מאז הוצג ב-2003, היה ב.מ.וו X3 לדגם חשוב ביותר עבור ב.מ.וו. הדור השלישי של רכב הפנאי הבינוני (D-SUV) הוצג ב-2017, בסוף 2019 נחשפה גרסה היברידית-נטענת וב-2020 כל-חשמלית (iX3). 

לגרסה ההיברידית-נטענת xDrive30e של X3 יחידת כוח הזהה לזו המשרתת את הגרסה ההיברידית של סדרה 3: מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר 184 כ"ס (וכמו ב-X3 בגרסת sDrive20), מנוע חשמלי המורכב בתיבת ההילוכים ומייצר 109 כ"ס, לתפוקה משולבת של 292 כ"ס ו-42.8 קג"מ, המוזרמת דרך תיבה אוטומטית 8 הילוכים לכל ארבעת הגלגלים. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 6.1 שניות והמהירות המרבית 210 קמ"ש.

לגרסה זו סוללת 12 קוט"ש, וטווח הנסיעה החשמלי הוא 52 ק"מ (WLTP). גרסה זו, שמשקלה 1990 ק"ג, כבדה ב-235-255 ק"ג מגרסאות הבנזין של הדגם.

ב.מ.וו X3 פלאג-אין היבריד - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

בזכות ההטבה הניתנת למכוניות היברידיות-נטענות, מחירה של xDrive30e ברמת הגימור 'M ספורט' הוא 399,000 שקלים – 27,000 שקלים פחות מזה של גרסת הטורבו-בנזין xDrive30 'לקשרי', שהספקה נמוך ב-40 כ"ס ואבזורה עשיר פחות. 

עיצוב ונראות 
ב.מ.וו אמונה היטב על עיצוב דגמי פנאי, והדור השלישי של X3 נראה סולידי, גברי, לא מצועצע. כמו ב-X1 ההיברידי-נטען, גם ב-X3 מוסיפה רמת הגימור 'M ספורט' להופעה, ומעניקה לרכב מופע ספורטיבי. עם זאת, היא גורמת לכך שהרכב נראה נמוך יותר.  

תא הנוסעים  
עם פתיחת הדלת אין הפתעות. הקווים היוצרים את סביבת הנהג מוכרים, האיכות מכובדת וריפוד העור הבהיר מזמין ומוסיף להידור. לגרסה הנטענת מחוונים מוקרנים נאים, מערך מולטימדיה חדש יותר עם צג "10.25, וזה כולל גם ממשק אפל קארפליי שאינו תקני ב-X3. במצב ניהוג 'רגיל' ו'חסכוני' התצוגה במחוונים 'היברידית', ובמקום תצוגה של מד סל"ד, יש מד אנרגיה. במצב 'ספורט' מתקבל מד סל"ד ברור יותר, וזה מראה גם מתי המנוע מתנתק. מיקום לחצני מצבי הניהוג מעט מבלבל.  

ב.מ.וו X3 פלאג-אין היבריד - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

מושבי הספורט נאים, נוחים ושופעי אפשרויות של כיוון חשמלי. כרגיל בב.מ.וו, ניתן לכוון את תמיכות הצד, אך לא את הקשחת מסעד הגב.

האבזור עשיר, וכולל גג זכוכית, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ומפתח חכם, אך לא אוורור למושבים ומצלמות היקפיות. במערכות הבטיחות בלימה אוטונומית מלפנים ומאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב ומרכוז הרכב, וניטור שטחים מתים אקטיבי, שעלול להתנהג בשתלטנות.

מאחור המרחב מצוין, באבזור בקרת אקלים ושקעים לכל דורש, והריפוד יוצר אווירת הידור מכובדת. 

בתא המטען בולטת הגבהת הרצפה עבור הסוללות. המשמעות היא שתא המטען רדוד יותר, ועדיין הנפח הולם – 450 ליטרים, 100 ליטרים פחות מאשר בגרסאות הרגילות. 

ב.מ.וו X3 פלאג-אין היבריד - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

מנוע, ביצועים 
מניין מצבי הניהוג ברכב יכול לבלבל. יש שלושה מצבי ניהוג מרכזיים – 'נוח', 'ספורט', 'חיסכון' – כאשר בשניים האחרונים ניתן לבחור תתי-מצבים או לתפור מצב אישי. בנוסף להם ישנם מצבי נסיעה חשמליים: 'רגיל', 'חשמל בלבד', 'שמירת אנרגיה חשמלית'. נשמע מורכב? קחו בחשבון שבכל מצב מעיכת המצערת תזניק את הכוח הזמין משני המנועים. 

ביציאה מהמקום נרשמת השתהות קלה, אך אם רזרבות החשמל מספקות, ומצב הניהוג הוא 'ספורט', ההאצה מרשימה (כאמור, 6.1 ש' ל-100 קמ"ש), גם אם אינה נעשית באופן תזזיתי. תיבת שמונה ההילוכים מאפשרת שיוט בסל"ד נמוך, דבר התורם לתחושה נינוחה בנסיעה.

בנהיגה חשמלית היכולת יותר מספקת מאשר נמרצת, והדבר בולט במיוחד כאשר יוצאים מהעיר. מד המהירות מסמן באופן נאה שהמהירות המרבית החשמלית היא 135 קמ"ש (הסקאלה מוארת עד 140 קמ"ש). במצב רגיל המנוע החשמלי יביא את הרכב ל-110 קמ"ש לפני שמנוע הבנזין ייכנס לתמונה, דבר שייעשה באופן בלתי-מורגש. פס הקול הנלווה לפעולת המנוע נעים, וניתן לשפר אותו בסיוע מערכת השמע המאפשרת למנן את הצליל. לא אהבתי שהרכב מדומם עצמאית כשהנהג יוצא לרגע.

ב.מ.וו X3 פלאג-אין היבריד - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

ולשאלת הכמה. בדומה ל-X1 ההיברידי-נטען, עם ההתנעה ראינו טווח חשמלי של 40 ק"מ, וזה ירד מיד ל-37 ק"מ. בסופו של דבר, אחרי ששילבנו בנסיעה העירונית גם נסיעה מתונה מחוץ לעיר, הגענו לטווח חשמלי של 34 ק"מ חשמליים. 

צריכת הדלק תלויה כמובן באורך הנסיעה. ב-100 הקילומטרים הראשונים נרשמו 15.6 ק"מ/ל', ואם נחסיר את 34 הק"מ החשמליים, נקבל 10.3 ק"מ/ל'. ביום מבחן מאומץ הרכב הגיע ל-9.1 ק"מ/ל', ובנהיגה רגועה יותר רשם 11.1 ק"מ/ל'. אלו אינם נתונים מרשימים, אבל צריך לזכור שהרכב שוקל כמעט שני טון. 

נוחות, התנהגות
למרות שכיול המתלים רך, על חישוקי "19 שיבושים קטנים ושינויים בפני הכביש מורגשים יותר מהצפוי, והדבר בולט בייחוד בעיר. גם מחוץ לעיר שיבושים קלים ובינוניים מורגשים, וריסון התנודות אינו מושלם. ועם זאת נוחות הנסיעה הכוללת נעימה. מנגד, רעשי הכביש והרוח מורגשים יותר מהצפוי.

ב.מ.וו X3 פלאג-אין היבריד - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

במקביל לעיצוב, שמוטה פחות לכיוון של "רכב שטח", נראה שה-X3 הזה אינו מתלהב משבילים, ונוטה לקפץ על אבנים קטנות. 

מאחורי ההגה, התחושה הנוצרת היא שמדובר ברכב כבד וגדול ממה ש-X3 אמור להיות. בפניות ראשונות נראה שהמסה רוצה להמשיך קדימה, אבל אט-אט מתרגלים להכניס את הרכב לפנייה באופן הנכון למבנה ולכיול שלו, ואז היכולת גבוהה. הכוח מחולק היטב בין הצירים, והרכב מסוגל לצלוח פניות במהירות גבוהה. שילוב של מהירות נמוכה ופנייה חדה מזכיר איזה ציר אחראי על עיקר ההנעה (אם שכחתם, האחורי) ואז החיוך גדל. 

ההגה מעט קל מדי במצב 'רגיל', ואילו ב'ספורט' המשקל סביב המרכז מוגזם. הבלמים חסרי נשיכה ונרפים ברגע הראשון, כנראה שבהמשך התרגלתי ללחוץ יותר חזק....

ב.מ.וו X3 פלאג-אין היבריד - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

סיכום, תמורה
כמו ב-X1 ההיברידי-נטען, גם בגרסה המקבילה של ב.מ.וו X3 2020 הצליח היבואן לשמר חלק מהמתכון שאפשר את הצלחתם של הכלים הנטענים, כאן עם הספק גדול ורשימת אבזור עשירה ביחס לגרסאות בנזין רגילות, ולהציע כל זאת במחיר נמוך יותר.

כמו בשאר הגרסאות של X3, גם בגרסה זו מדובר ברכב נעים, מבצע, מצויד המציע עסקה משתלמת; במחירו, 399,000 שקלים, הוא קרוב לאלטרנטיבות בודדות אחרות בשוק (וולוו XC60 T8 החזק יותר). מאידך, הוא יקר ב-43,000-63,000 שקלים מאשר גרסאות הכניסה, ומורגש כי הוא רכב כבד יותר. לכן כדאי לחשוב על הצרכים, מכיוון שהחיסכון תלוי בשימוש: הוא יושג בשפע נסיעות יומיומיות קצרות, ולא בגיחות ארוכות.

ב.מ.וו X3 פלאג-אין היבריד - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי