים ומחשבי בדיקה מתוחכמים ועד תוכנות ניהול מוסך על כל היבטיו). בקיצור, אם תערוכת המכוניות מציגה בעיקר, מכוניות ומיועדת לקהל רחב האוהב להביט ולהעריץ מכוניות, תערוכת אוטומכניקה מציגה את הביזנס הגדול מאוד שנבנה מסביב למכונית ומושכת אנשים הלוקחים או רוצים לקחת חלק בעסקים אלו. כך למשל, ראינו באוטומכניקה פרנקפורט השנה, מספר רב של דוברי עברית – מציגים ומתעניינים – בעוד שבאוטו-מונדיאל שבפריז נפקד מקומם כמעט לחלוטין. וזה מביא אותי ישר לגודלה הבלתי נתפש של התערוכה בפרנקפורט, הגדולה מתריסר תערוכות כאלו הנערכות מדי שנה במקומות שונים בעולם. יריד התערוכות בנוי מלמעלה מעשרה אולמות ענק ושטח פתוח גדול ביניהם. תערוכת הרכב, מתרכזת בדרך הטבע בקומות הראשונות של האולמות. אוטומכניקה מתפזרת על כל שלוש הקומות בבניינים ותצוגה רחבה בשטחי החוץ (ליפטים למוסכים, מכונות רחיצה לרכב וציוד ממוחשב לבדיקות קנייה, עליו עוד ארחיב את הכתיבה). כך שלא ניתן, וגם לא ממש מעניין, לבקר בכל התערוכה. כי מי לעזאזל רוצה לבקר במאות ביתנים של יצרני חישוקים וצמיגים למכוניות, פרט למי שצריך, כמובן, מי שעיסוקו בתחום. אלו יעזרו באינפורמציה המצוינת למבקר, שמהווה חלק בלתי נפרד מהתערוכות בפרנקפורט: קטלוג עבה כרך ועמדות מחשב מרובות, בהן יבצעו עבורך דיילות מסבירות פנים בדיוק את החיפוש המבוקש על ידך. אני ביקשתי למשל חיתוך הכולל את מילה ^ישראל^ וקיבלתי רשימה של לא פחות מ-25 מציגים (!) ישראלים. מי שלא יתרכז בצד ה^ציוני^ של התערוכה יוכל למצוא בה יצרני חלפים, מסין למשל. הסינים עדיין לא משאירים חותם אמיתי בתערוכות המכוניות, אולם כאן הם מככבים ומאות סוכנים נלהבים עוטים על דוכניהם. הסינים, כך נראה, עושים הכול – ממצתים, דרך מתנעים, קומפרסורים, מזגנים, מגדשי טורבו, חישוקים – ועד למכלולים מלאים. כבר היום, כמה מהחלקים שמניעים את מכוניותיכם מגיעים מסין, על אחת כמה וכמה חלקי החילוף. יפה לראות את הסינים בעבודתם. כך למשל, בשעת הצהריים, עוברת ב^אזורים הסינים^ של התערוכה עגלה שמחלקת למאות העובדים שם חמגשית עם אוכל סיני. נחמד. גם שכנתנו מדרום, מצרים, הציגה באזור משלה בתערוכה, בעיקר חלקים למשאיות. חלק מהארצות הופיעו באופן אחיד, בין אם בביתנים משותפים או בלוגו משותף, כגון ^קוריאה הדינאמית^ שבלט בתערוכה הענקית. המציגים הישראלים המציגים הישראלים בחרו להופיע לחוד וללא מכנה משותף כלשהו. בין המציגים הישראלים בלטו 'קומפיוטסט', בתצוגה של מכשיר מלא לבדיקת רכב 4X4. קומפיוטסט הריצו מדי שעה אודי כפולת הנעה על המתקן שלהם ואף ערכו מסיבת עיתונאים להצגת המכשיר מתוצרתם, הייחודי בעולם. עוד חברות ישראליות שבלטו הן 'אספיר', שהציגו ג'יפ מאובזר על ידם, 'טל והדס' עם אביזרים משלהם לרכבי שטח (תחת המותג T&H), 'דלקול' שבלט בצבעיו, חברת 'ספקטרוטק' שהציגה זיהוי באמצעות אגודל. עוד חברות ישראליות שהציגו בתערוכה הן חברת 'סיקמור' מפתח תקווה, שמייצרת מטליות ניקוי לתעשייה ולמכוניות, חברת 'סאסאטק' מקיבוץ סאסא שמייצרת נוזלים ומוצרי ספריי לרכב (ניקוי, שימון התנעה וכדומה) תחת המותג 'מקסול', חברת 'שילה' המייצרת מכשיר אוניברסלי לתיקון הברגות. 'קינג' מבית שמש הציגו בביתן רחב ידיים את המסבים אותם הם מייצרים, 'ראתק' מברקן את דיסקיות החיכוך לבלמים ומצמדים, וחברת 'I.R.P.C' מראש העין הציגו תושבות מנוע לתעשיית הרכב. חברת 'ליגום' מחולון הציגה מוצרי גומי למכוניות, 'אוטולייף' מהוד השרון דיאפרגמות למעצורי אוויר של משאיות ואוטובוסים, 'קולה סונל' מראשון חלקים לקפיצי רכב, 'הרקולס גורקביץ' מתל אביב הציגו מראות צד לרכב וקיטים שיסבו פנס קדמי רגיל לפנס קסנון. את 'אלכס אוריגינל' אין צורך להציג לישראלים – אך באוטומכניקה כנראה שכן, חברת 'אליטק' מהדרום הציגה מכשירי עזר לטכוגרף, ביניהם קורא אופטי, שהופך את הדיאגרמה של הטכוגרף לאות דיגיטלי שניתן לניתוח במחשב. עוד הציגו חברת 'הדייקן', 'מיקרוטולס', 'מטאדור' ו- 'D.S' מחדשים של חלקי חשמל לרכב. לחברות המתעניינות להציג באחת התערוכות הבאות, או סתם לאינפורמציה נוספת, ניתן לפנות לטלבר מדיה 03-5629565, או לאתר החברה - www.messefrakfurt.co.il