יום ד' 16.30 נחיתה. פיג'ו בחרה להציג את 3008 החדש בשדה התעופה הקטן של קאן, זה שרק העשירים והמפורסמים נוחתים בו במטוסיהם הפרטיים. אולי זה המקום להציג דגם פנאי חדש בעיצוב קופה אופנתי ובהנעה חשמלית עכשווית. לצידו עיירת התעלות מנדלי לה-נפול בה סירות עוגנות לצד הבתים, והתושבים, מן הסתם גמלאים אמידים, משחקים פטאנק בגנים מטופחים. פיג'ו 3008 החדש שנחשף ב-2023 משתלב כאן היטב. 

פיג'ו משיקה הערב את הדור השלישי של 3008. הדור הפורש שהוצג ב-2016 בישר הדור על שינוי עמוק ומשמעותי בפיג'ו בזכות עיצוב חדש, מושך וייחודי, שהיה היפוכו של הראשון, שדמה מדי למיניוואן.

פיג'ו 3008 החשמלי השקה
צילום: אלי שאולי

17:00 – מפגש ראשון. ההצלחה של פיג'ו 3008 היוצא הייתה גדולה מאוד, ונמכרו ממנו 1.3 מיליון יחידות. היא שיפרה את דימוי המותג והוסיפה הרבה לרזומה של ז'יל וידאל שהיה האחראי על העיצוב בפיג'ו ועבר לאחרונה לתפקיד דומה במותג רנו. גם בדגם החדש בולטים בקווים אותם כינה "טכנולוגיים" ועליו הספיק לעבוד בשלבים הראשונים של עיצובו. פיג'ו מצדה שאפה לשמור על קשר לרכב המצליח הפורש, ולכן זה החדש נראה כמו ממשיכו, אולי אפילו כמו גרסת קופה שלו – דבר הבולט במבט מהצד. אבל השינויים גדולים יותר, ואינם מסתכמים רק בקורה ובקו שמשה אחורית משתפלים ובספוילר מודגש. החזית בומבסטית יותר עם השבכה שעוטה צבעי מרכב, קווי התאורה המקוריים מושכים והמראה הנקי של הדופן יוצרים רכב שנראה חסון ומודרני יותר גם אם מזוויות מסוימות (מאחור) מעט צר וגבוה. העיצוב מוצלח מבחינה אווירודינמית אם-כי אינו מתעלה ומקדם הגרר הוא 0.28.

פיג'ו 3008 החשמלי קאן
צילום: אלי שאולי

17:30 – מצגות. עמנואל וארל, ראש הפרויקט, מציין שווידאל אכן החל בפרויקט אבל מטיאס הוסאן שהחליפו בתפקיד הוא שסיים אותו. וארל מציין כי לדגם החדש חשיבות רבה מכיוון שהוא ראשון בקבוצת סטלנטיס המבוסס על פלטפורמת 'STLA מדיום' החדשה. ל-3008 בסיס הגלגלים הקצר בפלטפורמה זו, 273 ס"מ, אבל הוא ארוך יותר מזה שבדגם היוצא, שהיה 267.5 ס"מ. הוא גדול מהדגם הפורש בכל הממדים, ואלה 454 ס"מ אורך, 189 ס"מ רוחב ו-164 ס"מ גובה; בזה הקודם: 445 ס"מ, 184 ס"מ ו-162 ס"מ בהתאמה. הוא גם כבד, ובהרבה (50%): 2.1 טון בהשוואה ל-1.4 טון. חשמל, אתם יודעים.

בפיג'ו גאים בכך שזו פלטפורמה חשמלית-ייעודית ראשונה שלהם, ועם זאת מציינים שתהיינה גם גרסאות בנזין. אז היא לא ייעודית? "היא כן. רק החלק הקדמי שונה". שיהיה.

פיג'ו 3008 החשמלי נסיעה
צילום: פיג'ו

לקאן הגיעה הגרסה החשמלית הראשונה שתצא לשווקים: מנוע יחיד המייצר 210 כ"ס בלחץ מצערת מלא (190 כ"ס ברגיל) ו-35.2 קג"מ וההנעה קדמית. לגרסה זו סוללה של 73 קוט"ש, הטווח נע בין 510 ל-527 ק"מ לפי רמת האבזור, והספק הטעינה המהירה 160 קילוואט. במהלך השנה יחל שיווק גרסת הנעה כפולה עם 320 כ"ס, בזכות מנוע אחורי התורם 110 כ"ס ו-16.9 קג"מ; פיג'ו אינה נוקבת בנתון הכולל של המומנט. בנוסף תוצע גרסת טווח ארוך, וסוללת 98 קוט"ש תעניק טווח של 700 ק"מ; בזו הנעה קדמית, אותו מנוע כמו הראשונה, אך הסוללה תאפשר הספק של 230 כ"ס.

וארל אומר כי הרכב יוצע גם עם מנוע טורבו-בנזין 1.2 ליטר 3 צילינדרים 136 כ"ס עם מערך היברידי-מתון. בגרסה זו, וכמו בדגמים אחרים בקבוצה, תיבה דו-מצמדית עם שישה הילוכים. בנוסף תהיה גם גרסה היברידית-נטענת המבוססת על הטורבו-בנזין 1.6 ליטר להספק של 195 כ"ס. בשווקים שמחוץ לאירופה תהיה גם גרסת הטורבו-בנזין 1.6 ליטר, אך בזו תהיה תיבה אוטומטית עם 6 הילוכים ולא עם 8 הילוכים. 

פיג'ו 3008 החשמלי בישראל
צילום: פיג'ו

18:20 – כבר לילה? כביש החוף הנאה שנע בין קאן לטול סור מר נראה מנומנם כאילו כבר אחרי חצות ואנחנו יוצאים להיכרות ראשונית וקצרה כדי לפגוש בתאורת האווירה הייחודית המכסה חלקים רחבים בסביבת הנהג. לעיתים נוצרת השתקפות ונדרשות יותר מדי לחיצות כדי לעמעם אותה אבל היא בהחלט תורמת, ובכן, לאווירה. 

סביבת הנהג עצמה מבוססת על אותו עיקרון של i-קוקפיט, בו ההגה נמוך ביחס ללוח המחוונים המוגבה, העיצוב עודכן והתוצאה מרשימה.

פיג'ו 3008 החשמלי סביבת נהג
צילום: פיג'ו

בעיקר בולט צג "21 רחב וצף וזה, כולל הן את המחוונים והן את צג התפעול. הוא ניצב גבוה יחסית ובינו לבין הבסיס יש רווח. צריך להסתגל לכך כי הוא עלול להסתיר מעט את הכביש; גלגל ההגה שעיצובו מקורי וחדש מחייב בגלל מיקומו תנוחת נהיגה נמוכה יחסית. מתחת לצג קיצורי דרך עם אייקונים גדולים הניתנים להתאמה אישית וכמו ב-408. לא הרחק מהם לחצני קיצורי דרך פיסיים לתפעול מרכיבים חשובים במיזוג. עם זאת, מרכיבים אחרים של מערכת בקרת האקלים מופעלים רק מהצג.

הממשק בין הנהג למערכות מוצלח לרוב, אך בכל זאת יש מספר מרכיבים שכדי לשנות אותם נדרשים יותר מדי חפירות ואישורים. המחוונים אינם מאוד קריאים בגלל אופי התצוגה המעט מקושקש. 

פיג'ו 3008 החשמלי הגה ולוח מחוונים
צילום: פיג'ו

19:00 – חוזרים. אני עובר לצד הנוסע ומגלה שדופן הדלת שופעת זוויות ומפלסים שאולי תואמים למראה החיצוני אבל לא מותירים מקום נוח להנחת היד או למשיכת הדלת כשסוגרים. מה שמפריע יותר הוא שמאחורי המראה העשיר והדיפון שכולל בד, נמצאים חומרים שהם קשיחים מדי. 

בין המושבים תאים נוחים וקונסולה עם מתג מצבי ניהוג הדורש שתי לחיצות לשינוי וניצב היכן שהיינו מצפים שיהיה בורר ההילוכים. הבורר הקטן והמוכר טיפס למעלה וניצב ליד ההגה. זה מחייב הסתגלות בעיקר בלילה כאשר רוב האזור של הבורר חשוך. עבור מי שכמוני אוהב תנוחת נהיגה גבוהה התקרה מעט קרובה לראש והראות לאחור אינה מבריקה.

מאחור המרחב נאות אבל לא מרשים ונראה מעט פחות טוב מאשר בדגם הפורש, למרות בסיס הגלגלים המוארך. תא המטען נראה פחות גדול ממה שעולה מנתון הנפח – 520 ליטרים, כמו בדור הקודם – אולי בגלל תא גדול אך לא מאוד שימושי מתחת לרצפה. הרצפה במצבה הנמוך נמצאת בשיפוע מסוים. 

פיג'ו 3008 החשמלי שורה שנייה
צילום: פיג'ו

21:00 – שיחת לילה. אנחנו עם כוס בירה מקומית ועמנואל וארל, ראש הפרויקט מרחיב. כאמור זה דגם ראשון המבוסס על הפלטפורמה החדשה 'STLA מדיום' שתהווה בסיס לדגמים רבים בקבוצת סטלנטיס. בסיס הגלגלים ינוע בין 273 ס"מ (כמו ב-3008) ועד ל-290 ס"מ בדגמים הגדולים יותר, וייתכן וזה מתייחס גם ל-5008 שיוצג בקרוב?. "היה חשוב לנו ליצור בסיס גלגלים ארוך לטובת מקום לסוללה גדולה. יכולנו כמובן להציע גם סוללה קטנה יותר, אבל אנחנו מרגישים שטווח של 500 ק"מ הוא מעין רף שלא נכון לרדת ממנו. עם הסוללה הגדולה עוד יותר", הוא מוסיף, "מרווח הגחון יקטן ב-15 מ"מ". 

פיג'ו 3008 החשמלי טווח נסיעה
צילום: פיג'ו

"למרות שבהתחלה קראנו לפלטפורמה החדשה בשם קוד הדומה לזה של הקודמת ולכן קצת הטעה, לא לקחנו מרצפה EMP2 היוצאת דבר". הוא וארל מוסיף ואומר כי לגרסאות החשמליות יהיה מאחור מתלה רב-חיבורי, ואילו באחרות קורת מתח.

כידוע לכולנו, בגרסאות הנעה כפולה רבות רמות ההספק גבוהות מאד, אבל לפי וארל זה כיוון שאינו נכון: "הלקוחות לא באמת צריכים את הספק כזה, ואצל נהגים מסוימים כל כך הרבה כוח יכול להיות מסוכן. לכן העדפנו ללכת על כוח סביר".

פיג'ו 3008 החשמלי מתלים
צילום: פיג'ו

יום ה' 9:00 – לחצן התנעה. קרני השמש שמתעוררת מאוחר, כמו כולם בחוף התכלת, מתחילות ללטף את ההרים ומדגישות את הניגודיות בין הצוקים האדמדמים לפסגות המושלגות שבאופק. הריביירה במיטבה. אחרי שחיזקנו את הקפוצ'ינו באספרסו כפול אנחנו ערניים לגמרי וממהרים לצאת לדרך. הזמן קצר. 

המסלול הארוך במבחר שרקחו הצרפתים מקיף רק 115 ק"מ, אבל אמור לקחת כמעט שלוש שעות וזה עוד לפני עצירות לצילומים. זה אומר שגם אם המכונית התייצבה עם כ- 80% סוללה (ו-400 ק"מ במד הטווח) אין סיכוי שנגיע לקו האדום לפני שנצטרך לצאת חזרה לשדה. בעידן החשמלי לא רק הטווחים גם מסלולי ההשקות התקצרו. 

פיג'ו 3008 החשמלי מסלול קאן
צילום: פיג'ו

10:00 – יוצאים מקאן. המסלול המרהיב אינו כולל כמעט קטעים של כבישים מהירים. קילומטרים בודדים על האוטורוט, ב-130 קמ"ש, חושפים רעשי רוח לא מבוטלים ואנחנו פונים חיש קל לכבישים המטפסים להרים. 

הקצב טוב גם אם הביצועים אינם עוצרי נשימה. כרגיל במכוניות חשמליות השילוב של יעילות גבוהה מסל"ד נמוך, פעולה ליניארית, ושקט – כאן גם רעשי הכביש מוחרשים – מסווה את כושר ההאצה. בכל אופן, זו מצדה אינה כוחנית כמו בדגמים חשמליים אחרים, ונתון התאוצה ל-100 קמ"ש נותן לכך ביטוי מספרי, והמהירות המרבית היא 170 קמ"ש. 

בניגוד לדגמים חשמליים רבים עם הנעה קדמית, 3008 מסתדר היטב עם התפוקה, והנהג אינו חווה לוחמת הגה או אובדן אחיזה של הגלגלים הקדמיים. בקרת היציבות הנכנסת לפעולה לעיתים עושה זאת באופן מלוטש. 

פיג'ו 3008 החשמלי פנס אחורי
צילום: פיג'ו

11:00 – ההרים. הכבישים לכיוון סנט פול המתפתלים בין הרים ומעל עמקים הם לפעמים צרים באופן מרתיע. הרכב מתנהל היטב בעיקולים, משנה כיוון כנדרש, ההגה טוב ובמצב 'ספורט' המשקל שלו נכון. בלמים טובים אינם מותרות בתנאים אלה וטוב לגלות שאלה ב-3008 פועלים היטב גם בעומס, למרות שאינם עוצמתיים. ואכן, גם בדרך המתפתלת הזאת הרכב משרה ביטחון. בדגם החדש שלושה מצבי בלימה רגנרטיבית ואלה נשלטים מההגה, טוב בהרבה מאשר בזה הפורש, עם מצב אחד הנשלט דרך הבורר. 

פיג'ו 3008 החשמלי
צילום: פיג'ו

12:00 – יורדים לחוף. כביש החוף בדרך חזרה לקאן מתפתל בין מפרצים וצוקים שעליהם בתים בודדים. איכות הכבישים ממש טובה, כך שמה שקשור לנוחות נסיעה יחכה למבחן שייערך כאן. בכל אופן, נוחות הנסיעה הייתה טובה, אך מפגש עם שיבושים נדירים הביא לכך שהרכב התמודד עימם באופן פחות צרפתי מהמקובל. 

12:45 – מחזירים מפתחות. לפי מחשב הדרך הצריכה הייתה בפועל 5.2 ק"מ/קוט"ש לטווח של 380 ק"מ בנהיגה לא אופיינית. גם הטווח הרלוונטי ייבחן בארץ 

13:05 – חוזרים לשדה. זה היה מפגש ראשון, קצר ולא ממצה עם 3008 החדש, אבל ככל שאפשר להתרשם ממנו, נראה כי פיג'ו נטלה דגם מצליח והמשיכה איתו בכיוון הנכון. 

פיג'ו 3008 החשמלי פנס קדמי
צילום: פיג'ו

השילוב בין אווירה אלגנטית למרכב האופנתי מעצים עוד יותר את מרכיב ההופעה של 3008. כן, היינו שמחים לאיכות מרכיבים טובה יותר שתגבה את המראה, ולשליטה יותר אינטואיטיבית במרכיבי תפעול, אבל סיכום ראשוני מצביע על רכב מגובש ורהוט הממשיך בדרך מוצלחת. 

השאלה הגדולה המרחפת כאשר המטוס ממריא מניס, היא כמובן האם פיג'ו תגבה פרמיה נוספת על אותו שילוב ייחודי של עיצוב חוץ ופנים. התקווה היא שלא, מכיוון שחלק מאותה הצלחה שנחל 3008 הפורש הייתה תוצאה של שילוב בין העיצוב המרהיב והניהוג המוצלח לבין מחיר נגיש ביחס. 

תשובות לכך נתחיל לקבל הקיץ, כאשר גרסת הטורבו-בנזין 1.2 ליטר עם המערך ההיברידי-מתון תנחת בארץ. הגרסה החשמלית שבחנו צפויה להגיע לקראת 2025. 

פיג'ו 3008 החשמלי חוות דעת
צילום: פיג'ו