מיקום: לטרון, תל גזר, כרמי יוסף, יער המגינים.

אורך המסלול: 20 ק"מ.

רמת עבירות: עבירות קלה בקיץ (מתאים גם לרכבי פנאי עם הנעה קדמית), עבירות בינונית בחורף (מתאים לרכבי 4x4 עם הילוך כוח).
צילום: מנהל
טיול שבילים בשטח הגבעות של השפלה בין לטרון לתל גזר. מסלול מהיר מתאים בקיץ לכל סוגי רכבי הפנאי. המסלול כולל מגוון של שבילים, שדות, יער, תצפיות נוף, שמורות טבע ועתיקות ואפשרי לנסיעה בכול ימות השבוע. המסלול מתאים למשפחות, מומלץ ללמד את הילדים לנווט עם סיפור הדרך וכולל אפשרויות רבות לשילוב פיקניק ועצירות בטבע.

אבני דרך
כביש 1, כביש 3, צומת לטרון, מושב בקוע, יער המגנים, מטוס הנורד, הזחל"מ, כפר בן נון, מצפה משה שרת, כרמי יוסף, אנדרטת "משבר לתקומה", עין ורד, תל גזר, בית עוזיאל, בית חשמונאי, קיבוץ גזר, כביש 424.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
המסלול הוא בשבילים כבושים בין שדות וכביש בתוך היער. בקיץ כשיבש המסלול בעבירות קלה ובחורף יכול להיות בעבירות בינונית בגלל הבוץ. המסלול מתאים לכל רכבי השטח, לרבות רכבי פנאי עם הנעה רגילה. בחורף, כשבוצי וחלק, חובה רכב 4x4 ולאחר הגשם רצוי גם כזה שיש לו הילוך כוח.
*המסלול עובר על שבילים ברורים, חלקם מסומנים בין שדות מעובדים ליער של קק"ל. אין כל סיבה לרדת מהשבילים הברורים ו/או המסומנים ולפגוע בנוף, בצומח או בפרנסתם של החקלאים, ובחלק של שמורת הטבע של תל גזר יש להקפיד שבעתיים.
*אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.
*אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
*המסלול אינו עובר ליד או בשטחי אש של צה"ל ואפשרי לנסיעה בכול זמן.
*תמיד כדאי לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.
*אורכו של המסלול 20 ק"מ והוא יארך כ־3 עד 4 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות בדרך.
*חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 18 נקודות ציון ל־GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי - www.4x4.co.il.

תחילת המסלול
בצומת לטרון (ברמזור) שעל כביש 3, במפגש עם כביש 424 וכחצי קילומטר מזרחה ממחלף לטרון שעל כביש 1.
נ.צ. 1 — צומת לטרון

מתחילים ומאפסים מד אוץ
נוסעים על כביש 3 העשוי מבטון מערבה לכיוון צומת נחשון (לכיוון אשדוד).
לאחר כ־4.5 ק“מ עוברים מעל מחלף הכניסה למושב בקוע ומאטים.
לאחר 5.5 ק“מ מאטים ומתכוננים לפנייה ימינה וירידה מהכביש.
6 ק“מ מצומת לטרון פנייה קטנה ימינה עם השלט ליער המגנים.
נ.צ. 2 — ירידה לשטח

מאפסים מד אוץ
נוסעים צפונה על שביל הכורכר הכבוש לבן.
0.1 ק“מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וצפון מערבה על השביל הלבן.
0.2 ק“מ צומת שבילים בו פונים שמאלה לכיוון מטוס הנורד המוצב בקצה היער.
0.3 ק“מ מטוס הנורד.
נ.צ. 3 — מטוס הנורד

אחת האנדרטאות הגדולות בקצה הדרומי של יער המגנים היא של מטוס הנורד הישן לזכרם של חללי חטיבת הצנחנים 317 (כיום חטיבת מילואים 226). מטוסי הנורד נקלטו בחיל האוויר בסוף 1955, שימשו להצנחת אפסניה וצנחנים במלחמת קדש 1956 ובמלחמת ששת הימים 1967.
על המטוס המוצב ביער כתוב שהוא הצניח את הצנחנים בצניחה ההיסטורית במתלה (למרות שיש הטוענים שרק מטוסי דקוטה הצניחו במתלה). מספרו בחיל האוויר של הנורד המוצב ביער 072 והוא הוצא משירות בשנת 1979, שלוש שנים לאחר סיום שירותם הרשמי של מטוסי הנורד, אז הועבר ליער.

חוזרים לשביל הכבוש לבן.
0.1 ק“מ צומת T בו שמאלה לשביל הכבוש לבן.
0.2 ק“מ בצומת, מיד לאחר גלי האבנים לזכר חללי צה"ל, פונים שמאלה ומיד ימינה עם השביל הכבוש לבן.
0.4 ק“מ זחל"מ — "זחל למחצה", כלי משוריין לניוד חיילים, לזכר פלוגת החרמ"ש של גדוד 113 בחטיבה 217, עם אתר פיקניק יפה ומוצל מאחוריו. ובכלל בתוך יער המגנים אנדרטאות רבות רובן לזכר חיילי צה''ל שבזכותם אנו יכולים לטייל בחופשיות בארצנו.
נ.צ. 4 — הזחל"מ

מאפסים מד אוץ
ממשיכים על השביל הראשי היורד למטה.
0.3 ק“מ צומת מרובה שבילים וסלול בלב ערוץ הנחל בו פונים חזק שמאלה ומטפסים לעבר הגבעה.
0.6 ק“מ צומת בראש הגבעה, ממול כביש 44 והבתים של משמר דויד על הגבעה שמעבר לכביש.
פונים ימינה בצומת ונוסעים על שביל מפותל המקיף את השדה הרחב שמימין לשביל.
1.1 ק“מ מעבר לשדה רואים את צומת האספלט מימין וממשיכים על השביל המפותל בכיוון כללי צפונה.
1.6 ק“מ צומת T בחלק הגבוה של השדה.
נ.צ. 5 — צומת T
פונים שמאלה במעלה הגבעה.
0.1 ק“מ צומת T בו פונים ימינה על שביל הכורכר הלבן.
0.5 ק“מ צומת T בו פונים ימינה.
0.7 ק“מ צומת בו פונים שמאלה לשביל החוצה את השדה (בחורף אפשר ושביל זה לא יהיה קיים או יהיה בוצי מאוד).
0.8 ק“מ צומת T בקצה הצפוני של השדה.
נ.צ. 6 — צומת T
פונים ימינה על השביל.
0.1 ק“מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וימינה על השביל הראשי.
0.4 ק“מ צומת שבילים, הנמצא בקצה של מקבץ שולחנות פיקניק משמאל לדרך, בו פונים ימינה ומערבה.
0.5 ק“מ צומת שבילים בו פונים שמאלה.
0.6 ק“מ צומת עם הכביש הצר והפנימי של יער המגנים.
נ.צ. 7 — כביש היער

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה על הכביש הצר והמפותל (זהירות מתנועה נגדית ומרוכבי אופניים).
0.8 ק“מ צומת אספלט קטן בו ממשיכים ישר וימינה.
ומיד לאחריו צומת אספלט רחב בו פונים ימינה ומיד בצומת לאחריו שמאלה לכביש המסומן כחד סטרי עם שלט קטן ל״מצפה שרת״.
2 ק“מ משמאל לכביש כניסה לרחבת עפר עם מגדל תצפית של קק"ל, שולחנות פיקניק בחורשה ובמרכז סביב עץ הדקל הסלעים הגדולים של מצפה שרת.
נ.צ. 8 — מצפה שרת

על גבעה בגובה של 260 מטרים מעל פני הים במרכזו של היער נמצא מצפור "מצפה שרת" ולידו מגדל תצפית של קק''ל הפעיל רק בשיא קיץ. בלב הרחבה עץ דקל וסביבו סלעים עליהם חקוקים קורות חייו של משה שרת — ראש הממשלה השני של מדינת ישראל.
משה שרת נולד ב־1894 ברוסיה וב־1906 עלה ארצה, בוגר המחזור הראשון של גימנסיה הרצליה, ובמלחמת העולם הראשונה היה קצין בצבא הטורקי. היה ראש המחלקה המדינית של הסוכנות (מ־1934 ועד 1948), היה ממונה על הקשרים של היישוב עם השלטון הבריטי ועם מדינות בעולם, מהמובילים להקמת החטיבה היהודית בצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה, ולאחר המלחמה ניהל את המאבק בבריטים, נעצר וישב במעצר בלטרון. היה מחותמי מגילת העצמאות, שר החוץ הראשון והחליף את בן גוריון בראשות הממשלה בשנים 1952 עד 1955 והיה שר חוץ עד 1956, ולאחר מכן ערך את הוצאת עם עובד. שרת היה מהמובילים בחידוש השפה העברית.

מאפסים מד אוץ
חוזרים לכביש האספלט וממשיכים בכיוון איתו נסענו.
0.3 ק“מ צומת T על הכביש בו פונים ימינה עם האספלט.
0.5 ק“מ צומת בו ממשיכים ישר על האספלט (אפשר לפנות כאן שמאלה לשביל כבוש היטב שיוביל אותנו לאנדרטת "משבר לתקומה" היה ומחנה הצופים סוגר את הדרך — ראו בהמשך).
0.9 ק“מ צומת עם שבילים משמאל לדרך.
נ.צ. 9 — צומת

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה חזק לשביל השמאלי המסומן בכחול לכיוון אנדרטת "משבר לתקומה".
0.7 ק“מ צומת T , מיד לאחר השער של מחנה הקיץ של הצופים בו פונים ימינה עם הסימון הכחול. (אם השערים נעולים יש לחזור לאחור לכביש ולצומת הקודם בו אפשר היה לפנות לעבר האנדרטה).
1 ק“מ ו־1.1 ק“מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר.
1.3 ק“מ יוצאים מהשער של מחנה הצופים וממשיכים עם השביל הראשי המסומן בכחול.
1.5 ק“מ צומת שבילים עם אנדרטת "משבר לתקומה" מימין לדרך.
נ.צ. 10 — אנדרטת משבר לתקומה
צילום: מנהל
האנדרטה "משבר לתקומה" נבנתה לזכרם של 634 ניצולי שואה, אנשי גח"ל (גיוס חוץ לארץ), שהגיעו ארצה עם קום המדינה, ללא שהייתה להם משפחה כאן ונהרגו בקרבות של מלחמת העצמאות. לוחמים אלו נקראים גם "נצר אחרון" משלא השאירו אחריהם משפחה. האנדרטה מורכבת משלושה סלעים שעליהם חקוקים שמות הנופלים ובמרכז צומח עץ זית. האנדרטה משקיפה על עמק איילון ומכאן אפשר לראות את מנזר השתקנים של לטרון, את מוזיאון יד לשריון ואת אתר מיני ישראל. ליד האנדרטה נמצאים שולחנות פיקניק, אמפיתיאטרון קטן עם אדני רכבת מעץ כספסלי ישיבה וגם אתר הנצחה בצורת שער לזכרו של רס"ן אסף אסולין אשר נהרג במבצע חומת מגן.

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ימינה וצפונה עם השביל המסומן בכחול.
0.1 ק“מ צומת T בו פונים ימינה ולמטה עם השביל הכחול.
0.2 ק“מ צומת בו ממשיכים ישר, כשמימין כפר בן נון.
0.3 ק“מ צומת בו פונים ימינה עם השביל המסומן בכחול.
0.6 ק“מ צומת בו פונים שמאלה למטה עם השביל הכחול.
0.8 ק“מ צומת בו פונים ימינה ולמטה כשממול הגגות של כפר בן נון.
0.9 ק“מ צומת T בו פונים שמאלה עם השביל הכחול.
1.1 ק“מ צומת בערוץ הנחל בו פונים שמאלה.
1.3 ק“מ וגם 1.5 ק“מ צמתים בהם פונים ימינה.
1.9 ק“מ צומת בו פונים ימינה עם השביל הכחול ובהמשך שוב ימינה כשמרחוק רואים את מגדלי העיר מודיעין.
2.6 צומת T כשמשמאל על הגבעה היישוב כרמי יוסף.
נ.צ. 11 — צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים עם השביל שמאלה ולמטה.
0.4 ק“מ צומת שבלים בו ממשיכים ישר.
0.5 ק“מ צומת שבילים עם השביל המסומן בשחור בו ממשיכים ישר וימינה עם השביל הכחול.
0.8 ק“מ צומת T עם השביל המסומן באדום.
נ.צ. 12 — צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים שמאל ומעבר לצומת בוסתן ומעיין עם בריכה רדודה של מים זכים לזכרו של איתי שטיינברגר, תושב כרמי יוסף, שנפל במלחמת לבנון השנייה. עין ורד (עין ירד בשמו הרשמי), הוא המעיין האחרון הנובע באזור תל גזר (שאר המעיינות חרבו ואין בהם מים).

ממשיכים ישר על השביל כורכר והמסומן באדום, דרום מערבה לכיוון כרמי יוסף.
1.4 ק“מ צומת למרגלות כרמי יוסף במפגש שבילים מסומנים באדום ובירוק.
נ.צ. 13 — צומת אדום ירוק

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה עם השביל המסומן בירוק.
0.3 ק“מ צומת עץ השיזף בו פונים ימינה ולמעלה עם הסימון הירוק.
0.6 ק“מ חניון תל גזר.
נ.צ. 14 — תל גזר

תל גזר נמצא בגובה של 230 מטרים ונישא כ־90 מטרים מעל סביבתו. התל מורכב מ־26 שכבות של יישובים עתיקים, מהתקופה הכלקוליתית - 3500 שנים פני הספירה הנוצרית ועד לתקופה הרומית ־100 לספירת הנוצרים. בתקופה הכנענית ובתקופה הישראלית הייתה גזר עיר חשובה על צומת הדרכים שבין השפלה להר. העיר מוזכרת במקורות היסטוריים רבים: במכתבי תל אל־עמארנה שבמצרים, המתוארכים לשנת 1360 לפני הספירה, בתבליט אשורי המתאר את מסעות תגלת פלאסר. במקרא מוזכר מלך גזר בספר יהושע (בפרק י"ב, פסוק י"ב) ובספר מלכים: "פַּרְעֹה מֶלֶךְ־מִצְרַיִם עָלָה, וַיִּלְכֹּד אֶת־גֶּזֶר וַיִּשְׂרְפָהּ בָּאֵשׁ, וְאֶת־הַכְּנַעֲנִי הַיֹּשֵׁב בָּעִיר, הָרָג; וַיִּתְּנָהּ, שִׁלֻּחִים, לְבִתּוֹ, אֵשֶׁת שְׁלֹמֹה. וַיִּבֶן שְׁלֹמֹה אֶת־גָּזֶר" (מלכים א', ט', ט"ז־י"ז).
משלחת המחקר של הבריטים למזרח התיכון חפרה בתל גזר בשנים 1902-1909 והחוקר הבריטי מקאליסטר מצא במקום את “לוח גזר“ — תעודה עברית קדומה ביותר מהמאה ה־10 לפנה"ס, שנייה בעתיקותה רק לכתובת תל זית. הלוח המקורי נלקח למוזיאון באיסטנבול, והעתק מוגדל שלו נמצא בכניסה לתל.

מאפסים מד אוץ

יורדים עם השביל חזרה למטה.
0.2 ק“מ צומת עץ השיזף בו פונים ימינה וצפונה כשבאופק מפעלי נשר.
נוסעים כל הזמן למטה על השביל הראשי הכבוש לבן.
0.9 ק“מ צומת בריכת המים מול מושב בית עוזיאל.
נ.צ. 15 — צומת בריכת המים

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר לכיוון בית עוזיאל.
1.1 ק“מ צומת שבילים רחב, שמשמאל בית עוזיאל ולפנים גזר ובית חשמונאי, בו ממשיכים ישר.
1.8 ק“מ צומת שבילים בקצה מטע זיתים בו פונים שמאלה ומיד מתעקלים ימינה.
2.1 ק“מ צומת T מול בית חשמונאי.
נ.צ. 16 — צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה למטה על השביל הכבוש.
0.2 ק“מ צומת T בו פונים ימינה לכיוון הגדר של קיבוץ גזר.
ממשיכים ישר ולמעלה כשמימין הגדר של הקיבוץ.
0.5 ק“מ שער וכביש הכניסה לקיבוץ גזר.
נ.צ. 17 — הכניסה לגזר

פונים שמאלה על הכביש.
1.1 ק“מ צומת גזר על כביש 424.
נ.צ. 18 — צומת גזר

עד כאן כ־20 ק“מ של מסלול. פנייה ימינה על כביש 424 לצומת לטרון ולכיוון ירושלים ואשדוד. פנייה שמאלה על כביש 424 למחלף נשרים, לרמלה ולכביש 6. להתראות בטיול הבא...