כל העסק היה לא יותר מאשר אתנחתא קלה, פסק זמן בעסק הרציני שלשמו הגענו לדרום-ספרד. את הסיפור העיקרי תוכלו לקרוא בגיליון הבא של 'אוטושטח', אבל הפעם אנו בענייני הקוריוז, האתנחתא השולית, התיבול שהוסיף פיקנטיות לאירוע כולו. וכפי שקורה לעתים קרובות, דווקא מנת-הביניים הפכה להיות החוויה היותר-מדוברת של הביקור. המארחים שלנו הפעם היו אנשי ^בומברדייה^, קונצרן קנדי חובק-עולם, שבין מוצריו הענפים אפשר למנות גם מטוסים, רכבות, אופנועי-ים ושלג, טרקטורונים (הסיבה המרכזית לביקורנו), ולא אתפלא אם גם כורים גרעיניים ומחשבי-על סודיים. ובכן בין היתר, בבעלות בומברדייה נמצא מפעל המנועים האוסטרי ידוע-השם רוטאקס – אותם מנועי רוטאקס שמניעים, בואריאציות שונות ומשונות, אופנועים, תומקארים, כלים ימיים ואוויריים ומה לא. ובכן מתברר שרוטאקס מייצרים גם מנועי קארט – מזה 20 שנה. נדלג על כל הפרטים, ונזכיר רק שבין היתר מקיימת רוטאקס סדרה בינלאומית, ^מקס צ'אלנג'^ (ראה www.maxchallenge-rotax.com), על בסיס מנועים סדרתיים מתוצרתה, עם תקנות טכניות מגבילות המבטיחות בסיס שווה לכל המתחרים. כל מדינה מקיימת אליפות פנימית ושולחת שני נציגים (אחד מהם, אגב, חייב להיות מעל גיל 35) לגמר בינלאומי אחת לשנה. כל זה נועד, למעשה, כדי להבהיר שרוטאקס מעורבת עד מאד בתחום הקארטים, ולהוביל אותנו באלגנטיות למסלול הקארט הקטן על ^חוף השמש^ – קוסטה דל סול – בדרום ספרד, בואך מרבייה, שם המתינו לעדת עיתונאים צמאי-גז שורה של קארטים בעלי עיצוב ייחודי. מתברר שבשנה שעברה החליטה רוטאקס שתחום המנועים לבדו אינו מספיק לה – והיא פיתחה קארט מוגמר, העונה לשם RM1. כל פעילות הקארטינג העכשווית של רוטאקס מתנהלת תחת הסיסמה ^New Age Karting^, וה-RM1 ממחישה זאת פיזית: עיצוב החיפויים והפודים שלה יוצר מראה שהוא לא פחות מעתידני. אבל מה שמתחת הוא המעניין באמת. כל מי שנסע אי-פעם על הקארטים הדו-פעימתיים הקיימים אצלנו, במיוחד התנסויות ראשוניות, יודע שמדובר בהזרקת-אדרנלין ישירה וטהורה: אקשן מוטורי היסטרי שמעורר צחוקים, גורם לך להזיע ולסיים 10 דקות באפיסת כוחות ובידיים רועדות. ובכן הקארטים האלו הם צעצועים יחסית לרוטאקס RM1. בארץ מדובר בד^כ על מנוע 100 סמ^ק בעל 15-15.5 כ^ס, עם הילוך אחד; מנוע ה-125 של ה-RM1 מפיק יותר מפי שניים, 32.5 כ^ס! אם לא די בכך, הקארט החדשני מניע ישירות את הציר האחורי, שלא באמצעות שרשרת, ועושה זאת דרך תיבה בעלת שני הילוכים ומצמד צנטריפוגלי. המשמעות היא שאפשר לעמוד במקום עם מנוע מונע, לתת גז... ולהחזיק חזק. החלפת הילוכים מתבצעת באמצעות מעין נדנד גדול הממוקם בתוך גלגל ההגה: לחיצה בצד שמאל משלבת הילוך ראשון, לחיצה בצד ימין – לשני. לחיצה חלשה תכניס את התיבה להילוך סרק. פשוט ויעיל. זה עוד לא הכל: הקארט מצוייד בלוח-מחוונים קומפקטי הכולל בתוכו, בנוסף לחיווי סל^ד וטמפרטורת מים, גם אור אדום הנדלק כאשר מגיע הזמן להעביר הילוך. בהחלט Cool. רוצים עוד? ה-RM1 מצוייד בארבעה בלמי דיסק, דהיינו גם על הגלגלים הקדמיים ולא רק האחוריים. ניתן לווסת את חלוקת עוצמת הבלימה קדימה-אחורה באמצעות מנגנון מכני פשוט, גם תוך כדי נסיעה. יש פגוש אחורי גמיש, ומאחורי כל גלגל אחורי מותקנות זוג גלגלות המונעת את אפקט הטיפוס-שיגור-המראה כאשר גלגל של קארט אחר פוגש בזה שלך. אה, כן, יש גם מתנע חשמלי, שיודע לא רק להתניע את המנוע אלא גם לשמש כהילוך-אחורי חשמלי. וצמיגי סליקס רחבים מתוצרת ברידג'סטון. ובמקרה שלנו – גם מסלול, אמנם קצת קטן על הקארטים האלו, אבל אני בטח לא אתלונן. שוגרנו חמישה-חמישה למקצים של עשר דקות.... מה אומר ומה אדבר – אורגזמה מוטורית, אם תסלחו לי על הקלישאה השחוקה. ברגע שהמנוע נכנס לתחום היעיל שלו – החל מ-9,000 סל^ד בערך – הטרטור הדו-פעימתי מאחורי אזנך הימנית הופך לצווחה, התפוצצות של כוח מטיסה אותך קדימה עם בומבה בגב, וכל העסק מתחיל להראות כמו הפרסומת ההיא לתקשורת זולה לחו^ל: יו! אמא'לה! אופס! היה גדול!...