עולם הרכב עובר מהפכה לנגד עיננו. ולא, אנו לא מתכוונים לעובדה שכל רכב שני על הכביש הוא קרוסאובר. אנו מתכוונים לשינויים הטכנולוגיים. הרכבים היום עמוסים במערכות טכנולוגיות וחלקם ויתרו על המכאניקה הבסיסית כאשר הם נעים ללא מנוע בעירה פנימית. הרכבים האלו דורשים ידע וציוד מחשוב שלא היה נדרש בעבר על מנת לטפל בהם. השינויים האלו הביאו לשינויים משמעותיים בענף הרכב, שינויים המנפצים מיתוסים שהשתרשו לאחר עשרות שנים בהם הענף דרך פחות או יותר במקום.

מיתוס מספר 1 – בתעשיית הרכב לא מתקדמים
כיום, בענף הרכב הישראלי פועלות כ-20 חברות גדולות, המייבאות רכבים ממיטב היצרנים בעולם. חברות אלו מפעילות רשת של מרכזי טיפול ומכירה, ומעסיקות מאות עובדים בתפקידים שונים ומרתקים החל מתפקידי מטה ותמיכה, דרך התפקידים הטכנולוגיים והטכניים, התפקידים התפעוליים וכלה בתפקידי השירות והמכירה. 

ריבוי החברות, גודלן ומגוון התפקידים אותם הן מציעות, מאפשר בהחלט לעבור מתפקיד לתפקיד וכך לטפס ולהתקדם גבוה, עד לתפקיד ניהולי בכיר מאד האחראי על תקציבי עתק ומאות עובדים.

חמישה מיתוסים על תעשיית הרכב שהגיע הזמן לנפץ
צילום: יח"צ

מיתוס מספר 2 – לא לנשים
כאמור, מערכות החשמל והטכנולוגיה בהם שופעים הרכבים היום, מצריכים הבנה עמוקה במערכות המחשב, יכולת טכנית גבוהה, יכולת תפעול של ציוד מחשוב ודיאגנוסטיקה וחשיבה מחוץ לקופסא. כל זאת יחד עם ידיים טובות והבנה מכאנית שהיו נדרשים בעבר וגם בהווה. מכיוון שנשים עונות על כל התכונות האלו לא פחות מאשר גברים (ולפעמים אף יותר), ניתן לראות היום יותר ויותר נשים מבריקות ומוכשרות מטפלות ברכבים שעל ה"ליפטים" במוסך. בנוסף, ניתן למצוא נשים שהתברגו גם בתפקידים בכירים בענף, בארץ ובחו"ל. 

מיתוס מספר 3 – צריך כוח פיזי ובעיקר מתלכלכים

כיום, המוסכים מאובזרים בציוד עזר על מנת להקל על המשקל אותו המכונאים צריכים לשאת. לגבי הלכלוך, בכלי הרכב החשמליים השמן כמעט ולא משחק תפקיד. במקום החלפת שמן, המכונאים היום מעדכנים תוכנה באמצעות חיבור למחשב הרכב. ומה לגבי כלי הרכב ה“מסורתיים“? כיום מרכזי הטיפול של הרכבים הם מהנקיים שיש, וכאשר מקפידים על תהליכים נכונים, עבודה מסודרת והשארת סביבת עבודה נקייה, אין כל צורך להרים, לסחוב או להתלכלך. 

חמישה מיתוסים על תעשיית הרכב שהגיע הזמן לנפץ
צילום: טסלה

מיתוס מספר 4 - אין תגמול בתחום
בסקר שערך אתר www.Autojob.co.il בקרב עובדים בתעשיית הרכב נמצא כי הם גאים לעבוד בתחום. חלק עיקרי מהעובדים בענף חש כי המקצוע מכובד, ראוי ומעורר גאווה, וגם מכיר תודה למעסיק. המעסיקים בישראל יודעים לאתר את העובדים הטובים ולתגמל אותם בקידום מהיר, מתן אפשרויות תעסוקה מעניינות ויצירת תנאי עבודה נוחים במיוחד. לא פלא כי הרוב המוחלט של העובדים מרוצה לעבוד בענף.

מיתוס מספר 5 - זו עבודה בסיסית ופשוטה
באותו סקר שהזכרנו מעלה, בקרב סטודנטים ועובדים, נמצא כי "עבודה בתחום הרכב היא עבודה חדשנית, מורכבת וממוחשבת", ולכן מצריכה מבעלי המקצועות הטכניים להתעדכן בשינויים התכופים, בעיקר בתחום הטכנולוגי, המתרחשים מסביב.

תחום הרכב חווה שינויים קיצוניים בשנים האחרונות הכוללים כניסה של מערכות נהיגה חכמות, טכנולוגיות מולטימדיה, מנועים ממוחשבים, רכבים היברידיים, חשמליים ובקרוב – גם רכבים אוטונומיים. שינויים אלו דורשים יכולת להתמודד עם אתגרים מורכבים, הבנה, יצירתיות, עבודה בצוות, אנגלית ברמה גבוהה וידע טכני רב.

חמישה מיתוסים על תעשיית הרכב שהגיע הזמן לנפץ
צילום: יח"צ


מכירים מיתוסים נוספים בענף הרכב ששווה לנפץ? שתפו אותנו בתגובות