^רכב מהעבודה^ הוא חלום ישראלי רטוב שהפך בשנים האחרונות למחזה נפוץ. לא רק עובדי היי-טק זוכים להטבה הזו, אלא חלק גדול מהעובדים בעשירונים העליונים. הסיבה לכך היא פשוטה – עיוות מס הופך את הרכב מהעבודה לעניין כדאי לכולם, על חשבון המדינה. העניין פשוט – על רכב מהעבודה משלמים מס, כמו על כל דבר שמקבלים מהמעביד, אבל בניגוד למתנת חג, או החזר הוצאות נסיעה, משלמים במקרה זה מס על סכום המהווה בערך שליש מהשווי האמיתי, וזה שווה הרבה מאוד כסף. העיוות הזה, שהולך וגדל ככל שמשכורת העובד גבוהה יותר (ולכן נפוץ יותר ויותר עם העלייה בעשירוני השכר) משך לאחרונה את עיני אנשי משרד האוצר, שהחליטו לטפל בו. אלא שכל הנהנים מהעיוות – אנשי חברות הליסינג שחייבים את הבסיס לקיומם לעיוות הנ^ל, המעסיקים שנהנים מעלות נמוכה יותר של העובד כמו גם העובדים עצמם הקימו קול זעקה. והזעקה האחרונה עלתה במסיבת עיתונאים שכונסה היום בבית סוקולוב בת^א, מפיהם של נשיא איגוד העצמאיים, נשיא איגוד לשכות המסחר, נשיא התאחדות התעשיינים ואפילו יו^ר ועד עובדי בנק דיסקונט. בפי כולם אותה טענה בסיסית – ^האוצר לא יכול פתאום לקחת לנו הטבה שהתרגלנו אליה. זה יעלה לנו יותר מדי כסף!^. כמו כן הם טוענים כי כלי הרכב משמש בעיקר למטרות עבודה, ומזכירים שוב ושוב את טכנאי השירות ואיש המכירות. אלא ששני אלו הרי קיבלו רכב מהעבודה גם לפני עשר שנים, הרבה לפני שהעניין הפך נפוץ כל כך, פשוט משום שזהו באמת כלי העבודה שלהם, ואין ביכולתם לעבוד בלעדיו. אלו ימשיכו לקבל את הרכב גם בעתיד. אבל חפירה אל מתחת לשכבת הטכנאים ואנשי המכירות, אל הגוף העיקרי של מקבלי הרכב שמשתמשים בו לצורך הגעה לעבודה, חושפת נקודה מעניינת – לפי המכובדים הנ^ל, גם זהו ^שימוש למטרות עבודה^. מצטער רבותי – לא זו הגדרת החוק, והטענה אפילו מדגישה את העיוות – על החזר הוצאות נסיעה לעבודה משלמים מס מלא מהשקל הראשון... לדעתי טוב יעשה יובל ארד, שהיה אחראי על יחסי הציבור של מסיבת העיתונאים, אם יתרום מניסיונו ביחסי ציבור ללקחותיו ויציע להם קו התגוננות אחר, שישמע אמין גם למי שלא נהנה ישירות מעיוות המס. למשל התמקדות בהטבה למי שהרכב משמש עבורו כלי עבודה – אותם טכנאים ואנשי שירות שהוזכרו, או תקיפת המיסוי הגבוה על כלי רכב ושיטת ^קבוצות המחיר^, שאונסות את השוק להתיישר לפי מדרגות מחיר מלאכותיות ופשרות האבזור המוזרות שנולדו מכך (אבל שיעזבו את טענת ^בזכותנו יותר אנשים נוסעים ברכב חדש ובטיחותי. הנתונים פשוט לא תומכים בטענה הזו). כי טענות פופוליסטיות אולי ישכנעו את המשוכנעים, אבל יש הרבה יותר עובדים שלא מקבלים רכב מהעבודה שיהיו קהל קשה יותר לשכנוע, ואלה גם אלה בטח לא ישתכנעו מאיומי השביתה הבריוניים של איש הוועד.