פגרת החורף הקצרה מתמיד הסתיימה בפורמולה 1; המרוץ האחרון נערך לפני שלושה חודשים, ב-8.12.24. שבועיים לפני המרוץ הראשון (16.3, אלברט פרק, מלבורן, אוסטרליה) הסתיימו ימי המבחן – וככל שאפשר לדעת, זוהי אמורה להיות עונה מרתקת.
למרות שזו תהיה האחרונה בה מתחרות המכוניות המצוידות במערכת ההיברידית העכשווית (מ-2014), ובמערכת האווירודינמית הנוכחית (מ-2022). למרות, מכיוון שעיקר ההשקעה של הקבוצות מכוונת כבר ל-2026, עם מכוניות חדשות מהיסוד, גם שתי קבוצות אחרות, אודי שתאמץ את סאובר, וקאדילק החדשה לגמרי. הלחץ על הנהגים לכן יהיה פחות, וזה תהיה לכן עונה טובה לנהגים החדשים בזירה; שישה מהם יעשו את הופעת הבכורה שלהם במסגרת זאת.

עם זאת חשוב לזכור כי עונת 2024 הייתה אחת המפתיעות בשנים האחרונות והתנהלה באופן בלתי-צפוי כאשר במחציתה נרשם מהפך: מקלארן הייתה לקבוצה החזקה בסבב וסיימה אותה במקום הראשון (הישג ראשון כזה מאז 1998, אז עם מיקה האקינן ודיויד קולטארד) – לא לפני שגם פרארי עברה את רד בול שהובילה, ובפער, עד אמצע העונה. וכמובן המעברים החשובים: המילטון לפרארי, ניואי מרד בול.
קור מפתיע
עשרים וארבע שעות – שמונה שעות בשלושה ימים – זה הזמן הקצר למדי שהוקצה לקבוצות כדי לערוך את המבחנים שלהם לקראת עונת 2025. וכרגיל, בסופו של דבר רב הנסתר על הגלוי במבחנים אלה – בוודאי כאשר אלה התקיימו בפרק זמן כה קצר, על מסלול אחד, כזה שגם אינו מאפיין את יתר הזירה, ואפילו בו, השנה, היו תנאים לא שגרתיים: גל קור קיצוני פקד את בחריין.אפילו השוואת הזמנים הטובים של הנהגים ושל הקבוצות אינה אומרת דבר, מכיוון שאלה הושגו בשעות אחרות, על צמיגים שונים, בימים אחרים – ובעיקר קשה לדעת מה הקבוצות רצו לבחון באותה התנסות, אפילו כמה דלק היה במכונית.

הדוגמא הטובה ביותר היא הזמן הטוב ביותר שקבע דווקא קרלוס סיינז בוויליאמס. המשמעות היא שהמכוניות של קבוצת העבר הבריטית מאוד השתפרה לעומת 2024, וכי סיינז שהגיע מפרארי הביא עימו יכולת רבה – אבל קשה באמת לצפות שוויליאמס תהייה בחבורת הצמרת. מנגד, אסטון מרטין בעונת 2023 (אם-כי רק בחלק ממנה), מקלארן בעונת 2024...
אבל מעבר להישג הזה ולזמנים בכלל, לא פעם מעניין יותר להסתכל על הדמיית המרוצים שביצעו הקבוצות. במסגרת זאת הן יוצאות ליותר מ-50 הקפות ונעות פחות או יותר עם אותו מטען דלק, מדמות מרחקים הקרובים לזה של מרוץ שלם כדי ללמוד יותר על התנהגות המכונית בכל שלב של עומס.
מקלארן על הגובה
זו הסיבה שלמרות שלא השיגה את הזמנים הטובים ביותר במבחנים (למעט נוריס ביום הראשון), רוב הפרשנים מאוד התרשמו ממקלארן ומיכולתה וסבורים שהיא תפתח את העונה כמו שסיימה את הקודמת: הקבוצה המהירה במסלול, מועמדת לתואר נוסף.ההתרשמות הזו נובעת בעיקר מהדמיית המרוץ שביצע לנדו נוריס. נוריס וקבוצתו הרשימו גם בגלל שנראה היה כי הכל פעל בהתאם לתוכנית שלהם, ללא הפתעות ועם הרבה ביטחון, המכונית צפויה והנהגים עקביים.

פרארי נגד מרצדס
אלוף העולם שבע פעמים לואיס המילטון הגיע ממרצדס לפרארי, מקווה להיות אלוף פעם שמינית ולעבור את שומאכר – העניין וההתרגשות רבים, ההתנסות עם המכונית וגם המפגשים עם אנשי החברה זוכים לכיסוי נרחב. הרבה מתשומת הלב אליו הופנתה כדי לבחון כיצד הוא מתאקלם בקבוצה האיטלקית לאחר שנהג במרצדס במשך 12 שנים. "האם הוא נראה מרוצה?", "האם הוא מרגיש בבית?" – הרושם הראשוני שהמילטון, שהיה למאוד אקספרסיבי בשנים האחרונות, מרוצה, מרגיש בבית.
הוא סיפר שכבר זמן רב לא נהנה כל כך מנהיגה במכונית, וביום השני השיג את הזמן הטוב ביותר אחרי סיינז, וזה היה השני בטיבו בכל ימי המבחנים. אבל היום השלישי כבר נראה אחרת, התגובות של המילטון השתנו, ובמסיבת העיתונאים הוא נראה פחות מרוצה מהמכונית ואמר וציין שעדיין יש מה לשפר. הדמיית המרוץ הסתיימה מוקדם מדי וגם הזמנים באותו יום – שהיה האיטי ביותר לכל הקבוצות – היו פחות טובים. הוא נקרא לרחבת הטיפולים כאמצעי זהירות אחרי שבפרארי גילו תקלה לא צפויה. הם לא פירטו, אבל נראו מודאגים. האם המילטון צריך להסתגל למציאות חדשה?
ג'ורג' ראסל במרצדס היה בסופו של דבר זה שקבע את הזמן המהיר ביותר על המסלול ביום האחרון (הזמן הרביעי בכלל הימים), אבל גם כאן צריך להתייחס לכך בהתאם. הפרשנים טוענים שמרצדס נראתה ככזו שהתנהלה בהתאם לתוכנית באופן רגוע וללא הפתעות. הדעה הרווחת הייתה שהיא ברמה של פרארי וכי שתיהן פחות טובות ממקלארן. נחכה ונראה.

קצת סטטיסטיקה: מרצדס עשתה את מספר ההקפות הגדול ביותר בבחריין, 458; רד בול את הנמוך ביותר, 304. מקלארן ופרארי התמקמו ביניהן, 381 ו-382 הקפות בהתאמה, מקומות שביעי ושישי בין שאר הקבוצות.
רד בול, ורסטפן
תשומת לב גדולה הופנתה גם לאלוף הנוכחי, מקס ורסטפן, וגם לקבוצתו רד בול, שלאחר דומיננטיות מוחלטת ב-2022 וב-2023 לא רק שאיבדה את מקומה הראשון בדירוג היצרניות אלא גם סיימה את 2024 במקום השלישי לאחר שהובילה באותו אופן עד מחציתה. ולא רק: בעונה שעברה היא איבדה את המתכנן המפורסם שלה והטוב מכולם בהיסטוריה של המפעל, אדריאן ניואי, מי שחתום על 13 אליפויות נהגים, 12 אליפויות קבוצות. היו שטענו כי רד בול מסווה את יכולתה האמיתית, אבל הקבוצה שמאוד הרשימה במבחנים לקראת עונות 2023 ו-2024 לא הייתה בשיאה הפעם.
ורסטפן אמנם הפגין את המהירות הטבעית הגדולה שלו, בייחוד ביום האימונים האחרון שהיה כאמור איטי מהיום השני, אך המכונית של רד בול לא הייתה מספיק עקבית, ובעיקר נראה היה שהיא קשה לנהיגה. הן ורסטפן והן ליאם לאוסון (שעבר לקבוצה מ-RB) סבסבו מספר פעמים את המכונית על המסלול. המנהל הטכני של הקבוצה, פייר וושה, סיכם את ימי המבחן: "אלה לא היו המבחנים הקלים כפי שציפינו שיהיו, אבל טוב יותר למצוא בעיות עכשיו מאשר אחרי כן במרוץ וזו הסיבה שאנחנו כאן. להבין את המכונית".
רד בול החליפה לא מעט חלקים במכונית במהלך המבחן, בהם כנף קדמית, והמכונית בילתה זמן רב במוסך מאחורי דלתות סגורות, ייתכן בגלל רצפה שהוחלפה. אבל בהקפות האחרונות של המכוניות שלה ביום השלישי, עם חבילה חדשה של שיפורים שהותקנו, הן היו טובות בהרבה; ורסטפן קבע את הזמן המהיר ביותר באותו יום, הישג שנשבר ממש בסיום על-ידי ראסל. אלוף העולם ולאוסון השיגו את הזמנים הרביעי והחמישי בטיבם במהלך ימי האימונים.
הטובים מהיתר
וכמו שנראה כי מקלארן טובה משלוש המתחרות האחרות – מרצדס, פרארי, רד בול – בקרב על אליפות הקבוצות, כך ויליאמס ואלפין הן שחקניות מרכז השדה הבולטות. האס מעוטת האמצעים עשויה כהרגלה להפתיע, אבל במבחנים היא הייתה פחות טובה; חלקים מהמכוניות שלה התפרקו מספר פעמים, ויש לקוות שזה לא יקרה במרוצים. אסטון מרטין, שפתחה כה טוב את 2023 ואז נמצאת בנסיגה, לא הייתה מספיק טובה במבחנים. לניואי, שהחל את עבודתו בקבוצה עם תום המבחנים, לא צפויה עבודה קלה. "הוא כבר הודיע שהוא אינו מפתח ציפיות: 'מה שיהיה הוא מה שיהיה'"; ניואי לא שותף כלל בפיתוח המכונית הנוכחית.
עונת הרוקיס
שישה נהגים חדשים יצטרפו השנה לסדרה באופן מלא. את רובם כבר הכרנו כאשר החליפו נהגים אחרים בשלהי 2024, אבל 2025 תהיה העונה הראשונה המלאה שלהם. ייתכן שאנדריאה קימי אנטונלי נהגה הצעיר (18) של מרצדס היה המרשים מכולם. לא פגשנו אותו עד כה במרוצים, ונראה שההימור של מרצדס הפתיע לטובה במבחנים. אנטונלי אף רשם את הזמן השביעי בטיבו במהלך שלושת הימים בבחריין. חוסר מזל מנע זמנים טובים מאוליבר בירמן המוכשר אך גם הוא המשיך להציג בגרות והופעה יציבה במכונית של האס. ליאם לאוסון, שפגשנו כבר ב-RB, יהיה צריך להתמודד עם הצל המאוד גדול של ורסטפן ברד בול ולהציג תוצאות קרובות אליו, ולפי מה שנראה במבחנים זה לא יהיה פשוט.
גבריאל ברטולטו ואיזק האדג'אר בסאובר וברייסינג בול רשמו הופעות סולידיות למדי. ממילא נראה שבקבוצות שלהם כבר ממתינים לעונה הבאה ולא בונים על זו הנוכחית (בייחוד בסאובר שתחבור לאודי ועשויה להקים מטה בבריטניה כדי למשוך יותר אנשים מוכשרים מהתחום). לגבי ג'ק דוהאן באלפין, השמועות המדברות על אפשרות שיוחלף על-ידי פרנקו קולפינטו (שרשם הופעות נאות בוויליאמס אשתקד) אינן מרפות.
לוח זמנים – פורמולה 1, עונת 2025*
14-16.3 – גרנד פרי אוסטרליה, מלבורן
21-23.3 – גרנד פרי סין, שנגחאי (כולל ספרינט)
4-6.4 – גרנד פרי יפן, סוזוקה
11-13.4 – גרנד פרי בחריין, סקהיר
18-20.4 – גרנד פרי סעודיה, ג'דה
2-4.5 – גרנד פרי מיאמי, מיאמי (כולל ספרינט)
16-18.5 – גרנד פרי אמיליה רומנה, אימולה
23-25.5 – גרנד פרי מונקו, מונקו
30.5-1.6 – גרנד פרי ספרד, ברצלונה
13.6-15.6 – גרנד פרי קנדה, מונטריאול
27-29.6 – גרנד פרי אוסטריה, ספילברג
4-6.7 – גרנד פרי בריטניה, סילברסטון
25-27.7 – גרנד פרי בלגיה, ספא (כולל ספרינט)
1-3.8 - גרנד פרי הונגריה, בודפשט
29-31.8 – גרנד פרי הולנד, זנדוורט
5-7.9 – גרנד פרי איטליה, מונזה
19-21.9 – גרנד פרי אזרבייג'ן, באקו
3-5.10 – גרנד פרי סינגפור, מרינה ביי
17-19.10 גרנד פרי ארצות הברית, אוסטין (כולל ספרינט)
24-26.10 – גרנד פרי מקסיקו, מקסיקו סיטי
7-9.11 – גרנד פרי ברזיל, אינטרלגוס (כולל ספרינט)
21-23.11 – גרנד פרי לאס וגאס, לאס וגאס
28-30.11 – גרנד פרי קטאר, לוסיל (כולל ספרינט)
5-7.12 – גרנד פרי אבו דאבי, יאס מרינה
*התאריך הראשון הוא יום שישי בשבוע, תחילת האימונים; האחרון הוא יום ראשון, יום המרוץ
פורמולה 1 – עשר הקבוצות ועשרים הנהגים**, עונת 2025
קבוצה יצרן שלדה מנוע נהגים
אלפין אלפין/רנו A525 רנו 7 ג'ק דוהאן
אלפין אלפין/רנו A525 רנו 10 פייר גאסלי
אסטון מרטין אסטון מרטין/מרצדס AMR25 מרצדס 14 פרננדו אלונסו
אסטון מרטין אסטון מרטין/מרצדס AMR25 מרצדס 18 לאנס סטרול
האס האס/פרארי VF-25 פרארי 31 אסטבן אוקון
האס האס/פרארי VF-25 פרארי 87 אוליבר בירמן
ויליאמס ויליאמס/מרצדס FW47 מרצדס 23 אלכסנדר אלבון ויליאמס ויליאמס/מרצדס FW47 מרצדס 55 קרלוס סיינז
מקלארן מקלארן/מרצדס MCL39 מרצדס 4 לנדו נוריס
מקלארן מקלארן/מרצדס MCL39 מרצדס 81 אוסקר פיאסטרי
מרצדס מרצדס FW16 מרצדס 12 אנדראה אנטונלי
מרצדס מרצדס FW16 מרצדס 63 ג'ורג' ראסל
סטייק קיק קיק-סאובר/פרארי C45 פרארי 5 גבריאל בורטולטו
סטייק קיק קיק-סאובר/פרארי C45 פרארי 27 ניקו הלקנברג
פרארי פרארי SF-25 פרארי 16 שרל לקלר
פרארי פרארי SF-25 פרארי 44 לואיס המילטון
ר.ב רייסינג בולס VCARB02 הונדה 6 איזאק האדג'אר
ר.ב רייסינג בולס VCARB02 הונדה 22 יוקי צונודה
רד בול רד בול/הונדה RB21 הונדה 1 מקס ורסטפן
רד בול רד בול/הונדה RB21 הונדה 30 ליאם לאווסון
** הסידור לפי א"ב עברי