בשחור בוטה ועם חבילת 'AMG ליין' מרצדס GLE המחודש נראה מאיים. הוא אפילו גורם למשתמשים האחרים בכביש לעבור באופן וולונטרי לנתיב הימני עוד לפני שמהבהבים. בהחלט אפשר להתרגל לזה, גם לדברים רבים נוספים ברכב הפנאי המפואר הזה.

מרצדס לא יצאה מעורה בעדכון הדור הרביעי של GLE, והשינויים החיצוניים כמקובל במתיחות פנים – סבכה, יחידות תאורה, פגושים – ואלה אינם בוטים. אבל אלה עשו שינוי, ויחד עם פריטי עיצוב ברכב הנבחן בחבילת 'AMG ליין' עם חיפויי כנפיים הבולטים קלות, קצה שפת הפגוש המחודד, גם חישוקי "22 מתייצב לעיוננו רכב שעיצובו אגרסיבי ועם זאת כזה המסווה במעט את ממדיו הגדולים.

מרצדס GLE - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי
 

על הנייר

מרצדס הציגה ב-1997 את ML – דגם פנאי ראשון של מותג יוקרה בפרט, אחד הראשונים בז'אנר הזה בכלל. אמנם, הדגם הראשון עדיין התבסס על שלדת סולם והיו לו עוד מכלולים ייעודיים לשטח, אבל הוא התווה דרך לדגמי פנאי בעולם היוקרה. דגם הפנאי הגדול הזה (E-SUV) חנך גם את מפעל הייצור באלבמה, ארה"ב, שהייתה המובילה בקבלת דגמי פנאי בעולם, והוא מיוצר עד היום שם, יחד עם GLS, דגם הפנאי הגדול ממנו (F-SUV).

מרצדס ML היה עם מתיחת הפנים של הדור השלישי, ב-2015, ל-GLE, ודור רביעי חדש הוצג בסוף 2018. הדגם החדש גדול משמעותית מקודמיו – בסיס הגלגלים 299.5 ס"מ, האורך 492 ס"מ, הרוחב 201 ס"מ, הגובה 180 ס"מ – ומציע גם שבעה מקומות (כמו בדור הראשון). 

מרצדס GLE - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי

בתחילת 2023 הכריזה מרצדס על מתיחת פנים ל-GLE, הדגם המחודש הגיע לכאן לאחרונה וזה מוצע בשתי גרסאות, בשתיהן טורבו-דיזל, אחת מהן היברידית-נטענת, בשתיהן תיבה אוטומטית עם 9 הילוכים והנעה כפולה.   

בגרסה ההיברידית-נטענת, 350de, מנוע 2.0 ליטר, התפוקה המשולבת 333 כ"ס ו-76.5 קג"מ, מ-0 ל-100 קמ"ש 6.9 שניות (קודם לחידוש: 320 כ"ס ו-71.4 קג"מ), לסוללה הנטענת 31.2 קוט"ש וטווח הנסיעה החשמלי 89 ק"מ.

בגרסה הרגילה מנוע 3.0 ליטר 6 צילינדרים בטור, כעת עם מערך היברידי מתון 48 וולט, מנוע חשמלי של 20 כ"ס ו-20.5 קג"מ – והתפוקה הכוללת 367 כ"ס ו-76.5 קג"מ; לפני חידוש הדגם: 330 כ"ס ו-71.4 קג"מ. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 5.5 שניות והמהירות המרבית 250 קמ"ש. במפרט הטכני, בין השאר, גם קפיצי אוויר. 

מרצדס GLE - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי

שתי גרסאות המנוע מוצעות ברמת האבזור 'פרמיום', ובמפרט: תאורת לד אדפטיבית, חישוקי "20, גג זכוכית, מצלמות היקפיות, סגירת דלתות רכה, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת האחורית ולמושבים הקדמיים, צג "12.3, ניווט עם תצוגת מציאות רבודה, בקרת אקלים דו-אזורית ועוד. 'AMG ליין' מוצעת גם עם חישוקי "22, מושבי ספורט ומוסיפה פריטים קוסמטיים רלוונטיים בחוץ ובפנים. גרסת 450d גם ב-7 מקומות, ובזו גם בקרת אקלים ארבעה-אזורית, תפעול חשמלי לשורת המושבים השנייה.

מחיר מרצדס GLE החל ב-750,000 שקלים ב'פרמיום'; מחיר גרסת הדיזל שנבחנה החל ב-780,000 שקלים. ברמת האבזור 'AMG ליין' שהייתה ברכב המבחן 820,000 שקלים. יצוין כי תוספת ל-7 מקומות עולה 40,000 שקלים.

מרצדס GLE - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי
 

מקום טוב

בתא הנוסעים ובסביבת הנהג חודשו ועודכנו החומרים, הגוונים והמולטימדיה, ומערכת השמע של בורמסטר כעת תקנית. סביבת הנהג דומה למקובל בדגמי מרצדס האחרים כיום, אך בזו פחות פקדי מגע מעצבנים. המשמעות היא שהתפעול החשמלי של המושבים קל, וסביב הבורר שפע פקדים ולחצני קיצור דרך גדולים וקלים לתפעול. המצלמות ההיקפיות יודעות כעת להקרין את תוואי הדרך מתחת לרכב ('מכסה מנוע שקוף').

כיוון שאנו מכירים את מערך MBUX של מרצדס קל להתרגל לתפעול המעודכן, ואחרי הטירונות הסינית, מוזר לי שהכל זורם חלק ואין לי תלונות. ושוב כרגיל: תפעול פקדי המגע מגלגל ההגה מעט מעצבן.

מרצדס GLE - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי

ריפוד העור החדש נאה ובניגוד למקובל כיום יש כאן שפע פתחי אוורור שאינם מוסתרים אלא בולטים, כעת הם כסופים בהשראת S קלאס ומוסיפים לאווירה המהודרת, ותאורת האווירה המעודכנת משתלבת אף היא. סביבת הנהג מפגינה איכות וחוסן. גג הזכוכית ענק אך הכיסוי דקיק מדי, ומוזר שבמושבים הקדמיים אין אוורור. מערך הבטיחות שעודכן נוטה לצפצף מדי בחניות וצליל התרעה חדש מזכיר צופר מעצבן.  

הכניסה לרכב הגבוה מחייבת מעין טיפוס, מה שהפריע לנשות המשפחה, ואני לא בטוח אם המדרגות מסייעות או מפריעות.

מאחור המרחב נרחב ומרווחי הרגליים והראש טובים מאוד. כאשר ניצלנו את הרכב לעוד הופעה – להקת פונץ', במסע הופעות בלתי פוסק לטובת המפונים; שאולי הוא הגיטריסט שלה מאז הקמתה (העורך) – גילינו תא מטען שימושי, נוח להעמסה וזה אף השתפר בזכות לחצן הורדת הגובה. 

מרצדס GLE - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי
 

חוזרים לדיזל

מנוע הדיזל הגדול, מעבר להספק המרשים (367 כ"ס ב-4000 סל"ד), מייצר חוויה של ממש במהלך הנהיגה – הרבה בזכות המומנט המכובד מאוד המושג בסל"ד ממש נמוך ובטווח נרחב (76.5 קג"מ ב-1350 סל"ד ועד 2800 סל"ד) – גם הודות לרצועת הכוח המאוד עבה ורחבה שמייצר המנוע. המנוע הזה גם ממחיש מדוע הוא כה הולם רכבים גדולים שכאלה. עוד נתגעגע. בהתנעות קרות הוא מייצר שאון נוכח, אך לאחר מכן הוא נעשה שקט וגם תחת עומס הצליל שנשמע נעים בהרבה מאשר הניגון הראשוני. 

הביצועים בפועל בכביש נמרצים בהרבה ממה שצפוי מרכב כה גדול. וכבד (2.4 טון). ועדיין, עיקר כוחו הוא בחוסר המאמץ בשיוט במהירות גבוהה, עם תנופה גדולה במצערת בינונית. המנוע עתיר המומנט דוחק בקלות את הרכב לעבר האופק, ויחד עם יחסי ההעברה מאפשר להגיע למהירויות מאוד גבוהות בסל"ד סופר נמוך. מגבלות המהירות, גם בכביש שש, נראות פתאום טרחניות. עקיפות גם בעומס ובתנאים מכבידים, נעשות בקלילות, גם אם לחטיבת הכוח נדרש שבריר שנייה לגבש תנופה.

מרצדס GLE - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי

הכוח בסל"ד נמוך יחד עם בלימת המנוע המורגשת (האופיינית למנוע דיזל) גורמים לכך שבזחילה עירונית, כאשר מצפים שהתיבה כבר תעלה הילוך, הדבר אינו קורה והתנועה אינה חלקה לגמרי. התיבה אינה מהירה אבל פעולתה רכה ונעימה. המערך ההיברידי-מתון עובד היטב ומדומם את הרכב באופן כמעט בלתי מורגש. 

השילוב בין חוסר חדות מצערת בתחילת התנועה ביחד עם תפקוד זחילה חדש במערך הבטיחות (לא אהבתי אותו אבל ניתן לניתוק) בחניות צפופות מעט מקשה. 

צריכת הדלק טובה לרכב כה גדול ונעה בין 9.8 ק"מ/ל' בתוואי המבחן המאמץ ובין 11.6 ק"מ/ל' בנינוחות בשיוט נינוח. עם מכל דלק של 85 ליטרים הטווח מרשים. 

מרצדס GLE - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי
 

יכולות והפתעות

נוחות הנסיעה בעיר, בייחוד במהירות איטית, אינה מבריקה. כיול הבולמים מעט נוקשה, והדופן המאוד צנומה של הצמיגים הצמודים – 285/40-22 מלפנים; 305/35-22 מאחור – לא משתפת פעולה בספיגת מהמורות. ללא ספק, צמיגים עם חתך קיצוני פחות בחישוק כמו "19, למשל, ישפרו את נוחות הנסיעה.

מחוץ לעיר נוחות הנסיעה משתפרת משמעותית והרכב מאוד נעים לנסיעה, גם אם שיבושים גדולים עדיין יכולים להטריד. על גלי כביש, במצב 'נוחות' הריסון לעיתים חסר, ולכן העדפתי לעיתים לעבור למצב נוקשה יותר. רעשי הכביש מורגשים כשעולה המהירות, ועדיין הרכב שקט ביחס.

צמיגים אלה ממש אינם מתאימים בנהיגה בשבילים (והם יכולים להיות רגישים מדי לפגיעה של אבנים חדות), אבל איכשהו זה פחות הפריע מהצפוי, לא מעט בגלל החוסן המבני שהרכב הפגין.

מרצדס GLE - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי

למרות שמדובר ברכב מגודל, (גם) GLE מוכיח שהמהנדסים בשטוטגרט אמונים על מלאכתם. ובכן, בעיקולים ובקצב גבוה הרכב הזה אינו 'מתכווץ סביב הנהג', והוא לא מכוון להיות ספורטיבי במיוחד, אבל היכולת הדינמית מעולה והאחיזה ממש גבוהה. הרכב יכול לצלוח פניות במהירות גבוהה מאוד ובאופן ניטראלי, רגוע ובטוח, ורק מדי פעם, ותחת עומס ממש, יזכיר בסולידיות שעיקר הכוח מוטה לאחור. להגה פעולה נכונה ומדודה עם משקל נכון במצבי הספורט. הבלמים מבצעים היטב את מלאכתם.  
 

טוב ויקר

מרצדס GLE הוא רכב שמצפים ממנו הרבה – והוא אינו מאכזב. העיצוב החיצוני, סביבת הנהג ותא הנוסעים, האיכות, הביצועים, היכולת – כולם ברמה גבוהה מאוד, ורק נוחות הנסיעה אינה מגיעה לשם ונראה שתהיה עדיפה ללא חבילת 'AMG ליין' הכוללת אותם צמיגים.

זהו רכב מעולה ממש, אך המחיר המאוד גבוה – החל ב-780,000 שקלים לגרסה זו, 820,000 לרכב ההדגמה – גורם לכך שבסופו של דבר הוא רלוונטי למעט מאוד אנשים והוא יקר מדי.

מרצדס GLE - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי