יצרניות הרכב פיאט קרייזלר אוטומובילס (FCA) וקבוצת PSA (פיג'ו) הודיעו על כוונתן להתאחד. יממה בלבד אחרי ההכרזה הראשונית, סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי האיחוד יכלול החלפת מניות שתיצור שותפות שווה (50-50), ותלויה עדיין באישור צרפת ואיטליה, כמו גם בהמשך מגעים בין הצדדים.

הצדדים כוללים את מותגי פיג'ו, סיטרואן, DS, ווקסהול ואופל (PSA) ופיאט, אלפא רומיאו, אבארט, לנצ'יה, מזראטי, ג'יפ, דודג', ראם וקרייזלר (FCA). בהודעה נמסר כי המיזוג ייצור יצרנית רכב בשווי 50 מיליארד דולר, שמטה הניהול שלה ימוקם בהולנד (שם נמצאת כיום הנהלת FCA), בעוד החברה המשותפת תונפק בבורסות צרפת, מילאנו וניו יורק. מנכ"ל PSA, קרלוס טאווארס, יכהן כמנכ"ל הקבוצה המשותפת בעוד יו"ר FCA, ג'ון אלקן, יכהן כיו"ר. ל-PSA יהיו שישה חברי ניהול בהנהלה המשותפת (כולל טאווארס) לעומת חמישה ל-FCA.

המגעים החלו לאחר שניסיון דומה לאיחוד בין FCA לרנו-ניסאן-מיצובישי עלה על שרטון לפני פחות מחצי שנה. יצרניות הרכב מתמודדות עם זינוק בעלויות הפיתוח של דגמים חדשים, ובפרט עם עלויות פיתוח כלי רכב חשמליים, תקנות זיהום אוויר ופיתוח טכנולוגיות בטיחות מתקדמות.

"חבר המנהלים של פיג'ו וחבר המנהלים של פיאט קרייזלר אוטומובילס החליטו, כל אחד בנפרד ופה אחד, לעבוד למען שילוב מלא של עסקיהם במיזוג של 50/50", כך נמסר בהודעה משותפת שפורסמה.

רשמי: PSA ו-FCA יתמזגו לקונצרן הרכב הרביעי בגודלו בעולם


כעת הנהלות החברות ימשיכו במגעים להשלמת המיזוג בשבועות הקרובים. לפי הערכות הצדדים, המכירות המשולבות של הקונצרן החדש יעמוד על 8.7 מיליון מכוניות בשנה, ועלויות הפיתוח שייחסכו יעמדו על 3.7 מיליארד יורו - גם אם אף מפעל לא ייסגר. שיתוף הליכי פיתוח, רכיבים ופלטפורמות בשיעור של כ-80% יושג בתוך ארבע שנים, כך על-פי הערכת FCA ו-PSA.

"בסביבה משתנה במהירות, עם אתגרים חדשים בתחום הקישוריות, חשמול ותחבורה שיתופית ואוטונומית, היישות המשולבת תוכל לנצל את חוזק המחקר והפיתוח הגלובלי שלה ואת הסביבה העסקית לטובת חדשנות ועמידה באתגרים במהירות ויעילות פיננסית", כך לפי הודעת הצדדים. 

בעוד משקיעי FCA מעריכים כי העסקה תטיב מאוד עם החברה האיטלקית-אמריקנית, ומניותיה זינקו בכ-8% במסחר מוקדם, אלו של PSA כנראה פחות מרוצים - מניית הקונצרן הצרפתי צנחה בכ-7% בתחילת המסחר בצרפת.

שילוב בין PSA ל-FCA יעניק לאיטלקים גישה לפלטפורמות המודרניות בהרבה של PSA, שמאפשרות להציע טכנולוגיות מתקדמות (כולל בתחום החשמל בו FCA מפגרת במיוחד) וגם גמישות רבה יותר מבחינת מבחר הדגמים שניתן לייצר על כל פלטפורמה.

מנגד, PSA תרוויח גישה לשוק הרכב האמריקני, ובפרט לארה"ב, שם ל-FCA דריסת רגל גדולה תודות למותגי קרייזלר, דודג', ובעיקר ראם וג'יפ.