כאשר פוגשים בארנצ'ה אלונסו פרננדז, אחראית פיתוח עסקי בסיאט שהגיעה לכנס אקומושן בתל-אביב, אפשר בהחלט להבין את דברי לוקה דה מיאו, ראש החברה, לפני מספר חודשים: "ברצלונה ותל אביב חולקות את רוח הפיתוח הצעירה. שתיהן תוססות ועם דנ"א ים תיכוני ומתאימות לפיתוח תחבורה חכמה".

פרננדז מדברת בהתלהבות סוחפת על פעילות סיאט בישראל, זאת במסגרת "אקספלורה", מיזם משותף עם צ'מפיון מוטורס (יבואנית סיאט) לאיתור ופיתוח טכנולוגיות מתקדמות בישראל. מיזם שנמצא בין היתר תחת אחריותה של פרננדז.
 
"סקרנות. זה מה שמשך אותי לבוא לכאן לפני שנה. באנו לראות וללמוד מה קורה כאן בתחום והופתענו מאוד. החלטנו שחייבים לעשות כאן משהו והכי מהר שאפשר.

​


"הבנו מיד שבאקלים כאן חייבים שותף עסקי מקומי ולכן חברנו לצ'מפיון מוטורס. השיתוף פורסם בנובמבר אבל התחלנו לעבוד קצת קודם. מאז עברו תשעה חודשים והרבה דברים קרו. יצרנו קשר עם 100 מיזמים, נכנסנו להכרות עמוקה עם 40. הגענו אליהם כי לדעתנו אנשי המיזמים צריכים כמה שפחות הפרעות. בשלב המתקדם של הוכחת ההיתכנות, אליו אנו מגיעים עם עשרה פרויקטים, כבר יש פגישות במרטוריי, בספרד.

"את אחד הפיתוחים שהגיעו מישראל של 'אייסייט' (ניטור תשומת לב נהג) כבר הצגנו בסיאט ליאון קריסטובל (מכונית תצוגה מסוף 2017 שהראתה תפיסת בטיחות היקפית עתידית, א.ש). קרסוטבל הוא הקדוש שאמור לשמור על אנשים, וכאן זו מערכת שאמורה לשמור על הנהג.

"אנחנו כעת בשלב הצהרת הכוונות ואחרי שנחתום ברור שזה יגיע לייצור. יש לנו תאריכים ברורים ואנחנו מדברים על סוף 2019 במכוניות החשובות שלנו מפלטפורמת 'A'. זה אומר ליאון או אטקה. מכוניות מרכז השדה שלנו. אנחנו תמיד בודקים איך דברים יכולים להשתלב מהר".
 
זה אכן מאוד מהר
"כל דבר שמתחיל במיזם סטראט-אפ דורש עבודה ויש הרבה מה לשפר, אבל יש לנו חזון וכוונה. בסיאט אנחנו פועלים כמו בסטארטאפ. אנחנו קטנים וזה עוזר לנו להיות מהירים. יש לנו גם קהל צעיר. הכי צעיר בקבוצת פולקסווגן ואולי גם בין כל מותגי הרכב. והקהל שלנו אוהב לנסות דברים.  יש לנו גם סגן נשיא, מטיאס ראבה, שמאוד פתוח לדברים כאלה ומעודד אותנו".

איך מסייעת הישיבה בארץ והשיתוף עם צ'מפיון מוטורס?
"השיתוף עוזר בכך שהם מסייעים לנו להבין למה הצד השני מצפה, לאיזה משוב. זה עוזר לתקשורת דו כיוונית. אנחנו אלה שצריכים להגיד מה אפשרי אבל גם לשמוע את הרעיונות ולהבין שיש דברים שפעם לא היו מציאותיים והיום הם אפשריים.

"במסגרת פעילות האקספלורה אנחנו יושבים בצ'מפיון מוטורס שלושה שבועות ואז חוזרים למרטורי (בספרד, א.ש). אנחנו לא רוצים שזה יהיה לוויין, אלא זרוע שלנו ולכן חשוב שהאנשים שלנו יהיו כל פעם במרטוריי. כדי שאם יש רעיון שעובד שיבינו אותו גם בארגון המרכזי ושנוכל למצוא את האנשים הנכונים בספרד כדי לקדמו. זה עוזר להבין מה יהיו המחסומים.

​


"השהייה כאן עוזרת לנו לזהות נכון את האיזורים בהם סיאט יכולה לעזור. בקבוצה אנחנו לא הולכים לכיוון סייבר, שזה תחום של מותגים אחרים, אלא יותר לכיוון של תחבורה חדשה, שיתופיות וחיבוריות".
 
האם מה שאתם לוקחים יעבור גם למותגים אחרים?
"זה לא מחייב, אבל זה כנראה יקרה. חלק גדול מהטכנולוגיות של המכוניות משותף. לכן אם משהו יתאים לנו הוא כנראה יצליח להתאים לקבוצה. אנחנו סירת המירוץ של הקבוצה. בגלל שאנחנו נחשבים ה'משוגעים' נותנים לנו לנסות דברים. אנחנו לוקחים את הסיכון ואם זה עובד חולקים זאת".
 
מה השינוי בפעילות עם פתיחת הקמפוס של הקבוצה?
"זה שלב של התייצבות וגדילה. אנחנו רוצים לגדול באופן אחראי. יש כאן תהליך של למידה. אקספלורה זה פרויקט ארוך ואנו רוצים שעימו בכל פעם יהיו לנו יותר שגרירים. תמיד יהיה לנו אקספלורה כי למדנו שצריך קשר אמיתי כדי להבין מה יכול המיזם לייצר. זה כמו חברות בין אנשים שמתפתחת. זה תהליך. אבל אנחנו לא רוצים שהוא יתעכב כי למיזמים אין הרבה זמן. אנחנו לא רוצים לעכב אותם ולפעמים נפנה אותם לגוף אחר בקבוצה. אנחנו לא חייבים לעשות הכל לבד.

"כשעשינו את אקספלורה הראנו לקבוצה שיש כאן משהו אמיתי. וכעת הבנו שכדאי שכולם יעבדו ביחד. המיזמים ילכו לקמפוס ושם יגידו להם לאן כדאי לפנות. אקספלורה תהיה חלק מהקמפוס אבל תמשיך להתפתח ויחד נוכל לקבל יותר כוח. למעשה, ראינו שמיזם פוגש לרוב כמה מותגים מהקבוצה וזה בזבוז זמן עבורו".
 
היו לכם הפתעות בפעילות בישראל?
"באנו לכאן עם כוונה למצוא תוכנות וראינו שאתם מאוד חזקים בחיישנים וטכנולוגית מצלמות בתחום הבטיחות. למדנו עד כמה אתם טובים בשילוב דברים שלמדתם בצבא עם תעשיית הרכב ואיך אתם יודעים לנצל את המקסימום מפריט אחד, כמו חיישן. ראינו מתפחים שהתמודדו בתעשייה הצבאית בצורך לזהות מקרופון מאחורי הקיר ומזה למדו לנצל סריקה כזו לגילוי סרטן. זה מדהים".