ההנחיה היתה חד משמעית - לא יורדים עם הלקסוס מהאספלט! "WTF!?" שאלתי. מסתבר שנפש מרדנית ממוספון רכב עלום שם שרטה את הRX350- בשל שילוב של מעבר צר וענף בולט. מבט בדופן הלקסוס אישר את הטענה, שריטה עמוקה וארוכה פוצעת את שכבות הצבע המוקפדות.
אז הלקסוס לא ירד מהכביש. אבל אנחנו כן. בטיפוס קצר לתצפית על רמת הגולן, ביום שאחרי המלחמה, איבדתי אחיזה והחלקתי במורד הגבעה. הלקסוס, שנשארה על הכביש, לא הוסיפה שריטה לרזומה שלה, אני כן. חזרתי לאוטו עם מפרקים מדממים, תוהה אם לנציג לקסוס המקומי יפריעו כתמי הדם על מושבי העור היקרים.הבהרות
הלקסוס RX350 אינו רכב שטח, טרחו להדגיש נציגי היצרן בהשקת הדגם לא מכבר, וכך גם חוזר ומדגיש (וחוזר ומדגיש) היבואן בארץ. בלקסוס יודעים כנראה על מה הם מדברים. אי סימון השטח כמטרה מבחינתם, לא הפריע ל-RX להפוך ללהיט מכירות בעולם. אז מה יש בו, שהופך אותו לרב מכר למרות התדמית הלא מסוקסת שיוצרת לקסוס עבורו? בסגמנט רכבי הפנאי היקרים (מעל 400 אלף שקלים) בו מתמודד ה-RX, מול יריבים מעוצבים ומוחצנים, עושה רושם שרכב הפנאי של לקסוס בוחר בנתיב אחר. סולידי יותר. ל-RX פרופיל נקי ואלגנטי עם משיכת קו חלקה מהחרטום לאחור. האחוריים ובייחוד החזית נראים פשוטים, כמעט חסרי ייחוד או ייחוס משפחתי. אין כאן שום חדשה עיצובית מרעישה, להפך, הוא נראה אנונימי. הממדים (271 ס"מ בין הסרנים ואורך כולל של 474 ס"מ) מציבים אותו במרכז הקטגוריה. כניסה לתא הנוסעים תגלה מושבים קדמיים רחבים, נוחים מאוד ורכים בצורה לא מוגזמת אבל לוקים בתמיכת המותניים. המרווח לנהג ולנוסע מצוין, והטענה היחידה שעלתה היא מקורת הצד השמאלית, שליטפה את ראשי מדי פעם למרות מושב שהורד למינימום. התא סביב מנעים את זמנו של השוהה בו עם צבעים רכים ונעימים, עור ועץ בגימור איכותי המשולב בטוב טעם לתוך הדיפונים סביב. לוח השעונים, בעל האוריינטציה הספורטיבית, מזכיר את זה שבראב4- הקודם. איכות ההרכבה היא כמצופה, דהיינו לא נשמע ולו צקצוק בודד במהלך כל נסיעת המבחן. טרוניית הנדסת אנוש קלה מופנית לעבר הקונסולה המרכזית - אין הפרדה ברורה בין מתגי המזגן לאלו של מערכת השמע, מה שדורש תשומת לב מיותרת מהנהג. המושב האחורי נוח, מרווח, בעל מסעד מתכוונן ועבר בהצלחה את המבחן כאשר הצלם נרדם בו במהלך הנסיעה.

תחושות
תחושת הרגיעה הכללית ממשיכה גם לאחר הנעת הV6- שבחזית והקידה המקרבת של ההגה. מתלי ה-RX ניחנים ברכות סופגת ומרוסנת, ולמרות רכותם זו מצליחים הקפיצים לתמוך היטב במשקל הרכב על הכביש השבור ולסנן את קרעי האספלט בדרכם לתא הנוסעים. גם בכביש מהיר וגלי שומרים מתלי הלקסוס על התכונות שהפגינו במהירות נמוכות יותר. רק על גלים גבוהים ומהירים נמתחים המתלים למלוא מהלכם וגורמים לתחושת ריחוף, אולם גם במצב זה נשמר השיכוך כיאות ולא מתקבלת תחושת נדנוד מעיקה. לנינוחות הכללית תורם גם בידוד מצוין מרעשים (למעט אוושת צמיגים לא מטרידה) במהירויות חוקיות ולמעלה מזה. המנוע שקט ומסתובב ב-1900 סל"ד רגועים במאה קמ"ש.
בסל"ד גבוה נהמת המנוע הופכת מוחשית יותר. הדרך לשם עוברת בבניית כוח ליניארית עם פעולה חלקה ונעימה דרך שיא המומנט (34.8 קג"מ ב-4200 סל"ד גבוהים) ועד לשיא ההספק (276 כ"ס ב-6000 סל"ד). שיא המומנט מגיע אומנם בסל"ד גבוה יחסית, אבל כבר ב-2000 סל"ד מספק המנוע כ-30 קג"מ, ובשילוב תיבה עם חמש מהירויות (אפשרות לתפעול ידני) שהיא ראשית חלקה מאוד (לא להפריע את מנוחת היושבים) ורק אז מהירה מספיק, מתקבלות תאוצות נאות. התלונה היחידה הייתה בעליה איטית וארוכה, בה סירבה התיבה להוריד להילוך ראשון ולהאיץ והמשיכה לצבור מהירות באיטיות. מנוע שיודע להניף משקלים כאלה גבוה ומהר יודע גם לדרוש תשלום בסוף היום. הV6- פרע 6.5 ק"מ לכל ליטר נטול.
שליטה טובה במשקל וריסון יוצרים התנהגות כביש משרת ביטחון, גם על כביש לא מושלם. קיימת זווית גלגול מורגשת, שמיידעת את הנהג על הגבולות המתקרבים. מול תת ההיגוי שיופיע תעזור העברת משקל לציר הקדמי וגם פרובוקציה שתאיים להוציא את המרכב המגודל להיגוי יתר תגדע על ידי בקרת היציבות (לא ניתנת לניתוק) שלא מהססת להשתמש בבלמים ולהשתלט על המנוע למימוש האג'נדה שלה. ההגה הוא נקודת התורפה הראשונה בנהיגת כביש - הוא מהיר (3 סיבובים מנעילה לנעילה), אבל נטול משקל או היזון חוזר, מרגיש מלאכותי ובעיקר לא מדויק. חוסר דיוק שמוביל לתיקונים חוזרים של קו הפניה וכתוצאה מערערים את אמונו של האוחז בהגה. נקודת התורפה השנייה היא הבלמים - פעולת הדוושה ספוגית ורק לקראת סוף מהלכה מתקבלת בלימה יעילה. ה-ABS, לעומת זאת, לא ממהר להתערב בנעשה וגם על משטחים חלקים לא מפריע לעבודת הנהיגה.

מי שבכל זאת יבקש לרדת מהדרך המהירה לזו המחוטטת, ישמח לדעת כי מערכת ההנעה של הלקסוס מתבססת על הנעה כפולה קבועה. טיפול המערכת באבדן אחיזה מבוססת על דיפרנציאל מרכזי ומצמד וויסקוזי המנתב את הכוח לציר האוחז ומתקשר גם עם בקרת היציבות לשיפור האחיזה בכביש ובשטח. עוד עזר אלקטרו-הידראולי היא בקרת המשיכה. על דרך צדית דלת אחיזה הרשימה המערכת עם הורדת כוח יעילה מאוד לפני הדרך. גם במצבים בהם צמיג נתון (או שניים) נמצאים ללא אחיזה כלל, מצליח ה-TRC לייצר תאוצה. על משטחים שבורים קופצניים ולא אחידים, ממשיך הלקסוס לשדר נינוחות, לא מלהיב בשום צורה רק מבצע ומרגיע.

חיוכים
חרף האזהרות, הנפילות והשריטות שוטטות הדם, חזרו יושבי הרכב לאזור המרכז עם חיוך דשן על פניהם. חלק נכבד בזכות החברותה (סטייק טוב בדוריס קצבים) אבל גם לRX- היה חלק חשוב בזחיחות הדעת. הטענות שעולות כנגדו מתרכזות סביב יכולת הבלמים, דיוק ההגה, צריכת הדלק והחזות חסרת הכריזמה. מהצד השני עומד פנים מרווח, רייד נינוח ויחידת כוח חלקה, מסבים לנהיגה תחושה כמעט שירותית. הRX- מארח אותך, נענה לצרכיך ועושה הכל כדי לרצות. כגיישה מנוסה שחונכה באוקייה ותיקה ומכובדת. למרות שה-RX נזרק למים עמוקים ומלאי מותגים, לא אופתע לגלות שיהיו אנשים שיעדיפו לוותר על מראה מוחצן לטובת משרתת אישית שכזו. וגיישה כזו גם אשתך תאהב.