מרבית הסקירות שפרסמנו עסקו ברכב חדש, אבל שוק הרכב המשומש ראוי להתייחסות מעמיקה בזכות עצמו – גם בגלל שהיקפו גדול פי שניים מזה של שוק הרכב החדש, גם בגלל שמטבע הדברים הוא פונה למספר גדול יותר של קונים פוטנציאליים.

סקירה זו מתמקדת בדגמים משפחתיים עם תיבה אוטומטית במחיר עד 50,000 שקלים. השיקולים שהובילו לבחירה הם של מחיר רכישה, בטיחות, צריכת דלק ותיבת הילוכים. 

בנושא הבטיחות, התייחסנו לכושר ההגנה של כל דגם על פי מבחני יורו NCAP שנערכו מינואר 2009 ואילך, עם כניסתה לתוקף של שיטת הבחינה החדשה (כולל כושר הגנה במקרה של "צליפת שוט"). התייחסנו גם למפרטי אבזור הבטיחות של הדגמים, מאחר שנושא הבטיחות הפסיבית בשוק הישראלי לא תמיד קיבל התייחסות ראויה – והיו מקרים שבהם שווקו דגמים עם מפרט בטיחות דל.

בעניין תיבת ההילוכים – ומערכת ההנעה בכלל – בחרנו להימנע ככל האפשר מהמלצה על דגמים המצוידים במכלולים מתוחכמים יחסית, כשהכוונה היא בדרך כלל למנועים מוגדשים ולתיבות רובוטיות דו-מצמדיות. מוניטין השרידות של מכלולים כאלו הוא אכן קצר בדרך כלל ביחס למכלולים 'שמרניים', ואם אין גיבוי של אחריות יצרן מוארכת – עלות התיקון של מכלולים כאלו עלולה להיות גבוהה.

רשימת הדגמים מסודרת לפי סדר שנתונים יורד, כלומר מהדגם החדש ביותר לדגם הישן ביותר. מעבר למאפיינים שהוזכרו, הדגמים בסקירה מתאימים לרכישה עם נתונים טובים (מספר בעלויות נמוך, בעלות מקורית פרטית, רמת גימור גבוהה, נסועה סבירה). 

בסוף הרשימה מופיעים מספר דגמים נוספים. מדובר בדגמים שלא עברו את הסינון שקבענו, אולם הערך המוסף שהם מציעים משמעותי מספיק בשביל להעיף בהם מבט.

רכב משומש – דגשים לקנייה
קניית רכב משומש עלולה להצריך התעסקות רבה. איתור הדגמים עלול להימשך זמן, וכאשר פוגשים ברכב יש להחליט אם הוא שווה שייקחו אותו לבדיקת קנייה, שמחירה 500 שקלים. רצוי לבוא עם חבר, להצטייד בפנקס לכל אחד ואין להתרשם מהרכב אלא באור יום.

התרשמות מהרכב. הרכב צריך להיות נקי ממעיכות עמוקות, ללא סימני חלודה (בצירי הדלתות, באזור דלת תא המטען, בגג); כל המערכות ברכב צריכות לפעול (כולל נוריות וכו'); הריפוד והדיפון צריכים להיות שלמים. יש לרשום התרשמות ולאחריה להשוות עם מה שכתב החבר. הרכב ראוי לקנייה? נוסעים למכון בדיקה. יש לסכם מראש על החזרת סכום הבדיקה במקרה שמתגלה סיבה רצינית הפוסלת את קניית הרכב כמו תאונת שלדה וכו'.

היסטוריית טיפולים מסודרת. רכב ראוי הוא רכב מטופל, ובאישור המוכר ניתן לקבל את היסטוריית הטיפולים שלו. חובה להתעקש על כך.

איפוס הרכב. לאחר הבדיקה כדאי לברר את מחיר "איפוס" הרכב במוסך מורשה – כולל מכלולים מתבלים (צמיגים, מצבר) וגם כאלה שנמצאו בעייתיים בבדיקה אך לא פסלו את הרכב.  

רישיון רכב. סוג הבעלות המקורית רשום ברישיון הרכב ומשפיע על ערכו. בסעיף "רישום מקורי/רישום קודם" ברכב שאינו יד ראשונה בקנייה פרטית הרישום יהיה: השכרה (ברכב ששירת כרכב השכרה); השכרה/החכר (רכב שהיה בליסינג תפעולי). ברכב שנקנה בעסקת 0 ק"מ, יהיה סעיף "רישום מקורי" ריק, אבל בסעיף "בעלים קודמים" יהיה רשום 01 (כלומר, יד שנייה). 

שירות חדש: מידע על עבר ביטוחי לרכב משומש​

חישוב שווי הרכב. המחירון המקובל על חברות הביטוח הוא זה של לוי יצחק, והוא מהווה במקרים רבים נקודת מוצא למו"מ; עם זאת, חלק ניכר מהמחירים בו גבוהים משמעותית מהמקובל בפועל בשוק. מחירון יד2 קרוב יותר למחירים בהם נסגרות עסקאות בפועל, אך גם כאן הוא מהווה נקודת מוצא בלבד. בכל מקרה, המחיר הסופי מושפע מסוג הבעלות ומספר הבעלים, היקף הנסועה, ומשנים מסוימות (כמופיע במחירון) לפי חודש העלייה לכביש.
_________________________________


הונדה סיוויק האצ'בק
גרסה מומלצת 1.8 ליטר, אוטומטית-פלנטרית, רמת גימור 'ספורט'
שנתון 2012
צריכת דלק ממוצעת (בפועל) 10 ק"מ/ל'
בטיחות 5 כוכבים (2012)
דגשים מיוחדים להונדה סיוויק האצ'בק תא מטען גדול ורמת בטיחות טובה (ציון הריסוק רלוונטי רק לגרסת ההאצ'בק). 

מרבית המצאי של סיוויק האצ'בק הוא ברמת הגימור 'קומפורט' הבסיסית. קיימת גם רמת גימור גבוהה יותר ('ספורט') הכוללת פריטים כמו בקרת שיוט, חיישני תאורה וגשם ומצלמת נסיעה לאחור מקורית; לטעמנו, כדאי להעדיף את רמת הגימור הבכירה.

כדאי לשים לב להיסטוריית הטיפולים של סיוויק, ולנסות לאתר בעיות במנוע הקשורות לצריכת שמן גבוהה – זאת בשל תקלה ידועה במספר דגמי הונדה שיוצרו בין 2012 ל-2014 (כשל בטבעות הגריפה/אטימה). בשונה מהונדה אינסייט, עבור סיוויק לא הוכרזה קריאת שירות רשמית בנושא.

עד 50,000 שקלים – המשפחתיות המומלצות


יונדאי i30
גרסה מומלצת 1.6 ליטר, אוטומטית-פלנטרית, האצ'בק/'פרמיום'
שנתון 2012
צריכת דלק ממוצעת (בפועל) 9.5 ק"מ/ל'
בטיחות 5 כוכבים (2012)
דגשים מיוחדים לדגם זה מוניטין אמינות טוב, תא המטען גדול למדי ורמת הבטיחות טובה. חלק גדול מדגמי i30 נמכרו לציי רכב, גם בגרסאות האצ'בק וגם בגרסאות סטיישן; כדאי, לכן, להתמקד בגרסת האצ'בק ברמת הגימור 'פרמיום', שהוצעה ללקוחות פרטיים. תוספת האבזור לא גדולה, אך מדובר בפריטים שימושיים כמו שקע USB ובקרת שיוט (דיבורית מקורית – רק בגרסת סטיישן); גג שמש גדול תקני בגרסת ההאצ'בק.​

עד 50,000 שקלים – המשפחתיות המומלצות


פורד פוקוס
גרסה מומלצת רובוטית דו-מצמדית; 1.6 ליטר – האצ'בק, 'ספורט'; 2.0 ליטר – האצ'בק/סטיישן, 'טיטניום'
שנתון 2013
צריכת דלק ממוצעת (בפועל) 1.6 ליטר – 12.5 ק"מ/ל'; 2.0 ליטר – 9 ק"מ/ל'
בטיחות 5 כוכבים (2012)
דגשים מיוחדים פורד פוקוס מככבת בסקירות הרכב המשומש שלנו בזכות התמורה הבולטת שהיא מעניקה לכסף. כזכור, לפוקוס נוצרה תדמית בעייתית כתוצאה מתקלה בתיבת ההילוכים – אולם בעוד שלבעיה נמצאו פתרונות, ערכן של המכוניות נותר נמוך.

כיום, למכלולי תיבת ההילוכים ניתנת אחריות מוארכת (גם לדגמים ששירתו בציי רכב) – 7 שנים/160,000 ק"מ על המצמדים, 10 שנים/240,000 ק"מ על מחשב התיבה; המצמדים שהוצעו אחרי מ-2017 נחשבים כטובים, וכדאי להחליף לסוג הזה.

מעבר לכך, פוקוס עשויה היטב, מצטיינת בנוחות ובאיכות נסיעה גבוהות ומפרט האבזור שלה עשיר (בעיקר ברמות הגימור המומלצות). מנגד, מרחב הפנים לא גדול (בסטיישן, כמובן, אין בעיה בנפח תא המטען) ויש צורך בהחלפה תקופתית של רצועת התזמון (רק ב-1.6 ליטר).

עד 50,000 שקלים – המשפחתיות המומלצות


פיג'ו 308
גרסה מומלצת 1.2 ל' טורבו בנזין, אוטומטית-פלנטרית, האצ'בק/סטיישן 
שנתון 2015
צריכת דלק ממוצעת (בפועל) 12 ק"מ/ל'
בטיחות 5 כוכבים (2013)
דגשים מיוחדים דגם מוצלח בתכונותיו, שלא זכה להצלחה במכירות – ככל הנראה בגלל בעיות שהיו בדור הקודם, אבל גם בשל מחיר שהיה גבוה וריחוק מציי רכב. הדור השני של 308 שונה לגמרי, מכנית, מהדור הראשון.

דגמי 308 שנרכשו ע"י לקוחות פרטיים בין דצמבר 2014 לדצמבר 2015 זכאים לאחריות מאורכת על מערכת ההנעה (מנוע, תיבת הילוכים) למשך חמש שנים/100,000 ק"מ. מדובר באחריות יבואן ולא באחריות יצרן.

עד 50,000 שקלים – המשפחתיות המומלצות


רנו מגאן
גרסה מומלצת 1.5 ל' דיזל, רובוטית דו-מצמדית (6 היל'), האצ'בק/סטיישן 
שנתון כלי רכב שיוצרו אחרי יוני 2014
צריכת דלק ממוצעת (בפועל) 12.9 ק"מ/ל'
בטיחות 4 כוכבים (2014)
דגשים מיוחדים בשונה מהמקובל, רנו מגאן שווקה בישראל בעיקר עם מנוע דיזל ותיבה אוטומטית. הגרסה הנמכרת ביותר של משפחת מגאן זו גרסת הסדאן – רנו פלואנס – אך זו לא נכנסה לרשימה מאחר ודירוג הבטיחות אינו תקף כלפיה. 

בזכות השילוב של מנוע דיזל ותיבה דו-מצמדית, למגאן ביצועים טובים ובעיקר צריכת דלק נמוכה ביותר, בעיקר למרבים בנסיעות בינעירוניות. ציון הריסוק של מגאן האצ'בק/סטיישן סביר, אך תקף רק לכלי רכב שיוצרו אחרי יוני 2014.

בניגוד לתדמית הלא מוצלחת, מערכת ההנעה של רנו מגאן נחשבת אמינה - מנוע הדיזל וותיק ומוכח, ואפילו תיבת ההילוכים הדו-מצמדית ממש בסדר; מדובר באותה תמסורת שהותקנה בפורד פוקוס (6DCT250, של גטרג) שצריכה מצמדים משופרים (מ-2017 ואילך) בשביל לשמור על פעולה תקינה. מנגד, שלא כמו פוקוס, למגאן אין אחריות מורחבת על תיבת ההילוכים. כן יש לקחת בחשבון כי נדרשת החלפה תקופתית של רצועת התזמון של המנוע. ​
עד 50,000 שקלים – המשפחתיות המומלצות
_________________________________


אפשרויות אחרות

הונדה ג'אז
גרסה מומלצת 1.3 ל' היברידית, אוטומטית-רציפה
שנתון 2013
צריכת דלק ממוצעת (בפועל) 14.5 ק"מ/ל'
בטיחות 5 כוכבים (2009)
דגשים מיוחדים הונדה ג'אז זו אמנם סופרמיני, אבל מרחב הפנים שלה נדיב – טוב מזה של כמה משפחתיות קומפקטיות. 

לפני קנית ג'אז, כדאי לבחון את היסטוריית הטיפולים ולנסות לאתר תקלות הקשורות בצריכת שמן גבוה – תקלה שמקורה בטבעות הגריפה/אטימה בבוכנות. בדומה לסיוויק (המוזכרת) ובשונה מאינסייט, לג'אז לא פורסמה קריאת שירות רשמית בנושא.

עד 50,000 שקלים – המשפחתיות המומלצות


סיאט טולדו
גרסה מומלצת 1.6 ל' דיזל, 90 כ"ס, דו-מצמדית (7 היל')
שנתון 2014
צריכת דלק ממוצעת (בפועל) 14.5 ק"מ/ל'
בטיחות 5 כוכבים (2012)
דגשים מיוחדים סיאט טולדו יכולה הייתה להיכנס לרשימה בזכות מחירה הנגיש ותא המטען יוצא הדופן שלה (550 ליטר, נגישות מעולה בזכות מבנה ליפטבק). עם זאת, המצאי של טולדו אינו גדול, בוודאי לא בגרסת הדיזל המומלצת; טולדו הוצעה בישראל בעיקר עם מנוע 1.4 ל' טורבו בנזין חזק (122 כ"ס), אולם מדובר במנוע שאינו ידוע בעמידותו.

חשוב גם לקחת בחשבון כי אין אחריות מורחבת על תיבת ההילוכים הדו-מצמדית; אחריות מורחבת על תיבת ההילוכים ניתנה עבור תיבות הילוכים שיוצרו עד מאי 2012, בעוד שטולדו מוצעת בישראל מיוני 2013 (גרסת דיזל – ממרץ 2014).

עד 50,000 שקלים – המשפחתיות המומלצות