האיחוד האירופי ויפן הגיעו להסכמה בנוגע לחובת התקנת מערכת בלימת חירום אוטונומית (AEB), כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס. בכך האיחוד ויפן מאשררים למעשה תקנות שניסח ארגון האומות המאוחדות (או"ם) וקובעות חובת התקנת בלימת חירום אוטונומית בכל מכוניות הנוסעים והמסחריות הקלות משנת 2020.

הסכמה זו פירושה כי יצרניות רכב שפועלות באיחוד האירופי וביפן, שמהוות את מרבית יצרניות הרכב בעולם, יתקינו בכל המכוניות החדשות שהן מייצרות מערכת לבלימה המזהה סכנה עד למהירות של 60 קמ"ש לפחות. מטרת המערכת בגרסה זו לאתר הולכי רגל, רוכבי אופניים וכלי רכב במהירויות עירוניות, כאשר היעד העיקרי הוא להפחית את מספר ההרוגים בקרב הולכי רגל בתאונות דרכים.

המערכת מסוגלת להתריע בפני הנהג במידה והרכב בו הוא נוהג מתקרב בצורה מסוכנת לפגיעה בבן אדם או רכב מלפניו. במידה והנהג לא מגיב או מגיב באופן נרפה, המערכת יכולה להפעיל את הבלמים או לתגבר את לחיצת הנהג ולמנוע את התאונה, או לצמצם באופן משמעותי מאוד את מהירות הפגיעה. מערכות AEB הוכחו במחקרים ובבדיקות מעבדה כיעילות במניעת תאונות.



יפן והאיחוד האירופי הודיעו כי המערכת תהפוך לחובה מ-2020, ובכך ארבע מיליון מכוניות המיוצרות ביפן בשנה ו-15 מיליון באירופה, יצוידו במערכת בכל הגרסאות. הרוב המוחלט של המכוניות המיוצרות עבור השוק הישראלי מגיעות אלינו בתקינה האירופית, ופירוש הדבר כי מספר המכוניות שמצוידות במערכת מצילת החיים יגדל בשיעור דרמטי גם אצלנו כבר משנה הבאה.

על-פי נתוני האיחוד האירופי, במדינות האיחוד נהרגו בשנת 2016 כ-9,500 בני אדם בתאונות. 40% מהם - כ-3,800 בני אדם - היו הולכי רגל. מערכת בלימת חירום אוטונומית עשויה להפחית את הסיכוי לפגיעה בהולך רגל בעשרות אחוזים, גם אם זה מתפרץ לכביש בין מכוניות או באור אדום.

נכון לעתה, לא ידוע על כוונה של שווקי רכב גדולים נוספים - בראשם ארה"ב, סין והודו - לכפות על היצרניות והמשווקת בשטחן לצייד את המכוניות בבלימת חירום אוטונומית. מדינות אלו אינן חתומות על אמנת 1958 בין יפן לאירופה, שבמסגרתה הושגו ההסכמות בנוגע לשדרוג בטיחות המכוניות. עם זאת, במידה ו-AEB תחדור באופן נרחב לשוק האירופי, יפן ושווקים אחרים בהם ליצרניות יפניות ואירופיות יש נציגות חזקה, סביר כי גם יצרניות אחרות לא יישארו מאחור.