וולוו הודיעה כי תגביל את מהירות הנסיעה בכל המכוניות שהיא משווקת החל משנה הבאה. הגבלת המהירות נקבעה על 180 קמ"ש, נמוך משמעותית מההגבלה שנהוגה ביצרניות הרכב הגדולות של אירופה, שם הסכם ג'נטלמני שנולד גם לצורך הפחתת זיהום, הוביל למגבלה של 250 קמ"ש במרבית המכוניות המסוגלות ליותר מכך.

ביצרנית השוודית מסבירים כי לאחר מחקר שביצעו ולאור נתוני תאונות מרחבי העולם, זוהו שלושה גורמים עיקריים למוות בתאונות דרכים: מהירות מופרזת, נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים והיסח דעת. בעוד גם לשני הגורמים האחרונים יש פתרונות טכנולוגיים, גם אם חלקיים (למשל הנעה עם נשיפון ונטרול טלפון בתוך תא הנוסעים), נראה שבוולוו בחרו לטפל קודם בסוגיה הקלה יחסית לעיכול מבחינה ציבורית.

"בזכות המחקר שלנו אנחנו יודעים איפה התחומים הבעייתיים כשזה נוגע לסיום מקרי המוות והפציעות הקשות במכוניות שלנו", מסביר נשיא ומנכ"ל וולוו, הקאן סמואלסון. "הגבלת מהירות היא לא פתרון כולל, אבל שווה לעשות אותה אם נוכל להציל אפילו חיים של בנאדם אחד.

"אנחנו רוצים להתחיל בשיחה לגבי האם ליצרניות הרכב יש את הזכות או אולי אפילו את החובה להתקין טכנולוגיות במכוניות שמשנות את התנהגות הנהגים, כדי להתמודד עם דברים כמו מהירות מופרזת, נהיגה תחת השפעה או היסח דעת". לדברי סמואלסון, ליצרנית אין תשובה לשאלה זו, אך הוסיף כי "אנחנו מאמינים שעלינו להנהיג את הדיון".

לפי וולוו, מהירות מופרזת מגבירה את הסיכון לתאונות לא רק בגלל המהירות עצמה, אלא בגלל שמכוניות ותשתיות אינן מתוכננות תמיד להתאים מבחינה בטיחותית מעבר למהירות מסוימת.

"כבני אדם, אנחנו מבינים את הסכנות בנחשים, עכבישים ובגבהים. בנוגע למהירות, לא כל-כך", מסביר יאן איברסון, חוקר בטיחות של היצרנית. "אנשים לעיתים תכופות נוהגים במהירות גבוהה מדי ביחס לתנאי הדרך ומפגינים הבנה ירודה ביחס שבין המהירות למצב התנועה וליכולות שלהם כנהגים. אנחנו צריכים לתמוך בהתנהגות טובה יותר ולעזור לאנשים להבין שמהירות מסוכנת".

וולוו תגביל מהירות בכל מכוניותיה משנה הבאה


ביצרנית הוסיפו כי יחד עם הגבלת המהירות האבסולוטית ל-180 קמ"ש בכל המכוניות שישווקו מ-2020, הם בוחנים גם הגבלות תלויות אזור נסיעה - למשל ליד בתי ספר ובתי חולים. זאת, באמצעות מידע בזמן אמת שיתקבל ממערכת הניווט והרשת, וימנע מנהגים לנסוע מעל המהירות המותרת גם באזורים עירוניים. פירוש הדבר גם כי מכוניות וולוו עשויות למנוע בעתיד נסיעה במהירות גבוהה מזו המותרת באזורים בינעירוניים, ולמעשה לסיים את עידן הבחירה של הנהג לגבי מהירות הנסיעה שלו בכל רגע נתון.

ומה לגבי היסח דעת ונהיגה תחת השפעה? ביצרנית מבטיחים כי הצעות לפתרון סוגיות אלו יוצגו בסוף החודש לצורך דיון ציבורי, אך לא ברור אם אלו ייושמו במהירות כמו הגבלת המהירות - עליה נראה כי ביצרנית החליטו מבלי להתייעץ עם הציבור.