השבוע החל שיווקה של פיאט פנדה בישראל. בחברת סמל^ת מאמינים כי הפנדה עשויה לסמל את חזרתה למשחק של יבואנית פיאט, לאחר מספר שנים קשות ביותר. בעצם, לפיאט היתה נוכחות רק בסגמנט אחד בישראל – הסופרמיני, וגם חלקה של הפונטו קוצץ קשות על-ידי יונדאי גטס שכבשה את פלח השוק המוסדי, תוך ניצול שער מטבעות שמקשה על היבואנים מאירופה. בסגמנט המשפחתי, שמהווה 70% מנפח המכירות בישראל, לא הייתה לסמל^ת מתמודדת, היות והסטילו של פיאט מעולם לא זכתה לתיבה אוטומטית... הפנדה החדשה אמנם רחוקה מלהיות משפחתית, אך במחיר של 75,000 ₪ (ידנית) ו 80,000 ₪ (אוטומטית-רובוטית), היא מתכוונת לחזק את מעמדה של פיאט בסגמנט המכוניות הקטנות. הפנדה מכונית קטנה וגבוהה: 3.54 אורך, 1.58 מ' רוחבה 1.54 מ' גובהה. לארץ היא מגיעה עם מנוע 1250 סמ^ק, שמספק 60 כ^ס, וברמת גימור אחידה וגבוהה למדי, שכוללת בין היתר 2 כריות אוויר. רגע לפני שהיא נמסרת ללקוחות בארץ, יצאתי לאיטליה להתרשם ממנה. ובכן, הפנדה חביבה ושובבה למראה, בסיס הגלגלים שלה (2.30 מ') וגובהה מאפשרים מרווח רגלים מפתיע הן מלפנים והן מאחור (ע^ח תא מטען מצומק ביותר – אך ניתן להרחבה ע^י קיפול המושב); תנוחת הישיבה נוחה וגבוהה, המושב עצמו קטן למדי ובסיס המושב קצר ומעייף בנסיעות ארוכות. הנדסת האנוש מבולבלת משהו, אך בולט לטובה מיקום ידית ההילוכים במיקום מוגבה וקרוב להגה שנוח מאוד (!) לתפעול. ציון גדול לשבח יש לתת לרמת הגימור וההרכבה – החומרים עצמם נאים למדי אך איכותם מורגשת. המכוניות בהן נסענו לא היו חדשות, אולם שום קשקוש או רשרוש לא נשמע משום מקור בחלל תא הנוסעים (זה פיאט?!). מסתבר שמפעל ההרכבה של הפנדה, שממוקם בפולין דווקא, מסוגל לתוצאות טובות מאלו של חברת האם במולדת. אבל אתם ודאי רוצים לדעת איך היא נוסעת... גם כאן הפנדה מפתיעה לטובה בהתנהגות בוגרת וטובה. היא מסוגלת לשייט במהירות גבוהה מ-150 קמ^ש, ולמרות תאוצה די איטית (14 שנ' ל 100 קמ^ש) היא אינה חשה מגושמת או כבדה. בכבישים מפותלים היא ממשיכה להציג התנהגות טובה, לה אחראים מן הסתם שילוב של בולמי מקפרסון מלפנים עם עצמות עצה תחתונות. יכולת הפנייה שלה טובה ואפילו מפתיעה בהתחשב בעובדה שזו מכונית צרה וגבוהה. עובדות אלו עצמן מפריעות ליציבות הכיוונית שלה כשהרוח חזקה. גם את ההגה, חשמלי עם מצב CITY (קל מאוד ומיותר עוד יותר) לא ממש אהבתי, לא בפונטו – וגם לא בפנדה. הבלמים לעומת זאת מצויינים. עוד הפתעה טובה קיבלתי מתיבת ההילוכים הרובוטית המתכנה DUALOGIC. זו תיבת גלגלי שיניים, עם קלאץ' חשמלי והעברה רובוטית של ההילוכים. ניתן להחליפם באמצעות טפיחה קלה על מוט ההילוכים או במצב אוטומטי. התיבה הזו תפקדה טוב יותר מהתיבות שקדמו לה (הסלספיד של אלפא למשל) בחברת פיאט. יתרונה הגדול הוא בכך שאינה מסרסת את המנוע הקטן כתיבה אוטומטית ^רגילה^. לסיכום: הפנדה היא בהחלט מכונית ראויה, תמחורה בשוק הפרטי סביר, איכותה טובה, והיא גם מספקת ^משהו^ שקונים מחפשים. לכן, אני מצפה להצלחתה בשוק המקומי הפרטי. הכתבה המלאה תופיע בגליון הבא של 'אוטו' (מס' 220, יוני 2004)