סיטרואן ברלינגו 2023 חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד
-
רקע כללי
סיטרואן ברלינגו נחשבת ממציאת קטגוריית המסחריות הקטנות, ובצעד בוטח מובילה את הקטגוריה. כבר בדור הקודם סיטרואן ניסתה להציג כלי דו-שימושי – גם מסחרית פרקטית וגם תחליף למשפחתית מאוד מרווחת. דגמי הנוסעים זכו לשמות אחרים ובעיקר קוסמטיקה שונה ועוד אבזור. הפעם, בדור השלישי, סיטרואן הלכה רחוק יותר ודגמי הנוסעים גם מציעים מתלים שונים שיוצרים מרווח גחון גבוהה יותר במטרה לנתב אותם לכיוון הפנאי.
הדור השלישי הוצג בפברואר 2018 ולצידו עוד שלושה אחים תאומים: פיג'ו פרטנר (מסחרית), ו'ריפטר' (נוסעים), אופל קומבו וקומבו לייף, וטויוטה פרואייס סיטי (מסחרית בלבד). גרסת הנוסעים של ברלינגו נקראת ספייסטורר.
ברלינגו הזו מבוססת על פלטפורמת EMP2, ודומה במידותיה לדור היוצא. כבעבר היא מוצעת בשתי אורכי מרכב: קצרה עם חמישה מושבים, וארוכה עם 7 מושבים.
הפלטפורמה החדשה עבור המסחרית, גם מסייעת להטמעת טכנולוגיות בטיחות מתקדמות וכל הדגמים ורמות האבזור שנמכרים בארץ כוללים: בלימת חירום אוטונומית (במהירות עירונית), התרעה ותיקון סטייה מנתיב וזיהוי תמרורים. בחו"ל נמצא גם בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים ועוד.
לישראל עלתה במאי 2019 תחילה בגרסה הקצרה וברמת אבזור אחת, כשחודשיים אח"כ הצטרפה הגרסה הארוכה ונוספה עוד רמת אבזור גבוהה יותר שמוצעת גם בגרסה הקצרה.
מתחילת דרכה בארץ היא מוצעת בישראל עם מנוע הטורבו-דיזל החדש בנפח 1.5 ליטר, בשלושה הספקים: 75 או 100 כ"ס עם תיבת ידנית (חמישה הילוכים), או 130 כ"ס עם תיבת שמונה הילוכים אוטומטית. הגרסה הארוכה מוצעת רק עם תיבה אוטומטית ו-130 כ"ס.
במאי 2022 הצטרפה לראשונה הגרסה החשמלית. היא מוצעת בארץ רק בתצורה הקצרה, עם מנוע חשמלי שמייצר 136 כ"ס וסוללות של 50 קוט"ש, שמעניקות טווח של 266 ק"מ. בשל העובדה שמשקל הגרסה החשמלית כבד מגרסת הדיזל (1721 ק"ג בחשמלית לעומת 1563 בדיזל), כושר העמסה של החשמלית נמוך יותר ועמוד על עד 684 ק"ג לעומת 802 ק"ג בדיזל.
בסביבת הנהג מספר שינויים, ביניהם בורר הילוכים שונה, דומה לזה של דגמים חשמליים אחרים של סיטרואן, ומחוונים שונים. אין הבדלים מהותיים ברמות הגימור.
-
עיצוב ונוכחות
שימוש בפלטפורמת EMP2 שתוכננה בעיקרה למכוניות נוסעים, אפשרה לקצר את החרטום ולהסיט את השמשה הקדמית לפנים. יחד עם החזית הגדולה והמאוד מרשימה (ולא רק בהשוואה למקובל בקטגוריה), החלק הקדמי מקבל פרופורציות אחרות והמון נוכחות.
-
תא נוסעים ומטען
החומרים בסביבת הנהג נוקשים, אבל העיצוב נעים לעין, והשימוש בשני גוונים לדיפון רק מוסיף. יחד עם שפע תאי אחסון (כולל תא מקורר) והמון אבזור, ברלינגו רושמת שיפור משמעותי ביחס לקודמתה ויתרון על המתחרות.
הסטת השמשה לפנים גם הגדילה את המרחב הפנימי. הישיבה גבוהה, ושדה הראיה לפנים מצוין. מערך המיזוג אינו מוצלח עם פקדים ראשיים קטנים, מוסתרים שגם אינם קריאים. בנוסף גם פתחי האוורור קטנים ולמושב האחורי אין פתחי מיזוג בכלל. המושבים מאחור נוחים בגרסת M1 ופחות בגרסת N1, המסחריות יותר, שגם מוסיפה סורגים חוצצים בין תא המטען לתא הנוסעים. את דלתות תא המטען ניתן לקבע על 90 ו-180 מעלות כשהתא עצמו גדול, מאוד שימושי וכולל מדף שניתן למיקום בשני גבהים.
 
-
מנוע וביצועים
גרסת 130 כ"ס של מנוע הדיזל (טורבו, 1.5 ל') מנפקת ביצועים זריזים מאוד ביחס לסגמנט. הביצועים מושגים בקלות וללא מאמץ. תיבת ההילוכים פועלת באופן חלק וזריז.
לגרסה החשמלית (136 כ"ס) ביצועים טובים ונמרצים במהירויות עירוניות-פרבריות ומספקים גם בכביש בין-עירוני.
 
-
נוחות והתנהגות
כיול המתלים מעט קשיח, וללא מטען ברלינגו אינו נוח בעיר, במיוחד על חספוסי כביש, ושברים בינוניים. מחוץ לעיר הסימפטומים דומים, אך נוכחותם קטנה באופן משמעותי. כשעולה המהירות מצטרפים גם רעשי צמיגים ורוח.
הכיול הקשיח גם מונע רכינה בפניות כך שהיציבות הכיוונית נשמרת והיכולת הדינמית טובה. משקל ההגה קל במהירויות נמוכות – טוב בתנועה עירונית ובתמרון – ועולה יחד עם המהירות, מה שעוזר גם לאותה יציבות כיוונית.
 
-
תמורה למחיר
ברלינגו מציע תמורה טובה למחיר ביחס לסגמנט.
הגרסה החשמלית ייחודית למדי בתחום – היא יקרה יותר אך בעלת פוטנציאל חיסכון לא מבוטל.
 
-
צריכת דלק
צריכת הדלק של גרסת הדיזל – 130 כ"ס, אוטומטית – טובה, ונעה בין 13.8 ק"מ/לליטר ביום מבחן ל-15.8 ק"מ/לליטר בשיוט.
-
טווח נסיעה
במבחן בקצב מעורב הצריכה הייתה 5 ק"מ לקוט"ש לטווח של כ-250 ק"מ, קרוב למוצהר.
בעומס גבוה קיבלנו נתון של 4.5 ק"מ לקוט"ש השווה לכ-225 ק"מ בין טעינות.
 
-
סיכום
מוביל הסגמנט, עם קבלות.