אומרים ששמש עוזרת להחלמה, וזה הדבר היחיד שגרם לי להיות מחויך עת ירדתי מהמטוס בפורטוגל. מזג אוויר חמים שרר במדינה שטופת השמש הזאת, בזמן שאצלנו ברקים ורעמים, אשכרה חורף במדינה שיש בה עוד שלוש עונות אבל כולן קיץ. וכל ההקדמה הזאת קדמה למפגש נוסף עם BYD סיל U, הפעם בהשקה כדת וכדין.
 

קצת על BYD

יצרן הרכב הסיני BYD עקף ב-2023 את טסלה במכירות רכב חשמלי – 526,000 מכוניות 485,000 יחידות. ב-BYD עובדים 600,000 אנשים, ולפי אנשיה הם מייצרים הכל בבית (כולל סוללות), והמטרה היא לייצר מגוון שלם של דגמים במסגרת מותגים עממיים וגם יוקרתיים, אלה גם אלה במחירים סבירים יחסית.

BYD סיל U נהיגה ראשונה
צילום: אוהד אלגוב

ב-2022 הפסיק BYD לייצר מכוניות שאינן חשמליות, אבל חלק מהדגמים שהוא מייצר היום החלו את דרכם עם מנוע בנזין. דגם זה, סיל U, שהושק ב-2019 צויד ביחידת כוח חשמלית לפני כשנה, פגשנו בו כאמור בסין וכעת הוא מושק באופן מלא.

הערה חשובה: אין כל קשר בין סיל U – כאמור דגם פנאי בגודל בינוני עם רצפה שמקורה ברכב עם מנוע בנזין לבין סיל ששיווקה החל כעת וגם נבחנה אצלנו: מכונית נוסעים בממדי סלון, מבוססת על רצפה חשמלית-ייעודית. כל העניין הזה של תתי-מותגים, סדרות ושמות דגם, כך נראה, עדיין לא סגור – גם ב-BYD, גם אצל יצרנים ומותגים סיניים רבים אחרים.  

BYD סיל U
צילום: אוהד אלגוב

שנמשיך? כיום משווק BYD שישה דגמים כל-חשמליים באירופה; בקרוב, כך מדווחים לנו, יושק דגם נוסף, הלא הוא יואן אפ, שיגיע גם לכאן; הם בהחלט לא קופאים על השמרים. עד כמה מכוונים אנשיה לאירופה אתם שואלים? במישור הסמלי/שיווקי הם העניקו חסות לאליפות אירופה בכדורגל 2024. מהלך משמעותי בהרבה הוא פתיחת מפעל ייצור של BYD ביבשת, כנראה בהונגריה החברה כידוע באיחוד האירופאי (EU). מפעל כזה ימנע פגיעה אפשרית במכירות באירופה על-ידי הטלת מכסים והגבלת כמויות.

המותג מעניק אחריות מקיפה על הדגמים שלו ל-6 שנים או עד 150,000 ק"מ מרגע רכישתם, על כולם, ללא הבדל דת, מין, גזע, מדינה. האחריות ליחידת הכוח ולסוללות היא ל-8 שנים, 150,000 ק"מ ו-200,000 ק"מ, בהתאמה. מרשים.

BYD סיל U נתונים
צילום: אוהד אלגוב
 

מעוגל, מהודר

כמו בדגמים חשמליים רבים אחרים, גם כאן חזית אטומה ללא סבכה. בניגוד לרבים אחרים, יחידות התאורה ארוכות ומחודדות ואלה משתלבות עם מופע משתפל היוצר הופעה פחות אגרסיבית, יותר מעוגלת. 

בסיס הגלגלים (276.5 ס"מ) קצר ביחס לדגמים בסגמנט זה, בוודאי חשמליים, וסרחי העודף גדולים יחסית בגלל ממד האורך (479 ס"מ); כאמור, המקור הוא רכב עם מנוע בעירה פנימית. ואם כבר: רוחב הרכב 189 ס"מ, גובהו 167 ס"מ. הדגם מוצע עם שישה צבעים, בהשקה היה רק אחד, אפרפר-כחלחל, והרכב הוצג ברמת האבזור הגבוהה, 'דיזיין'. 

BYD סיל U פורטוגל
צילום: אוהד אלגוב

כניסה פנימה מגלה מספר דברים: הראשון, לא חסר מרחב; השני, סביבת הנהג נאה, מהודרת ועיצובה שמרני; השלישי, במרכז אותו צג מולטימדיה גדול ("15.6) הסובב על צירו; רביעי, מאוחר יותר, גם מאחור המרחב מצוין.

BYD סיל U סביבת נהג
צילום: BYD

איכות החומרים מכובדת ביותר, גם בדיפוני הדלתות. בורר ההילוכים דמוי קריסטל והוא לא מוגזם בגודלו. שילוב הגוונים, גם במושבים העטויים דמוי-עור, נאה. האבזור עשיר וכולל תאורת לד, גג פנורמי, תפעול חשמלי למושבים, לוח מחוונים מוקרן, תצוגה עילית ומערכת שמע עם עשרה רמקולים מבית 'אינפיניטי'. ברכב חיבור לאנדרואיד אוטו ולאפל קארפליי, כמו-גם יכולת להפעיל מערכות באופן קולי ושתי עמדות טעינה אלחוטיות לניידים.

מערכות הבטיחות מתבססות על שישה מכשירי רדאר וארבע מצלמות היקפיות, ובמפרט בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית גם לאחור, שמירת נתיב כולל מרכוז, ניטור שטחים מתים, זיהוי תמרורים ועוד. 

BYD סיל U שורה שנייה
צילום: BYD

מאחור, כאמור, המון מקום. הרצפה ,למרות מקורה, שטוחה לחלוטין וניתן לכוון את זווית משענת הגב. הכיוון נעשה באמצעות רצועה – נוח בזמן ישיבה, לא נוח להשכבת המושב בהטענה. המושב האמצעי גבוה יותר ונוקשה יותר. 

תא המטען גדול (552 ליטר), המפתח נרחב אך סף ההעמסה גבוה.

BYD סיל U תא מטען
צילום: BYD
 

נינוח מאוד, בכל תוואי

האופן בו מושגת התאוצה נינוח. התפוקה כמקובל בכלים כאלה – 218 כ"ס, 33.6 קג"מ (160 קילוואט ו-330 ניוטון-מטר) – עם מנוע אחד, הממוקם כאן מלפנים, ונתוני הביצועים אינם חריגים: 9.6 שניות ל-100 קמ"ש ועד ל-175 קמ"ש. המשקל אינו נמוך, 2147 ק"ג, כך שהנתונים כולם אינם מכוונים את הרכב להיות חורך אספלט.

אבל בפועל הרכב יעיל מאוד, הן בצבירת מהירות, הן בהאצות ביניים לעקיפות; ככה זה עם מומנט נאה הזמין כבר באפס סל"ד.

BYD סיל U נוחות נסיעה
צילום: BYD

ל-BYD סיל U 'דיזיין' סוללה של 87 קוט"ש, ולזו טווח מוצהר של 500 קילומטרים. נסענו בעיקר בכבישים בין-עירוניים כאשר חלקה הנכבד והעיקרי היה ב-120 קמ"ש – קצב שאינו עושה חסד עם הטווח. לפי החישובים, הטווח בפועל הוא 435 קילומטרים. הספק הטעינה המהירה הוא 140 קילוואט, ולפי BYD, טעינה מ-20% ל-80% תימשך 28 דקות. 

נוחות הנסיעה טובה – גם במהירויות עירוניות וגם בכאלה תלת-ספרתיות. המתלים מטפלים היטב בשיבושים, יוצרים נינוחות מרגיעה, ורק בור גדול הצליח להוציא את המרכב משלוותו, וגם זה לא היה כזה דרמטי. מה שכן, רעשי רוח חדרו לתא הנוסעים כבר במהירויות דו-ספרתיות גבוהות, אך נראה היה כי מ-120 וצפונה עוצמתם לא התגברה. האספלט הפורטוגלי תעתע בנו; על חלקו לא נשמעו רעשי כביש ובחלקו נשמעו גם נשמעו; למראית עין, האספלט היה דומה. בואו נמתין למעבר ברחובות העיירה הציורית חדרה ונגבש דעה כמו שצריך. 

BYD סיל U אבזור
צילום: BYD

לסיל U גינונים ראויים גם בכביש המפותל, והוא יכול לצלוח עיקולים בקצב נאה למדי, עם טרן אין טוב וכל זה ללא ציוץ וללא מאמץ. ציפיתי שעם הנעה קדמית ומשקל עצמי גבוה, רכב הפנאי ירחיב את קו הפנייה בכל לחיצה על דוושת התאוצה, אך לא כך קרה, והרכב פנה כמו שאמרו לו, לא הוסיף דבר משל עצמו. לבלמים נשיכה ראשונית טובה, ולמערכת הרגנרטיבית שתי דרגות בלימה, וההבדל ביניהן קטן למדי.
 

סלע שקופץ וטווח נסיעה

עת צילמנו את הרכב וירדנו לחופי האוקיינוס, הכולל גלים פראיים ושצף קצף לכל עבר, גילינו שיש כפתור על גלגל ההגה בו ניתן לקבל מהמצלמות חיווי באיכות מעולה בצג המולטימדיה; פחות סיכוי להיכנס לבור, לקרוע צמיג במפגש עם האבנים החדות השתולות וזרועות בו ועליו, או סתם לחטוף שריטה מסלע הקופץ לנתיב שנבחר. אגב, ניתן להפעיל את המצלמות האלה גם בכביש מהיר ויש לזה יתרונות וחסרונות, תלוי בהפרעות הקשב והריכוז שיש לנהג. או שאין לו.

BYD סיל U בארץ
צילום: BYD
 

סיכום בשלושה משפטים

סיל U הוא רכב פנאי שיעשה את רוב מטלות הנהיגה והשימוש באופן ראוי מאוד. למרות הבסיס שמקורו ברכב בנזין, המרחב כאן טוב מאוד, והיכולת הדינמית – עם מנוע חשמלי קדמי, משקל גבוה – בהחלט ראויה. BYD סיל U יגיע לישראל לקראת מחצית 2024 ומחירו צפוי להיות סביב ל-200,000 שקלים.

BYD סיל U סיכום מפגש ראשון
צילום: אוהד אלגוב