נתוני המסירות המסכמים לשנת 2007 פורסמו אתמול על-ידי איגוד יבואני הרכב, וזו הזדמנות מצויינת לראות מי הרוויח ומי לא בשנת-הרכב החולפת. הרוויח: שוק הרכב, בכללותו. מספר המסירות הכולל עלה ב-28.4%, מכ-149,000 מכוניות ב-2006 לכ-191,000 ב-2007. הרוויחה בגדול: הונדה. אם נתעלם מלקסוס, ש-2007 היתה שנת הפעילות המלאה הראשונה שלה, הונדה רשמה את העליה הגדולה ביותר בשוק הרכב הישראלי – וזה מרשים במיוחד שכן מדובר במותג ותיק ובעל נוכחות בשוק. כאשר אתה מוכר מעט מכוניות, כל שינוי במכירות מתבטא באחוזים גבוהים. לא זה המקרה אצל הונדה, שמכירותיה ב-2007 יותר מהכפילו את עצמן לעומת 2006 – גידול של 113.4%, לא פחות. ב-2006 דורגה הונדה במקום ה-13 הלא-מחמיא במכירות, השנה – מקום שמיני! כל הכבוד. הרוויחו: טלקאר. דייהטסו נהנתה משנה פוריה במיוחד עם הסיריון – וזה באמת לא חדש או מפתיע – ועם הטריוס, שהפך להיות גורם רב משמעות בשוק רכבי הפנאי ומדורג שלישי במכירות ה-4x4 (אחרי הלנדקרוזר והטוסון). דייהטסו הגדילה את מכירותיה כמעט ב-90% ועלתה ממקום 12 ל-7 בדירוג המותגים. אצל סאנגיונג המצב פחות ורוד, אבל הנתח של מותג קוריאני זה בכלל מכירות טלקאר זניח ממילא – ובסוף השנה נחת בידי טלקאר בונוס גדול במיוחד בדמות קיה. עכשיו נראה מה יוכל היבואן לעשות עם מותג קוריאני נוסף, עם פונציאל הרבה יותר גדול. הרוויחו: מכשירי תנועה. סוזוקי גדלה בכ-55%, קרייזלר-דודג'-ג'יפ ב-87%, פורשה ב-44%. הרוויחה והפסידה: סמל^ת. לאחר כמה שנים קשות מתחילים לראות סימני התאוששות אצל, אה, בכיר יבואני תוצרת איטליה (ואם אתם מסוגלים לחשוב על תואר יותר יאה – נשמח לשמוע). פיאט רשמה גידול מכובד של 84%, אם כי היא עדיין רחוקה מהמעמד של פעם ומדורגת 15 בלבד בטבלת המותגים, רק מקום אחד טוב יותר מאשר ב-2006. החדשות הפחות-טובות הן שרוב הגידול הזה הושג בסגמנט המוגדר בישראל ^ואנים^ – הדובלו במלים אחרות, שביצע קפיצה נחשונית לעומת 2006 והשיג במו-גלגליו מחצית מכלל מכירות פיאט. אמנם זהו הישג יפה מאד לדובלו, אבל זה מציג את ביצועי שאר היצע פיאט באור פחות מחמיא. בסגמנט הפרטיות נרשם גידול מתון של 14% בלבד, מחצית מהגידול הכללי בשוק. אלפא, לעומת זאת, השיגה גידול העולה על שיעור גידול השוק, כ-65%, אם כי במושגים אבסולוטיים עדיין מדובר במכירות זניחות. גם אצל קאיה – סליחה, קיה – נרשמה עליה נאה של קרוב ל-40%... אבל זה לא עזר וסמל^ת הפסידה את הסוכנות לטלקאר. עכשיו צריכה סמל^ת להמתין בסבלנות לפיאט לינאה האוטומטית כדי לקבל דריסת-רגל בקטגוריית המשפחתיות. איבדו גובה: שלושת הגדולים. שלושת המותגים המובילים בשוק בשנים האחרונות וגם ב-2007, מאזדה, יונדאי וטויוטה, רשמו אמנם גידול נומינלי במכירות אך בשיעור נמוך מהגידול הכולל בשוק הרכב, כך שנתחי השוק שלהם ירדו. מאזדה הגדילה מכירות ב-22%, יונדאי בכ-14%, טויוטה בקרוב ל-13%. הפסידה, אבל...: דלק מוטורס. נתח השוק של היבואן המוביל בשוק, ירד קלות, מ-22.85% ל-21.8%, אבל לא צריך לדאוג לחשבון הבנק של תשובה (או של גיל אגמון) – ו-2008 תהיה טובה בהרבה, עם המאזדה2 ו-6 והמונדיאו החדשות בקצב מכירות מלא, ועם פוקוס אחרי מתיחת פנים בדרך אלינו. הפסידו: וולוו וסיאט. על רקע של שוק משגשג, צריך לרדת עד למקום 25 בטבלת המכירות כדי להגיע למותג שמכר פחות ב-2007 מאשר ב-2006 – ומותג זה הוא וולוו. אולי כדאי שאנשי השיווק והמכירות ייקחו כמה שיעורים אצל השכנים מהונדה... עוד שני מקומות למטה בטבלה נמצא את סיאט, עם מכירות עלובות שגרמו להפסקת יבוא הטולדו והאלתיאה לכבוד 2008. עצוב. מסירות 2007: עשרת הגדולים 1. מאזדה, 28,067 2. יונדאי, 22,558 3. טויוטה, 21,672 4. פורד, 13,545 5. שברולט, 10,715 6. סובארו, 9,986 7. דייהטסו, 9,713 8. הונדה, 9,650 9. מיצובישי, 9,037 10. סוזוקי, 7,977