המרצדס A-קלאס המקורית היתה מכונית יוצאת-דופן בהרבה מובנים, ולא רק עבור היצרן (זהו הדגם היחיד של מרצדס עם מנוע רוחבי, והראשון עם הנעה קדמית). האריזה החדשנית עם הרצפה הכפולה היתה המרכיב המרכזי בייחודה של המכונית, ואפשרה מרחב פנים יוצא דופן במידות חיצוניות זעירות. בנוסף לכך נקטה מרצדס במדיניות לא שגרתית מבחינת מגוון המרכבים: במקום מרכבי 3 ו-5 דלתות, כנהוג בקטגוריה, יצאה ה-A לשוק במרכב 5 דלתות בלבד – כאשר מאוחר יותר מצטרפת גרסת מרכב ארוכה, כפי שנהוג במיניואנים בקטגוריות גדולות יותר ואשר איננה קיימת בקטגוריית הסופרמיני. הדגם החדש מהווה, לפחות מהבחינה הזו, שינוי-כיוון מהותי עבור המכונית הקטנה ביותר של מרצדס. האריזה החכמה בעלת ניצול מרחב ללא תחרות עדיין קיימת, אבל ה-A החדשה ^מיישרת קו^, לפחות חלקית, עם הנורמה המקובלת בקטגוריית הסופרמיני. במקום גרסאות מרכב בעלות בסיסי גלגלים שונים ואותו מספר דלתות, אנו מקבלים בסיס גלגלים אחד – ומרכבי 3 או 5 דלתות. הפרטים המלאים שנמסרו עכשיו לגבי ה-A החדשה מראים כי למעשה ויתרה מרצדס על ה-A הקצרה: בסיס הגלגלים של הדגם החדש הוא 2.57 מ', 15 ס^מ יותר מבדגם היוצא הקצר ורק 3 ס^מ פחות מבדגם הארוך. האורך הכללי של המכונית גדול אף משל הגרסה הארוכה הקודמת, 3.84 מ' לעומת 3.75 מ' (ו-3.61 בגרסה הקצרה). שאר הממדים גדלו גם הם – הרוחב מ-1.72 ל-1.76 מ', הגובה מ-1.58 ל-1.59 מ'. במלים אחרות, ה-A כבר לא כל כך קטנה. בהקשר זה, אגב, יש לציין את קוטר הסיבוב המאכזב של הדגם החדש – כמעט 11 מטרים. תא המטען, לעומת זאת, גדול יותר מקודמו ומציע כעת החל מ-435 ל' מכובדים וכלה בכמעט 2000 ליטר כשהמושבים האחוריים מקופלים. הדור הבא של ה-A-קלאס מציע רשימה ארוכה של חידושים, ובדיקה מעמיקה של הנתונים מגלה כי מרצדס עשתה מאמצים גדולים כדי למחוק את חרפת היציבות-הכושלת של הדגם המקורי, כפי שהתגלתה באותו מבחן חמיקה-ממכשול מפורסם בו התהפכה המכונית. מעבר לגידול בממדים שפורטו לעיל, הורחב מפשק הגלגלים הקדמי בכ-5 ס^מ, והאחורי בלא פחות מ-10 ס^מ! הסרן האחורי חדש לגמרי, ^Spherical parabolic-spring rear axle^, האמור לספק יציבות כיוונית, מיקום גלגלים מדוייק גם תחת עומס והתנגדות לגלגול-גוף, וזאת מבלי להזדקק לכיול שילדה נוקשה הפוגע בנוחות. למיתלה זה, אומרת מרצדס, יתרונות מהותיים במיוחד עבור סגנון נהיגה ^דינמי^. גם מיתלה המקפרסון הקדמי עבר שדרוג ושיפור. חידוש מעניין כלל-עולמי – לדברי מרצדס, על כל פנים – אמור לסייע גם הוא בפתרון הדילמה של נוקשות לעומת נוחות: בולמים אקטיביים המכונים Selective Damping System. מדובר במערכת פשוטה ללא חיישנים או אלקטרוניקה מורכבת – כל עוד תנודות הבולם קטנות, רמת השיכוך שלו נמוכה. תנודות גדולות או מהירות יותר גורמות לסיגרת חלק ממעברי השמן הפנימיים, להגדלת ההתנגדות לזרימת השמן ובכך להגברת השיכוך. הרעיון הבסיסי אינו חדש ומזכיר את בולמי ה^סנסאטראק^ של מונרו, למשל, אך הביצוע כאן מורכב יותר. ולסיכום פרק היציבות הכל-כך חשוב, יש מערכת בקרת יציבות דינמית (ESP) חדשה ומשופרת – ובניגוד לעבר, הנהג כבר אינו יכול לבטל את בקרת המשיכה-בתאוצה. האח הגדול בודק, שוקל ומחליט עבורו בכל המצבים. שינוי שמן הסתם לא יתקבל בברכה על-ידי חובבי הנהיגה הוא המעבר (הבלתי-נמנע, מן הסתם) להגה בעל תגבור חשמלי. אפשר להתנחם בכך שמדובר בהגה שתגבורו משתנה בהתאם למהירות. עדכון נוסף בתחום השילדה הוא המעבר לבלמי דיסק אחוריים בכל הדגמים – קודם לכן צוידו חלק מהדגמים בבלמי תוף. בתחום המנועים חל שינוי מקיף. הדגם הבסיסי בהיצע הוא כעת ה-A150, עם מנוע 4 ציל' בנפח 1.5 ל' בעל 95 כ^ס (במקום ה-A140, עם 1.4 ל'/82 כ^ס). הבא בתור הוא A170 עם 1.7 ל' ו-116 כ^ס (1.6 ל' ו-102 כ^ס בדגם A160 היוצא), ואחריו – A200, עם מנוע 2.0 ל' 136 כ^ס (במקום A190 בעל 1.9 ל' ו-125 כ^ס). את מקומו של ה-A210 בראש ההיצע (2.1 ל', 140 כ^ס) תתפוס גרסת-טורבו של מנוע ה-2 ל', עם לא פחות מ-193 כ^ס! גם זה, יש לציין, חידוש אצל מרצדס שעד עתה השתמשה במגדשי-על למנועיה הקטנים. ובכלל, מגדשי טורבו נכנסו לשימוש רק בשנה אחרונה, עם מנועי ה-V12 האימתניים של המייבאך וגרסאות-העילית של ה-CL, SL ו-S-קלאס. גרסת הטורבו, שתצא לשוק אחרי שאר הגרסאות באמצע 2005, מאיצה מ-0 ל-100 בתוך 8.0 שניות, ומגיעה ל-227 קמ^ש. כל המנועים, לדברי מרצדס, מתקדמים וחסכוניים מקודמיהם. היצע הדיזל כולל שלושה מנועי טורבו-דיזל בנפח זהה של 2.0 ל', מצויידים בדור שני של הזרקת מסילה משותפת, בהספקים שבין 82 ל-140 כ^ס. בדגם היוצא מנועי הדיזל היו בנפח 1.7 ליטר, בהספקים של 75 ו-95 כ^ס. המנועים החדשים אמורים להיות שקטים, חלקים וחסכוניים יותר מאלו הקודמים. תיבות ההילוכים הסטנדרטיות הן בעלות חמישה או שישה הילוכים, בהתאם לגרסה. תיבת השישה-הילוכים חדשה ומוצעת בזוג מנועי הדיזל היותר-חזקים, וב-A200 טורבו. אבל החידוש האמיתי כאן הוא תיבת-ואריאטור רציפה חדשה לגמרי, ^אוטוטרוניק^, בהופעת בכורה. תיבה זו מציעה שלושה מצבי נסיעה: ^נוחות^ (סל^ד נמוך יחסית), ^רגיל^ ומצב ידני. במוד הידני ^מופרדת^ התיבה ל-7 יחסים נפרדים. תיבה זו תוצע כאופציה בכל (!) גרסאות המנוע של ה-A-קלאס החדשה. נזכיר עוד את תחום הבטיחות, בו זוכה ה-A החדשה לכריות צד חדשות, המגנות גם על ראש הנהג בדומה לוילונות-אויר צידיים. לנוחות הנוסעים תורם מרחב-פנים משופר משמעותית, בודאי יחסית ל-A-קלאס הקצרה היוצאת, כאשר במימד הרוחב חל שיפור ניכר במיוחד במרחב הכתפיים. בתחום הפרקטי, יש יותר אופציות אחסון, בעלות נפח מוגדל – תא הכפפות המקורר, למשל, גדול פי שניים מקודמו.