נחל שילה, המנקז את הרי השומרון מערבה עד לנחל ירקון, בשילוב גדר ההפרדה ממזרח ושטחי אש פעילים תחם שטח שכולו טבע חי ופורח עם מעט שבילים לרכב. נהגי השטח שלא נרתעים מסלעים ושכלי הרכב שלהם מסוגלים לטפס ולרדת בוואדיות הטרשיים מוזמנים לצאת למסלול טיול אתגרי בלב השממה.
אבני דרך
כביש 6, פתח תקווה, מבצר אנטיפטרוס, גן לאומי אפק, תחנת זאב, קיבוץ עינת, כביש 6, נחל שילה, קיבוץ נחשונים, אלעד, קו 400, חרבת תעמור, דיר באלוט, ראש העין.
עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
*המסלול בעבירות בינונית ומחייב הילוך כוח. חובה לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ מתאים. שימו לב שבחורף נוסף הקושי של הבוץ החלק, וזה יכול להפוך את העבירות לקשה. המסלול יכול להיות גם מעגלי ונוח לכלי רכב המגיעים לשטח על נגרר (אופנועים, טרקטורונים, צל"צ).
*המסלול עובר על שבילים ברורים, חלקם בתוך שמורת טבע מוכרזת ובהם יש להקפיד שבעתיים על השביל המסומן.
אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.
*אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
*המסלול עובר בשטחי אש פעילים מאוד של צה"ל, ואפשרי לנסיעה אך ורק בסופי שבוע או בחגים.
אורכו של המסלול כ-24 ק"מ בשטח והוא יארך בין 3 ל-6 שעות, בהתאם לסוג הרכב, לקצב הנהיגה והעצירות באתרים שבדרך.
*חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 14 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il.

תחילת המסלול:
מול צומת הכניסה לגן לאומי תל אפק (מבצר אנטיפטריס) בכניסה דרומה לשביל ישראל ולתחנת זאב של מקורות.
הצומת ממוקם על כביש 483 כ-2.8 ק"מ ממזרח לצומת גנים (כ-1.5 ק"מ מהכניסה לקיבוץ גבעת השלושה) וכ-0.6 ק"מ מערבה ממחלף ראש העין שעל כביש 6.
נ.צ. 1 - כניסה לשביל ישראל
מתחילים ומאפסים מד אוץ
נוסעים על השביל הכבוש דרומה על שביל ישראל (כחול-לבן-כתום) ללב השדות, במקביל לקו המתח הנמוך כשמצד ימין רואים את הבתים של גבעת השלושה.
1.5 ק"מ שביל ישראל מגיע לצומת T, לפני הצמחייה הסבוכה שמעל נחל שילה. מעבר לנחל רואים את המטווחים של בסיס סירקין. פונים שמאלה ומזרחה עם הסימון של שביל ישראל ולכיוון כביש 6.
2.2 ק"מ צומת שבילים למרגלות הגשר של קיבוץ עינת שמעל כביש 6.
נ.צ. 2 - גשר עינת

מאפסים מד אוץ
ממשיכים מזרחה מצד ימין לגשר ולכיוון כביש 6.
0.1 ק"מ צומת T לפני פסי הרכבת ולפני כביש 6 בו פונים ימינה ודרומה במקביל לפסים.
0.8 ק"מ צומת סלול באספלט בו פונים שמאלה על האספלט וחוצים את הגשר תחת כביש 6.
1 ק"מ נכנסים בשער הברזל לתוך מטע השזיפים מדרום לנחל שילה ונוסעים דרום-מזרחה בין המטע לנחל שילה.
1.2 ק"מ השביל מתעקל דרומה כשמימין המטע ומשמאל סוללת עפר.
1.3 ק"מ מעבר של הסוללה היורד לנחל שילה.
נ.צ. 3 - מעבר סוללה

מאפסים מד אוץ
פונים מזרחה, מטפסים על הסוללה, יורדים לנחל שילה, חוצים אותו, ומטפסים לגדה שמנגד.
מומלץ לשלב הילוך כוח בירידה ובעלייה, ורגע לפני הטיפוס והחצייה לרדת מהרכב ולראות את המעבר.
לאחר החצייה פונים ימינה עם השביל לכיוון קו המתח ועצי האקליפטוס.
0.4 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה, חוצים את האקליפטוסים וממשיכים על השביל במקביל לכביש 6.
0.7 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר.
1.3 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה ויורדים למעבר המבוטן של נחל שילה.
1.4 ק"מ חוצים את הנחל תחת כביש 444 (ראש העין - גבעת כוח).
נ.צ. 4 - מעבר מבוטן
מאפסים מד אוץ
לאחר החצייה פונים ימינה ומטפסים על רמפת הבטון (משמאל והמשך רואים את מגדל צדק).
0.2 ק"מ צומת הכניסה לאזור התעשייה של מחצבות ראש העין (רחוב האירוס) בו פונים ימינה על הכביש וחולפים על צומת הכניסה הגדול למחצבות.
0.7 ק"מ צומת אספלט בכניסה לקיבוץ נחשונים - הקיבוץ הוקם על-ידי אנשי השומר הצעיר בשנת 49' על אדמות הכפר הנטוש חירבת יאבא (מגדל צדק). באזור היה כפר יהודי גדול בתקופת בית שני וזה נהרס על-ידי הרומאים לאחר המרד הגדול של שנת 70 לספירה.
נ.צ. 5 - צומת אספלט

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לשביל הכורכר הלבן העובר בקצה חורשת האקליפטוסים והאורנים ומשמאל לו מחצבות ראש העין.
0.9 ק"מ צומת שבילים כשמשמאל המחצבות ורחוק יותר מגדל צדק ומימין חורשת האורנים ומעבר להם מטע אגוזים מגודר.
בצומת פונים שמאלה למטה וממשיכים מזרחה עם שביל הכורכר הכבוש.
1.8 ק"מ פונים ימינה ונצמדים לגדר של הישוב אלעד – עיר שהוקמה עבור הציבור הדתי, אמורה למנות כ-50,000 תושבים, רחובותיה על שם רבנים, תנאים ואנשי המשנה. העיר אלעד היא זוכה קבועה בתחרויות "כוכבי יופי" מטעם המועצה לישראל יפה.
2.5 ק"מ צומת בקצה הגדר של אלעד בו ממשיכים ישר, מזרחה וחוצים תחת קו 400 - קו מתח גבוה בהספק 400 קילווואט המהווה את "המוביל הארצי" של החשמל בישראל.
2.6 ק"מ צומת שבילים עם השביל המסומן באדום.
נ.צ. 6 - צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה צפונה עם השביל המסומן באדום ובמקביל לקו 400.
0.9 ק"מ צומת T בו פונים ימינה ולמטה עם הסימון האדום.
1.1 ק"מ צומת T בו פונים ימינה ולמטה לכיוון ערוץ הנחל.
1.2 ק"מ צומת שבילים מעל ערוץ נחל שילה.
נ.צ. 7 - צומת שבילים
נחל שילה
נחל מקסים המנקז את הרי שומרון מערבה והוא אחד הארוכים ביובלי נחל הירקון. הנחל מתחיל בעמק שלה - בו שכנה העיר שילה שהייתה בירת ישראל לפני ירושלים ובה שכן אוהל המשכן - ומסתיים בשפך לירקון, לא רחוק ממחלף מורשה. אורכו של נחל שלה 62 ק"מ, מהם כ-45 ק"מ מזרח לגדר ההפרדה. יש הטוענים כי בעבר היווה הנחל גבול צפוני של ממלכת יהודה.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה, עוזבים את הסימון האדום ונוסעים צפונה.
0.1 ק"מ צומת פונים שמאלה לכיוון קו המתח הגבוה.
0.3 ק"מ חוצים את הערוץ של נחל שלה שקרקעיתו חלוקי נחל לבנים.
0.5 ק"מ צומת שבילים, לצד מבנה בטון מרוטש מירי, בו ממשיכים בשביל השמאלי.
0.6 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר.
1.1 ק"מ צומת מעל נחל שלה בו ממשיכים ישר ולמעלה.
1.6 ק"מ צומת שבילים מתחת לקו 400.
נ.צ. 8 - צומת קו 400

מאפסים מד אוץ
יורדים למטה ומזרחה עם השביל (לא מסומן בצבע).
0.4 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ומזרחה כשמימין ועל הגבעה עץ חרוב עתיק עם פינת ישיבה וקצת צל.
0.9 ק"מ צומת שבילים.
נ.צ. 9 - צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומטפסים למעלה על הגבעה לשביל מעגלי קצר ואתגרי היורד חזרה לצומת בנ.צ. 9.
מומלץ לשלב הילוך כוח ולעצור למעלה לתצפית על האזור.
0.4 ק"מ חוזרים לצומת השבילים ממנו יצאנו לטיפוס.
נ.צ. 9 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ויורדים במורד הנחל.
0.3 ק"מ צומת שבילים בלב הפתחה הרחבה של הנחל בו פונים שמאלה במעלה הנחל.
שימו לב כי השביל הטרשי המטפס בערוץ הנחל הינו טרשי וכולל מעט מדרגות והרבה סלעים רעים המאיימים על שלמות הצמיגים.
2.2 ק"מ צומת T עם השביל הראשי המסומן באדום האדום.
נ.צ. 10 - צומת T

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ונוסעים לאורכו של השביל המסומן באדום.
0.9 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה ולמטה כשמשמאל רואים את חרבת תעמור.
השביל המסמן באדום מתקרב לגדר ההפרדה ומתעקל ימינה ולמטה.
מומלץ לעצור וללכת ברגל (אפשר להתקרב עם הרכב) שמאלה ולמעלה לכיוון החירבה.
מצידי הדרך שני בורות מים עמוקים, למעלה, למרגלות חרבת תעמור, רחבה עם תצפית לגדר ההפרדה לכפר דיר באלוט ובריזה טובה גם ביום קיץ.
חוזרים לשביל המסומן באדום ונוסעים מערבה. שימו לב למדרגות הסלע - מומלץ לבדוק ברגל את הירידות ולבחור נתיב ירידה המתאים לכלי הרכב שלכם.
2.2 ק"מ השביל המסומן באדום מגיע לנחל שילה ולאחר חציית הערוץ צומת T.
נ.צ. 11- צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל המסומן באדום (פנייה שמאלה במעלה נחל שילה תביא אתכם לגדר ההפרדה).
0.4 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמעלה.
0.7 צומת שבילים בלב הערוץ הרחב.
נ.צ. 12 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומטפסים למעלה לכיוון הבסיס הצבאי שבראש הערוץ. השביל השמאלי שמטפס בערוץ קל יותר לטיפוס וחוסך מדרגות סלע.
0.1 ק"מ צומת עם השביל המטפס מימין ובו פונים שמאלה ולמעלה.
0.3 ק"מ צומת שבילים בו השביל השמאלי המטפס מעלה קל יותר לנסיעה.
0.5 ק"מ צומת מרובה שבילים בו בוחרים את הפנייה שמאלה הגבוהה יותר (ייתכן ומדרגות הסלע המחכות מעבר לפנייה ידרשו קצת עבודות בנייה עם האבנים שמסביב).
1.6 ק"מ צומת עם הכביש המגיע מהבסיס הצבאי.
נ.צ. 13 - צומת עם הכביש
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לכיוון צפון מערב על האספלט.
0.2 ק"מ האספלט מסתיים וממשיכים על שביל הכורכר ובמקביל לקו המתח הנמוך.
0.9 ק"מ צומת (נ.צ. 6 בה עברנו בתחילת המסלול) בו ממשיכים ישר לצד הגדר של ישוב אלעד.
2.5 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ומיד פונים ימינה (כשמימין המחצבות).
3.4 ק"מ צומת עם הכביש בכניסה לקיבוץ נחשונים.
נ.צ. 5 - צומת אספלט
חוזרים לנקודת ההתחלה:
פונים ימינה על הכביש, חולפים על פני הכניסה למחצבות ומול צומת הכניסה לאזור התעשייה פונים שמאלה לשטח ונוסעים לגשר החוצה תחת כביש 444 (נ.צ. 4) וממשיכים את סיפור הדרך הפוך עד לסיום בנ.צ. 1 שבצומת תל אפק.
ליוצאים לכביש:
ממשיכים ישר על האספלט.
3.7 ק"מ צומת נחשונים המרמוזר שעל כביש 444.
נ.צ. 14 - צומת נחשונים
עד כאן 23.7 ק"מ של מסלול טיול
פונים ימינה על כביש 444 לכיוון כביש 6, פתח תקווה וראש העין.
פונים שמאלה על כביש 444 לכיוון ירושלים.

להתראות בטיול הבא...
לתגובות ושאלות: [email protected]

הכנת אמצעים למסלול

גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים להחלפת גלגל - ג'ק תקין ומפתח גלגלים מתאים
ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים
מצפן ומכשיר GPS
מפות סימון שבילים מס' 3 (גליל תחתון)
טלפון סלולארי, מטעןו/או סוללה נוספת
מים ומזון ליום מלא בשטח.

שיטת הניווט
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים?
בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרךבנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציוןבאמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר, הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבאשימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר)חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.