בשבוע שעבר פרסמה פורד את תוצאותיה העסקיות לשנת 2005, יחד עם תכנית ייעול ארוכת-טווח לשיקום פעילותה בצפון אמריקה. המספרים היבשים דווקא מראים כי הקונצרן הרוויח נטו כשני מיליארד דולר, וכי המכירות עלו מ-171.7 מיליארד דולר ב-2004 ל-178.1 מיליארד ב-2005. אבל הנתונים הללו אינם מראים את התמונה כולה, שכן עיקר הרווח הגיע משירותים פיננסיים. פעילות מכירת מכוניות הניבה הפסד כולל של כמיליארד דולר, זאת לעומת רווח של 850 מיליון ב-2004 – ונתון זה נובע ישירות מהפסדי-עתק בצפון אמריקה. ההפסד משמעותי במיוחד לאור העובדה שפורד מכרה קצת יותר מכוניות השנה מאשר ב-2004: 6.818 מיליון יחידות, עליה של כ-20,000 מכוניות. עסקי מכירת המכוניות של פורד בצפון אמריקה הניבו הפסד של 1.6 מיליארד דולר (לעומת רווח של 1.4 מיליארד דולר ב-2004) – במלים אחרות, כל שאר הפעילות היתה רווחית ב-2005. בדרום אמריקה נרשם רווח של קרוב ל-400 מיליון דולר, שיפור ניכר לעומת 2004; הנתונים לאירופה מראים על רווח של 136 מיליון דולר, עליה קלה לעומת 2004. קבוצת מותגי היוקרה, PAG, הכוללת את אסטון-מרטין, וולוו, יגואר ולנד-רובר, רשמה הפסד של 100 מיליון דולר אך זהו שיפור ענק לעומת 2004, כאשר הקבוצה הפסידה 740 מיליון דולר. עיקר השיפור כאן נזקף לזכות לנד-רובר, שדגמיה האחרונים – דיסקברי 3 וריינג'-רובר ספורט – מצליחים היטב. פורד ראתה ברכה גם מחלקה במאזדה, אשר תרמה רווח של 255 מיליוני דולרים, יותר מכפול לעומת 2004. חטיבת השירותים הפיננסיים של פורד היא שהצילה, כאמור, את המצב, עם רווח לפני מס של 4.4 מיליארד דולר – עדיין ירידה לעומת 2004, כאשר החטיבה הרוויחה 5 מיליארד דולר. לרוב הרווח אחראית חברת הבת פורד קרדיט, ולמיעוטו – חברת השכרת הרכב הרץ, אשר נמכרה בסוף 2005. תכנית הייעול עליה הוכרז בצפון-אמריקה כוללת מספר צעדים: התייעלות בתחום רכש החומרים האמורה להביא לחסכון של לפחות 6 מיליארד דולר עד 2010; סגירה הדרגתית של 14 מפעלי ייצור והרכבה, שתביא להפחתה של כרבע בקיבולת הייצור השנתית – מעל מיליון מכוניות בשנה – עד 2008; קיצוץ של 4,000 עובדים קבועים, כולל הפחתה של 12% במספר משרות ההנהלה, כבר בתום הרבעון הראשון של 2006; קיצוץ נוסף של כוח-אדם במפעלים שייסגרו בהיקף שיגיע עד 25,000-30,000 משרות עד 2012; קיצוץ בעלויות השכר ובתנאי הפנסיה שסוכם לאחרונה עם איגוד עובדי תעשיית הרכב; וכמובן, הובטחה השקעה מואצת בפיתוח והשקת דגמים חדשים. פורד הכריזה כי בכוונתה לחזור לרווחיות בצפון אמריקה כבר ב-2008, ודחתה בתוקף את השמועות כי בכוונתה לפנות להליך פשיטת רגל ולבקשת סיוע ממשלתי. ובינתיים, ג'נרל-מוטורס – שכבר הודיעה קודם לכן על שורת צעדים דרמטיים לשיפור מצבה בצפון אמריקה – פרסמה את תוצאותיה העסקיות לשנה האחרונה, ומצב העניינים נראה עגום עוד יותר מאשר בפורד. ב-2005 הגיעה GM להיקף המכירות השני בתולדותיה, 9.2 מיליון מכוניות, אך עדיין רשמה הפסד מתואם של לא פחות מ-5.3 מיליארד דולר, לעומת רווח של 1.2 מיליארד דולר ב-2004. כמו אצל פורד, האשמה העיקרית נעוצה בפעילות בצפון-אמריקה, שתרמה הפסד של 5.6 מיליארד דולר לעומת רווח של 1.1 מיליארד דולר ב-2004. נתח השוק העולמי של GM ירד ב-2005 מ-14.4% ל-14.2%.