נתוני איגוד יבואני הרכב שהתפרסמו אתמול (יום ג') בישרו שוב כי שוק הרכב הישראלי אינו צומח באותו הקצב שהחל עוד במהלך 2007. לא פחות מ-135,568 כלי רכב נמסרו בשבעת החודשים הראשונים של השנה, נתון המהווה עליה של כ-20 אחוז לעומת חודשי ינואר-יולי 2007. עם זאת, למרות המספרים הנאים, הורגלנו לראות שינויים משמעותיים יותר כפי שהתרחשו בחודשים פברואר ומרץ אשר הציגו זינוק של 40 אחוז בכמות כלי הרכב החדשים שעלו על הכביש. כאמור, לא זאת בלבד שנתונים אלה לא חזרו על עצמם, בחודש שחלף נמסרו 19,255 כלי רכב בלבד – ירידה של 6.6 אחוזים לעומת נתוני יולי 2007.
תחילה סברנו כי השינוי בשיטת רישום שנת הדגם הוא שאחראי לכך – הרי ההאטה בשוק הרכב החלה בחודש מאי 2008. אך מסתבר שכנראה יש גורמים נוספים המשפעים על הרגלי הקניה של הצרכן הישראלי כמו למשל המיתון העולמי ומחירי הדלק הנמצאים כעת קרוב מאוד לשיא כל הזמנים.CTS - מזניקה את קאדילק לפנים
אז נכון, קצב רכישת כלי רכב בישראל התמתן ברבעון השני של 2008 וממשיך לרדת, אך לא אצל כל יבואניות הרכב. הונדה למשל, זינקה בחודש שחלף בכ-77 אחוז עם מסירת 1,060 מדגמיה; ניסאן הציגה עליה מרשימה של יותר מ-99 אחוזים (486 מסירות) ואילו סקודה הרשימה עוד יותר עם קפיצה של כ-113 אחוז לעומת נתוני יולי 2007 (615 מסירות). אולם נתונים אלה מתגמדים לעומת נתוני המסירות של וולוו וקאדילק במיוחד בהתחשב היותם מותגי יוקרה. וולו זינקה בלא פחות מ-512.5 אחוז (147 מסירות) ואילו קאדילק בצעה קפיצה מטאורית של 2,300 אחוז (!). נכון שמותג היוקרה האמריקני מסר 24 מכוניות בלבד, אולם עבורו זהו שיא חודשי של כל הזמנים. ואם לא די בכך, אז כל הדמים שנמכרו הם מדגם ה-CTS החדש. המשמעות עבור קאדילק, מציאת לא פחות לקוחות ממתחרותיה העיקריות: מרצדס E קלאס, ב.מ.וו סדרה 5, אודי A6, וולוו S80 ולקסוס GS.

ואם כבר נגענו בשוק מותגי היוקרה, אז מרצדס נמצאת בראש הפרמידה עם 188 מסירות ועליה של כ-5 אחוז לעומת נתוני יולי 2007 (כאשר 104 מתוכם הם מסחריות), וולוו שניה וב.מ.וו שלישי עם 101 מסירות ועלייה של 9.8 אחוז. בראייה רחבה יותר, גם עבור מרצדס וגם עבור ב.מ.וו מדובר בהחלשות שכן בחישוב מצטבר מתחילת השנה, השתיים מכרו פחות כלי רכב לעומת נתוני ינואר-יולי בשנה שעברה (וולוו וקאדילק למשל, מכרו כל אחת באותה התקופה כ-150 אחוז יותר).
גם שאר יצרניות היוקרה אינן מלקקות דבש; אודי ירדה ב-27 אחוז לעומת יולי 2007 (עם 84 מסירות ביולי), לקסוס ירדה בכמעט 46 אחוז (26 יחידות), אלפא ירדה ביותר מ-53 אחוז (7 יחידות) וכך גם מותגי פורשה והאמר המציגים כל אחד ירידה של כ-88 אחוז (כל אחד מהם מסר מכונית אחת בחודש יולי שחלף). המותגים היחידים שעלו (בנוסף לוולוו וקאדילק) הם ביואיק (עליה של כ-3 אחוז ו-72 מסירות ביולי 2008), לנד-רובר שרשם עליה מרשימה של כ-367 אחוז לעומת יולי 2007 (14 מסירות) ויגואר (עליה של 100 אחוז ו-12 יחידות שנמסרו). זו האחרון נהנה מהגעת ה-XF החדשה לחופי ישראל ומכאן הנתונים המלבבים עבור המותג הבריטי-הודי.

אגב, למרות שבחודש שחלף שוק הרכב הישראלי התכווץ בכשישה אחוזים, קטגוריית רכבי השטח, ג'יפים, ג'יפונים וקרוסאוברים עלתה ב-11.5 אחוז; 1,552 יחידות ביולי 2008 לעומת 1,392 כלים ב-2007. כן, דווקא בתקופה שבה הדלק – יותר מתמיד – מהווה שיקול בקניית כלי רכב, נמכרו בחודש שחלף יותר כלים מאשר בתקופה המקבילה אשתקד. נתונים אלה מתחדדים יותר כאשר מביטים על שאר הקטגוריות שהתכווצו: פרטיות – ירידה של 6.8 אחוז, מסחריות – ירידה של 8.7 אחוז וטנדרים – ירידה של יותר מ-36 אחוז.
בנוסף, החודש קטגורית הג'יפים למיניהם גם חצתה לראשונה השנה את קו חמשת הספרות; לא פחות מ-10,782 כלים עלו על הכביש מתחילת השנה וזאת ביחס ל-7678 כלים שעלו במהלך אותה תקופה ב-2007 – עליה של 40.4 אחוז מתחילת השנה.

מכירות יולי 2008*
יולי-08 שינוי ב-% מצטבר 2008 שינוי ב-%
מאזדה 3163 3.5% 23902 40.0%
יונדאי 1907 -28.4% 15022 9.0%
טויוטה 1758 -12.8% 13950 4.5%
שברולט 1351 42.4% 9920 62.1%
פורד 1243 2.7% 7165 -15.6%
הונדה 1060 76.7% 8897 69.2%
מיצובישי 1055 -17.0% 5770 15.0%
דייהטסו 828 -22.0% 4871 -15.1%
פולקסווגן 804 -14.5% 4937 8.7%
סובארו 751 -19.6% 4801 -23.5%
סיטרואן 715 -24.4% 5575 45.4%
סוזוקי 711 -11.5% 5240 15.4%
סקודה 615 112.8% 3380 221.9%
רנו 614 -20.2% 5481 21.7%
קאיה 516 21.7% 2214 76.7%
ניסאן 486 99.2% 3437 87.7%
פיאט 302 -58.4% 1536 -28.1%
פיג'ו 284 -60.6% 2803 0.7%
מרצדס 188 5.0% 1002 0.6%
וולוו 147 512.5% 653 151.2%
איסוזו 127 -40.1% 1022 10.6%
קרייזלר/סופה 120 1.7% 1007 65.9%
ב.מ.וו 101 9.8% 492 -3.9%
אאודי 84 -27.0% 530 14.7%
ביואיק 72 2.9% 500 -17.2%
סיאט 67 36.7% 263 -1.9%
אופל 51 218.8% 243 120.9%
סאנגיונג 43 22.9% 211 3.9%
לקסוס 26 -45.8% 291 1.0%
קאדילאק 24 2300.0% 103 151.2%
לנד רובר 14 366.7% 90 57.9%
יגואר 12 100.0% 74 164.3%
אלפא רומיאו 7 -53.3% 75 7.1%
פיאג'ו 6 - 16 -
האמר 1 -87.5% 40 -48.7%
פורשה 1 -88.9% 18 -21.7%
מיני קופר 1 - 36 -
סאאב 0 - 1 -66.7%
סה"כ 19255 -6.6% 135568 19.9%
*עפ"י נתוני איגוד יבואני הרכב