שברולט טראוורס הוא אחד הדגמים מרובי-המושבים הפופולריים בישראל, גם עם שבעה מקומות וגם עם שמונה. שברולט טראוורס נבחר לסקירה החודשית שלנו בזכות שילוב בין שתי תכונות ייחודיות: שמונה מקומות ישיבה מחיר נמוך (יחסית). הרי הרוב המוחלט של האנשים אינו צריך שמונה מקומות, אבל אלו שכן סובלים מהיצע דגמים מוגבל (בעיקר קיה קרניבל, טויוטה לנד קרוזר, דגמי טויוטה האמריקאיים) וממחירים גבוהים עד מופרכים (לפחות 120,000 שקלים לדגמים הנ"ל, חלקם בני 10-15 שנה). טרווארס, לעומת זאת, נפוץ בהרבה ומחירו מתחיל בכ-50,000 שקלים.

שברולט טראוורס יד שנייה - חוות דעת
הדגם הראשון הושק ב-2009 I צילום: יצרן

אז האם שברולט טראוורס זו מציאה? עד כמה הוא עמיד לאורך השנים? מה הסיכוי לתיקונים יקרים? את כל התשובות לשאלות האלו (ועוד) ריכזנו בסקירה הזו, בסיוע אנשי מרכז השירות פורמולה 1 מבאר שבע, המתמחים בדגמי שברולט.

רקע כללי
הדבר הראשון שחשוב לדעת על טראוורס זה שהוא רכב ענק - בסיס גלגלים בן 302 ס"מ, אורך כללי של מעל 520 ס"מ, רוחב של כ-200 ס"מ, גובה של מעל 180 ס"מ. צריך להתרגל לממדים האלו מיד ולשדה הראייה המוגבל מלפנים מאידך. מצד שני, היתרון הוא שבטראוורס יש ה-מ-ו-ן מקום, כולל מקום מכובד למטען גם כשכל המושבים בשימוש.

הדבר השני שכדאי לדעת הוא שטראוורס מוצע עם שתי תצורות סידור פנים – עם שמונה מקומות, או עם שבעה. דווקא הסידור לשבעה נחשב למושקע יותר, מאחר ובשורה השנייה אין ספסל אלא שני מושבים נפרדים ("מושבי קפטן") האמורים להציע נוחות עדיפה לאורך זמן. הסידור לשבעה קיים ברמת הגימור LTZ הבכירה, או ב-LT עם הנעה כפולה. סידור של שמונה מקומות קיים ב-LS הבסיסית או ב-LT עם הנעה קדמית.

שברולט טראוורס יד שנייה - חוות דעת
צילום: יצרן

גרסאות
טראוורס מוצע בישראל מתחילת 2009, והחליף שני דגמים (את המיניוואן אפלנדר, את רכב הפנאי טרייל בלייזר).

לטראוורס מערכת הנעה אחת – מנוע בנזין V6 בנפח 3.6 ליטר, שהוצע בשתי גרסאות הספק: 286 כ"ס ו-293 כ"ס. הגרסה היותר-חזקה הוצעה רק ברמת הגימור הגבוהה (LTZ) וההבדל בהספק נובע ממבנה שונה למערכת הפליטה.


תיבת ההילוכים היא פלנטרית 6 הילוכים. זו פותחה עם פורד, אך היא שונה ביחס לתיבות של דגמי פורד דומים (אדג', אקספלורר).

טראוורס מחודש של אותו דור ראשון, לאחר מתיחת פנים, מוצע בישראל מאמצע 2013. עיקר החידוש היה עיצובי – מבחוץ ומבפנים, כאשר בסביבת הנהג איכות החומרים שופרה באופן משמעותי.

שברולט טראוורס יד שנייה - חוות דעת
חלל פנימי מעודכן I צילום: יצרן

רמות גימור
טראוורס הוצע, בשנים הראשונות, בשלוש רמות גימור: LT עם הנעה קדמית, LT עם הנעה כפולה, LTZ; רמת גימור LS, הבסיסית ביותר בהיצע, התווספה מאמצע 2013.

המפרט התקני (LS) כולל, בין היתר, חישוקי "17 מפלדה (עם צלחות נוי) ופתחי אוורור גם לשורה השנייה וגם לשורה השלישית. להגה יש ציפוי עור מהתקנה מקומית, כאן בארץ.

ברמת הגימור LT עם הנעה קדמית גם כוונון חשמלי למושב הנהג, מערכת מולטימדיה עם מסך "6.5, חישוקי "20. ברמת הגימור LT עם הנעה כפולה גם ריפודי עור, מערכת שמע 'בוז' עם 10 רמקולים, שני גגות שמש (עם פתיחה חשמלית לקדמי), פתיחה חשמלית לדלת תא המטען.

שברולט טראוורס יד שנייה - חוות דעת
צילום: יצרן

ברמת הגימור LTZ גם זיכרון לתנוחות נהיגה (מושב, מראות צד), מושבים קדמיים עם אוורור, מערכת בידור אחורית. ב-LTZ שלאחר מתיחת הפנים גם מערכות התרעה מתקדמות מקוריות, בהן התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב וניטור שטחים מתים. בנוסף, ברמת גימור זו 7 כריות אוויר, כאשר הכרית השביעית הותקנה בין המושבים הקדמיים – הדגם הראשון בעולם שצויד בכרית כזו, שהפכה מאמצע 2020 לתקן במבחני הריסוק האירופיים.

תחזוקה שוטפת, שגרת אחזקה
לטראוורס מרווח טיפולים של שנה/15,000 ק"מ (המוקדם מביניהם) או לפי התרעה מחיישן איכות השמן. יצוין כי טיפול חמש שנים/75,000 ק"מ זהו אחד הטיפולים הגדולים, בו מוחלפים גם נוזל הבלמים, גם שמן תיבת ההילוכים, ובדגמי ההנעה הכפולה גם שמן תיבת המצמד לסרן האחורי. שימו לב להחלפת נוזל קירור בכל חמש שנים/240,000 ק"מ.

יש לקחת בחשבון צריכת דלק גבוהה – כ-6-7 ק"מ לליטר, וגם זה בנהיגה מתחשבת.
עוד כדאי לקחת בחשבון את עלות הצמיגים, בגרסאות עם חישוקי "20 – כשעלות של זוג מגיעה לכ-2200 שקלים, זאת לעומת כ-1700 שקלים בממוצע לצמיגים של גרסאות עם חישוקי "17.

רגישויות, תקלות נפוצות
משיחה שערכנו עם בוריס, מבעלי מרכז השירות "פורמולה 1" והמנהל הטכני שלו, עולה כי טראוורס מגלה עמידות טובה לאורך השנים – כל עוד מטפלים בזמן וכראוי. התקלות, ברובן, אינן ייחודיות לטראוורס – ורובן קורה כתוצאה משגרת טיפולים לקויה או מבלאי טבעי.

שברולט טראוורס יד שנייה - חוות דעת
צילום: יצרן

כך, למשל, החלפה לקויה של שמן המנוע (מועד החלפה, צמיגות) עלול לפגוע, בין היתר, בפעולת מותחני שרשראות התזמון – ויש שלוש כאלה. המכה עלולה להגיע אחרי 300,000-250,000 ק"מ כשתידלק התרעה על כשל במערכת התזמון, והחיסכון בטיפולים לאורך השנים יעלה ביוקר – כאשר החלפת השרשראות, עם המותחנים, הגלגלות, המובילים והאטמים, תעלה כ-13,000 שקלים (כל המחירים כוללים מע"מ) – בין היתר בשל הצורך להוריד מנוע ולעבוד עליו מבחוץ. מדובר בעבודה שאורכה כיום עד יום-וחצי.

שימו לב גם להחלפת מצתים (אירידיום). רשמית יש להחליף את המצתים בכל 150,000 ק"מ או 10 שנים, אבל בדרך כלל מחליפים אחרי 120,000 ק"מ, מכובד מאוד גם בשביל מצתי אירידיום. עלות ההחלפה אמנם גבוהה יחסית (כ-1.3 שעות עבודה רק על החלפת המצתים, עקב גישה בעייתית) וגם המצתים (שישה) יקרים יחסית (כ-120 שקלים ליחידה) – אבל מדובר בעלות נמוכה בהינתן מרווח ההחלפה.

בתיבת ההילוכים נדרשת החלפת שמן (7 ליטר) ומסנן שמן בכל 5 שנים או 75,000 ק"מ. השמן (דקסטרון 6) אינו יקר (כ-50 שקלים לליטר). חשוב להקפיד על ביצוע הטיפול, בין היתר בשל התפוררות הרפידות של הדסקיות במצמד ההידראולי; במקרים מסוימים עלולות חלק מהדסקיות להיגזר עקב כשל בתכנון שלהן. בשני המקרים מדובר בתופעות המאפיינות בעיקר את הדגמים הראשונים. החלפת השמן לאורך זמן מסייעת לשמור על התמסורת נקייה מהצטברות לכלוך, שלאורך זמן קורע את המיתוג הלחיץ (דיאפרגמות) במוח הגיר. כדאי גם לשים לב לכשל אפשרי במפעיל הנעילה (סולנואיד) של ממיר המומנט (TCC) – לעתים הוא נתפס ונועל את הממיר באופן קבוע. עלות ההחלפה כמה מאות שקלים.

שברולט טראוורס יד שנייה - חוות דעת
צילום: יצרן

מתלים. עקב משקלם הגדול של הגלגלים ושל מערכת ההנעה, ישנה שחיקה מוגברת של תותבי המשולשים (בוקסות). הבלאי הוא בבוקסות האחוריות בלבד, וניתן להחליף רק אותן, מבלי להחליף את משולשי המתלה בשלמותם. עלות ההחלפה (שני צדדים, חלקים תחליפיים באיכות טובה) כ-1300 שקלים, כולל עבודה וכיוון זוויות היגוי ('פרונט').

בולמים לדלת תא מטען – הבולמים מתעייפים תחת העומס של דלת תא המטען הכבדה, עניין של 200 שקלים. בדגמים עם מנוע חשמלי לדלת, הדלת עלולה ליפול באופן מבהיל.
מנועי תריסים במערכת מיזוג – בבקרות אקלים ישנם תריסים חשמליים האחראיים גם על מעברי האוויר (למעלה, באמצע, למטה; "לוברים") וגם על מינון ה"חום" וה"קור". גלגלי השיניים של התריסים האלו עשויים מפלסטיק עדין והשיניים נשחקות עם הזמן. ברוב המקרים מדובר בתריסי "חום"/"קור" שנשחקים, אבל הגישה אליהם קלה יחסית ועלות התיקון שלהם כמה מאות שקלים.

שברולט טראוורס יד שנייה - חוות דעת
צילום: יצרן

מערכת מולטימדיה
שימו לב כי התקנות מקומיות גורמות, לא פעם, לתקלות חשמל עקב התקנות חובבניות שכוללות "התיישבות" על חיווט חשמל שאחראי על בקרת האקלים, לוח המחוונים והתאורה שלהם – והתקנה לקויה עלולה לגרום לבעיות אספקת מתח לרכיבים האלו (לוח מחוונים מרצד, בקרת אקלים לא מתפקדת, תאורה לקויה).

שוק יד שנייה
מחירי טראוורס מתחילים בכ-50,000 שקלים לדגמים הראשונים מ-2009-2010. באופן קבוע, מחירי השוק דומים לערך המופיע עבורם במחירון לוי יצחק.

יצוין כי ישנן קפיצות גדולות בערך הדגם במחירון בין השנתונים – בהתייחס לרמת הגימור LT בגרסה עם הנעה קדמית, ערכו של דגם כזה משנת 2013 כ-75,000 שקלים, בעוד ששווי אותה הגרסה משנת 2015 קופץ כ-110,000 שקלים, בלי סיבה ברורה. דגמי 2017 מזנקים לשווי של מעל 130,000 שקלים. כל המחירים נכונים לאפריל 2022.

שברולט טראוורס יד שנייה - חוות דעת
צילום: יצרן

עם זאת, מחירי השוק לא רק שדומים לאלו שבמחירון (טוב למי שעושים ביטוח מקיף) אלא גם נמוכים באופן יחסי – כשבשני המקרים מדובר ביתרונות למול האלטרנטיבה הכמעט-יחידה לדגם עם 8 מקומות, קיה קרניבל (2016 ואילך) הנמכר במחיר גבוה בהרבה ביחס לערכו במחירון.

כדאיות, גרסה מומלצת
שברולט טראוורס הוא אחד האפשרויות היחידות בשוק הישראלי לרכב עם 8 מקומות ישיבה – ובוודאי הנפוץ שבהם. עם זאת, מדובר בדגם שמתאים לאלו שהנסועה השנתית שלהם מעטה, ואין להם בעיות חנייה בשגרת היום-יום.

היינו ממליצים להתמקד בדגמים המחודשים מ-2013, ברמת הגימור LT עם הנעה קדמית – עם 8 מקומות ואבזור סביר – המוצעת בלוח המשומשות תמורת כ-75,000 שקלים.
 
 
שברולט טראוורס יד שנייה - חוות דעת
לאחר מתיחת הפנים I צילום: יצרן