רולנד בלץ, תעשיין גרמני אמיד ובעל נכסים, הינו חובב כרכרות סוסים מושבע. בלץ מבלה חלק ניכר משעות
הפנאי שלו בטיולי כרכרות במשולש הדמיוני שנוצר בין הערים נורנברג, ביירות
(בגרמניה... לא הלבנונית...) ובמברג; חבל ארץ יפהפה המשופע גבעות, יערות, כפרים
וחוות חקלאיות, ופה ושם טירות עתיקות
הנישאות בקצות מצוקים. בלץ רכש ניסיון רב וידע רחב ביותר בכל הקשור לכרכרות סוסים
על סוגיהן וטיפוסיהן, ובשלב מסויים החל להשתעשע במחשבה להפוך תחביב זה לעסק קטן, שיתמחה בהשכרת
כרכרות וסוסים לתיירים, לטובת טיולים רגועים בטבע. אבל, בלץ גילה כי שתי מכשלות
עיקריות עומדות בפניו: הראשונה היא רמת המיומנות והידע שתידרש מצד השוכרים הפוטנציאליים; אין זה עניין של מה בכך לצאת לטיול כרכרה הנגררת
על-ידי סוס או שניים. יש צורך במיומנות מסויימת, וגם אז מדובר בסיכון שלא בטוח שבלץ רצה לקחת על עצמו עם תיירים המשלמים עבור
החוויה במיטב כספם (...ואולי גם מכירים איזה עו"ד ממולח). המכשלה השנייה נובעת מהתנאים הטופוגרפיים השוררים באיזור מגוריו
ופעילותו המתוכננת: גבעות, הרים, יערות, כבישים צרים ומפותלים ועליות וירידות
תלולות. בקיצור - הרעיון נפסל.
כל אלה
הובילו לרעיון לייצר "כרכרה ללא סוסים", בדיוק כמו בסוף המאה ה-19 – ראשית המאה ה-20. בכך תתאפשר נסיעה נינוחה
ובטוחה לכל מי שמחזיק ברשיון נהיגה.
מחלום למציאות
רולנד בלץ
החליט אם כן על שינוי כיוון והחל לחשוב ברצינות על שילוב בין הקסם אותו מצא
בכרכרות הסוסים של פעם וכלי תחבורה מודרני, העומד בתקנים השונים המקובלים כיום.
מחשבותיו "נתקעו" אי-שם בסוף המאה ה-19, ימי החלוציות הראשונים של
תעשיית הרכב, עידן "הכרכרות הממונעות" – השלב שגישר בין עולם כלי הרכב
הנגררים על-ידי סוסים לעולם כלי הרכב הממונעים בכוחות עצמם. במשך שנה החל לתכנן,
להתייעץ, לשרטט ולגבש לעצמו כיוון – נובר ומחפש מידע רב ככל הניתן על תקופה
טכנולוגית שמעט נותר ממנה כיום. בלץ הקים סדנה בטירה עתיקה ויפהפייה בגרמניה –ארמון
קוהלנפלס – והחל בחיפוש אחר צוות עובדים מיומן, כולם חרשים אומנים, בעלי מקצוע
בתחום המכונאות, הרפדות, עבודות העץ והפרזול. תוך פחות משנה נוספת של מלאכת פיתוח וייצור אינטנסיביים,
המיר צוות AAGLAND
Manufaktur אותו שכר בלץ לטובת הפרוייקט, את הרעיון מחלום על הנייר למציאות. בפני
החברה הקטנה והצעירה עמד אתגר שטרם
נוסה בתקופה המודרנית, ועיקרו – ייצור ובניית כלי תחבורה בדיוק לפי השיטות, המבנה,
התצורה והגישה שאפיינו את ראשוני בוני המכוניות לפני למעלה מ-120 שנה. אבל,
מאחר ובתחילת האלף השלישי עסקינן, ברור היה שכלי-רכב שכזה צריך להיות בטוח בהתאם לסטנדרטים של ימינו,
דהיינו – יש להכניס בו אמצעי בטיחות (בלמים, איכות
ייצור, תאורה, נוחות תפעול, מנוע שעומד בתקני התקופה וכיו"ב) כמקובל כיום. כך שלצד פיתוח מערכות בסיסיות ומוכרות כמו פעם
ובשיטות של פעם, דוגמת שלדה, היגוי, גלגלים, סביבת הנוסעים ועוד, פותחו "מערכות הסוואה" שיסתירו עד כמה
שניתן את המערכות המהוות הכרח מבחינה בטיחותית או חוקית בימינו, דוגמת מערכות
החשמל, הבלמים ועד לשימוש במנוע המתאים,
שידמה בביצועיו ובהספקו למקובל בימים עברו, אך יעמוד בתקני איכות הסביבה המקובלים
כיום – בעיקר בשוויץ ובגרמניה, ארצות היעד
העיקריות לשימוש ב-AAGLAND.