תחרות אוטו השנה 2024 הגיעה לסיומה, וזו השנה ה-29 ברציפות מאז יצאה לדרך. כבכל שנה, גם הפעם צוות הכתבים של 'אוטו' התכנס לשורת דיונים ארוכה אשר בסופה, ובשקלול קולות הקוראים, נבחרה הזוכה גדולה בתחרות עליה תוכלו לקרוא כאן בהרחבה. לצד הפרס הגדול נבחרו גם הזוכות והזוכים בקטגוריות השונות. בכל קטגוריה וקטגוריה נשקלו המתמודדים הראויים ביותר ודורגו לפי פרמטרים רבים המהווים שיקול בקניית רכב: יחידות הנעה, ביצועים, צריכת דלק, נוחות נסיעה, התנהגות כביש, בידוד רעשים, אבזור, תמורה ועוד. ובכל סגמנט וסגמנט נבחר בסוף זוכה אחד ויחיד.

והשנה, הזוכה בתואר 'אוטו השנה של ישראל 2024 בקטגוריית הסופרמיני׳ היא – סיאט איביזה.

סיאט איביזה כבר הפכה כבר ל״חברת מועדון״ בתחרות אוטו השנה שכן זו ממש לא הפעם הראשונה בה אנחנו בוחרים להעניק את התואר ׳אוטו השנה בסגמנט הסופרמיני׳ לנציגה מספרד. אבל בכל זאת, איך יכול להיות שמכונית יחסית וותיקה בסגמנט מצליחה לזכות בתואר גם בשנת 2024? סיאט איביזה עושה זאת בזכות ולא בחסד, והנה ההסבר שלנו.

סיאט איביזה – אוטו השנה של ישראל 2024
צילום: אלי שאולי

נתחיל דווקא במבט מחוץ. גם היום, למרות שמדובר במכונית שנמצאת איתנו כבר כמה שנים טובות והפכה לנפוצה בנוף הישראלי, מדובר במכונית שפשוט נראית טוב. הפרופורציות נכונות, הקווים נקיים ולא מתחכמים וברמות הגימור ה״נכונות״ האיביזה לוקחת כמה צעדים קדימה את האופי ה״לטיני״ של המותג. מדובר, עדיין, באחת ממכוניות הסופרמיני הנאות בסגמנט.

נמשיך אל הפנים. בעידן בו יצרניות הרכב לא מתאפקות ורצות אחרי טרנדים סביבות הנהג הופכות נקיות יותר למראה ומסובכות יותר לתפעול. מסכים גדולים זה נחמד, אפילו שימושי — אבל הם לא תמיד (למעשה לרוב לא…) מצליחים להחליף הנדסת אנוש טובה וסידור פקדים נוח ואינטואיטיבי. ובזה סיאט איביזה מצטיינת — מדובר במכונית שמאוד קל ונוח לתפעל כבר מהרגע הראשון.

מעבר לכך, ברגע שתתיישבו בפנים תשימו לב כי בנוסף מדובר במכונית מרווחת ממש ביחס לסגמנט, אולי המרווחת ביותר. חלל הנוסעים מרווח מאוד ליושבים מלפנים ובסטנדרטים של הסגמנט מצוין ממש ליושבים מאחור. גם תא המטען גדול (355 ל׳), יעיל ושימושי מאוד. השילוב של סביבת הנה המרווחת ותא המטען הנדיב הופכים אותה לאחת מהמכוניות השימושיות בסגמנט, כזו שיכולה ממה להוות תחליף למשפחתית, בוודאי כאשר מדובר במשפחות צעירות.

סיאט איביזה – אוטו השנה של ישראל 2024
צילום: אלי שאולי

תחום נוסף בו איביזה בולטת לטובה הוא יחידות ההנעה. למרות שמדובר במנועים מוכרים וותיקים לא מדובר בפשרה, להיפך. שתי יחידות ההנעה איתן היא מוצעת — 1.0 ל׳ עם 110 כ״ס או 1.5 ל׳ עם 150 כ״ס — מבצעות היטב בכביש הן בביצועים והן בצריכת הדלק. מדובר במכונית חסכונית למדי וזריזה בהחלט, במיוחד כאשר מדובר בגרסת ה-1.5 ל׳ החזקה (8.2 שניות ל-100 קמ״ש). 

התכונות האלה שהוזכרו מוצעות גם כיום במחיר תחרותי ביחס לסגמנט. מחירה של איביזה, כמו רבות אחרות בסגמנט ובשוק הרכב בכלל, עלה בשנים האחרונות. אולם, ביחס למרבית המתחרות עליית המחיר של איביזה מתונה יחסית מה שהופך אותה גם כיום, ואולי יותר מתמיד, לעסקה משתלמת למדי.

וכל זה מגיע על רקע ההכרזה האחרונה של סיאט כי המותג ״חוזר לחיים״. נזכיר בקצר: לפני שנים אחדות הכריזו בקבוצת פולקסווגן כי סיאט תפסיק לייצר מכוניות ותהפוך למעין חטיבת פיתוח לרכב שיתופי ופתרונות תחבורה חכמים. ובכל זאת, ממש לאחרונה החליטו בקבוצה כי המותג מביא עימו המון ערך גם כיום וביטלו את הגזירות הקודמות. כבר הוצגה תכנית ראשונית לשנים הקרובות, כולל מתיחת פנים מקיפה למדי לאיביזה עצמה — וזה כבר סימן טוב גם לעתיד שיבוא.

בקיצור, מכל הסיבות האלה, סיאט איביזה היא הזוכה שלנו בתואר ׳אוטו השנה 2024 בסגמנט הסופרמיני׳.

סיאט איביזה – אוטו השנה של ישראל 2024
צילום: אלי שאולי