האירוע שלשמו הוזמנו לברצלונה נועד לאפשר לנו נהיגה ראשונה ב-EX30, דגם הפנאי החשמלי הקטן של וולוו. קצת מוזר, מכיוון שהדגם הושק בישראל מספר שבועות קודם לכן. 

גם המפגש עם דגם הפנאי החדש, הגדול והחשמלי של וולוו, EX90, היה קצת לא שגרתי. הוא נערך באתר של מסלול מרוצים, אבל הרכב עמד לו באולם סגור, ופגשנו בו רק כעת, למרות שזה הוכרז רשמית כבר בנובמבר 2022.

וולוו EX90 סמל
צילום: וולוו
 

בין XC ל-EX

וולוו הייתה אחת מיצרניות היוקרה הראשונות שהציגה דגם פנאי. בינואר 2001 הוצג 'קונספט רכב הרפתקאות' (ACC), ובדיוק שנה מאוחר יותר הוצג הדגם לייצור: XC90. דגם זה התבסס על הרצפה P2 ששירתה את הדגמים הגדולים יותר של וולוו אז (ראשון, S80 מ-1998). ל-XC90 המקורי הייתה תקופת שירות ארוכה במיוחד, קצת יותר מכפולה ביחס למקובל בתעשייה, והוא שווק ברחבי העולם במשך 13 שנים. 

הדור השני נחשף בשנת 2014 והייצור החל בסוף אותה שנה. זה היה דגם ראשון של וולוו כחברה בבעלות ג'ילי הסינית (שרכשה אותה מפורד ב-2010), והוא היה גם חלוץ השימוש ברצפה החדשה שלה, SPA, אותה חלקו בהמשך (ומ-2017) מכונית הסלון S90 כמו-גם XC60, S60 ומאוחר יותר גם פולסטאר 1, לינק&קו 09. ולא רק הרצפה; סביבת הנהג החדשה של וולוו שעיקרה מסך גדול וניצב נחנכה עם דגם זה. דגם זה הביא עמו חידוש משמעותי, חטיבת כוח היברידית-נטענת שהייתה מתקדמת לזמנה.

וולוו EX90
צילום: אוהד אלגוב

מה שהיה אמור להיות הדור השלישי של XC90 הוא הדור הראשון של EX90 – דגם פנאי גדול (E-SUV), חשמלי. הדגם נחשף כאמור בסוף 2022, אבל בשלב ראשון אינו אמור להחליף את הוותיק ממנו, המיוצר כמעט עשר שנים; שני הדגמים ישרתו במקביל מספר שנים, כך שהדגם הוותיק יציע אלטרנטיבה למי שלא מוכן/מעוניין/יכול לעבור לרכב בהנעה חשמלית בלבד. 

וולוו הכריזה כי תהיה למותג כל-חשמלי ב-2030 וכי עד 2040 כל מערך הייצור והמוצרים שלה יהיה עם "פליטת מזהמים ניטרלית".

וולוו EX90 חשמלי
צילום: אוהד אלגוב
 

סיבוב שני ל-SPA

חודש לפני שוולוו הציגה את EX90 חשפה פולסטאר את דגם 3, רכב פנאי מקביל בממדיו לוולוו המגודל וחולק כמוהו אותה רצפה, כעת במהדורה חדשה: SPA2; רצפה זו תשמש גם את מכונית הסלון החשמלית ES90 של וולוו ועוד דגמים חשמליים גדולים של וולוו עצמה, פולסטאר ודגמים נוספים של קבוצת ג'ילי. הפלטפורמה החדשה מאפשרת להתאים ל-EX90 מערכות הנעה עדכניות, להשיג שיפורים בבטיחות (ראו בהמשך), עדכונים מהאוויר (OTA) ולייעל את תהליכי הייצור.

פולסטאר 3
פולסטאר 3: חולק אותה רצפה | צילום: פולסטאר

בסיס הגלגלים לא הוארך למרות הפלטפורמה החשמלית ונשאר 298.5 ס"מ, אבל זה נתון מכובד דיו. אורכו של הרכב כעת 504 ס"מ ורוחבו 196 ס"מ, ונתונים אלה גדולים מאלה של קודמו ב-9 וב-4 ס"מ בהתאמה. עם זאת, הגובה ירד ל-175 ס"מ, 3 ס"מ פחות, טוב לשיפור היעילות האווירודינמית, ומקדם הגרר 0.29, סביר ביחס לרכב שכזה. ושינויים אלה טובים גם לפרופורציות; מרכב רחב ונמוך יותר מייצר הופעה דינמית יותר, יציבה חזקה יותר.

מעבר לכל אלה, המופע הוא מאוד וולוו, אבל וולוו מאוד עדכני. בחזית יחידות תאורת הלד עם החתימה הייחודית בדמות "פטישו של תור", סבכה אטומה ועליה סמל ענק של היצרנית. מהצד מופע נקי עם קווים ישרים וחישוקים אווירודינמיים שמוסיפים מעט עניין. מאחור יחידות תאורה לד ולאלה חתימת 'C' המזוהה עם היצרנית, מעליהן תאורת לד אנכית המתכתבת בהופכי עם זו היורדת מתחת ליחידות התאורה בחזית.

וולוו EX90 מידות
צילום: אוהד אלגוב
 

סקנדינבי

אנשי וולוו הדגישו פעם אחר פעם את החזרה למקורות הסקנדינבים שלה, ויש לכך ביטוי לא רק בעיצוב החוץ אלא גם בסביבת הנהג.

גם בפנים העיצוב נקי, מינימליסטי. העיקר הוא בלוח מחוונים מוקרן ובעיקר: מסך מרכזי ניצב "14.5. וכן, וולוו הציגה מסך שכזה כבר ב'קונספט יוניברס' ב-2011, והוא היה מתקדם בהרבה מאשר זה בקונספט של טסלה מודל S מ-2009... התוצאה הכוללת נאה מאוד, גם בזכות הגימור בעץ ובכיסויי הרמקולים המעוטרים של מערכת השמע.

וולוו EX90 סביבת נהג
צילום: וולוו

ואם הזכרתי את מערכת השמע, שווה לציין כי וולוו תציע את EX90 עם לא פחות מאשר שלוש רמות הגברה שונות. הבסיסית היא מערכת שמע איכותית "רגילה" עם 10 רמקולים; בשלב הביניים מערכת של בוז עם 14 רמקולים ופיזור 360 מעלות; בראש ההיצע מערכת של B&W הכוללת 25 רמקולים, גם כאלה המותקנים גם במשענת הראש, עם איכות שמע בתלת-ממד מבוססת דולבי אטמוס והגברה בהספק של 1,610 ואט. 

וולוו EX90 מערכת שמע רמקולים
צילום: וולוו
 

וולוו = בטיחות

וולוו ובטיחות הולכים יחד הרבה שנים. המפעל השוודי שנוסד ב-1927 הכניס את מרכיב הבטיחות בתכנון דגמיו ובייצורם כבר ב-1944; הדגם PV צויד בזכוכית שאינה מתרסקת. ב-1959 וולוו הייתה ראשונה עם חגורת בטיחות עם שלוש נקודות עיגון. מאז, וולוו ניצבה בחזית הבטיחות בכלי רכב והייתה חלוצה בשיפור מבנה הרכב ובהטמעת מערכות.

וולוו EX90 2024
צילום: וולוו

לפי אנשי וולוו, עם EX90 הם הלכו צעד נוסף קדימה. מעבר לבטיחות פסיבית טובה במיוחד, הושם דגם על מערכות מתקדמות. המערך החדש נסמך על כל כך הרבה חיישנים מסוגים שונים עד כי נראה לנו שאפילו לוולוו קשה לספור אותם. אל חיישני חנייה על-קוליים היקפיים מצטרפות שבע מצלמות המייצרות תמונה ויזואלית היקפית. וזאת רק ההתחלה; בראש המערך (תרתי משמע, על גג הרכב) מותקן חיישן לידאר מתקדם המסוגל לזהות מכשולים עד למרחק של 250 מטרים במקרה ומדובר בהולכי רגל. עצמים קטנים המונחים על הכביש כמו צמיגים, למשל, יזוהו ממרחק של 120 מטרים. וזה ממשיך. גם סביבת הנהג המינימליסטית מלאה בחיישנים מסוגים שונים: שתי מצלמות, תת-אדום, לייזר, עוצמת אחיזה בגלגל ההגה; כל אלה אמורים לנטר את ערנות הנהג ולהגיב בהתאם.

וולוו EX90 חיישן
חיישן לידאר | צילום: וולוו

הנהג ערני ועל העניינים? מצוין, ואז גם אין צורך להתריע על כל עניין קטן ולהסיח את דעתו. המערכת מזהה סכנה? היא תעלה את הדריכות של עצמה, לעיתים גם מבלי לדווח לנהג. כמובן, בעת הצורך תדע לסמן לנהג על סכנות ועל הצורך לעצור להתרעננות. ואם הנהג הגיע ליעדו והשאיר בטעות ילד או בעל חיים ברכב – המערכת תתריע ותדווח גם על כך.

את מערך החיישנים המרשים הזה, זה שאולי גרם לי לכתוב על חיישנים יותר משאי פעם תיארתי לעצמי, מתפעל מחשב חדש וייעודי המבוסס על צביר שבבים של NVIDIA. לפי וולוו המערך החדש מבוסס בינה מלאכותית, והוא בנוי כך שהיצרנית תוכל לשדרג את יכולותיו בעתיד גם באמצעות עדכונים מהאוויר. 

וולוו EX90 בטיחות
צילום: וולוו
 

זה גם נוסע

עם כל הכבוד לחיישנים, וכפי שראיתם יש כבוד, אין כל טעם בהם כל עוד הרכב אינו נע. בשלב זה, יש ל-EX90 שתי גרסאות הנעה, שלוש רמות ביצועים וסוללה אחת. גם כאן וכמו בכל דגמי וולוו, המהירות המרבית מוגבלת ל-180 קמ"ש.

בגרסה אחת מנוע יחיד המפיק 279 כ"ס, הנעה אחורית והאצה של 8.4 שניות ל-100 קמ"ש. בגרסה השנייה שני מנועים המייצרים 408 כ"ס, ההנעה כפולה ומשך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 5.9 שניות; לאותו מערך הנעה גם גרסת ביצועים: 503 כ"ס, 4.9 שניות ל-100 קמ"ש.

וולוו EX90 נהיגה
צילום: וולוו

בשלב הראשון יוצע EX90 עם צביר סוללות אחד וגדול למדי: 111 קוט"ש (ברוטו; 107 קוט"ש נטו) המיוצר על-ידי CATL. הטווח המוצהר גדול, ועומד על 600 ק"מ בגרסת ההנעה האחורית. הספק הטעינה המהירה עד 250 ק"ו, דבר שיאפשר טעינה מ-10% עד 80% ב-30 דקות, ו-10 דקות טעינה יספיקו ל-180 ק"מ של נסיעה בהתאם לגרסה. בנוסף, הרכב יאפשר הספקת חשמל ממנו לרשת הביתית (V2G) ותפעול/טעינת מכשירים חיצוניים (V2L), כולל כלי רכב חשמליים אחרים. לתשומת לב עמותת 'ידידים'.

וולוו EX90 טעינה וטווח נסיעה
צילום: וולוו
 

בסוף השנה או אחר כך

כאמור, דגם זה נחשף כבר ולפני שנה ורבע, אבל הוא עדיין לא יצא לשוק ונמצא בשלבי מבחן שונים אצל היצרנית. EX90 ייוצר בשני מפעלים – האחד בסין, השני בארה"ב – ואנשי וולוו מעריכים כי יגיע לכבישי אירופה מתישהו לקראת סוף 2024, ולכאן מעט מאוחר יותר.

וולוו EX90 בישראל
צילום: וולוו