קופרה פורמנטור 2021 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
במרץ 2021 הושק בישראל מותג קופרה מבית סיאט, אשר אמור לשלב אופי ויכולת ספורטיביים יחד עם מרכיבים של מותג יוקרה – ולהציע אותם במחירים שהם ברי-השגה באופן יחסי.
קופרה יוצאת לדרכה בישראל עם שלושה דגמים, שניים הינם גרסאות של דגמי סיאט מוכרים (אטקה ולאון), ואילו פורמנטור הוא דגם מקורי ראשון של המותג החדש.
פורמנטור הוא רכב פנאי קומפקטי; בהשוואה לאטקה הקרוב לו, פורמנטור ארוך ב-4 ס"מ בבסיס הגלגלים, ב-9 ס"מ במרכב – אך נמוך ממנו ב-10 ס"מ. פרופורציות אלה, יחד עם סיומת קופה, מעניקות לדגם החדש הופעה ספורטיבית מודגשת.
קופרה פורמנטור 2021 מוצע לא רק בגרסת טורבו-בנזין 2.0 ליטר – אלא גם עם טורבו-בנזין 1.5 ליטר 150 כ"ס; התיבה דו-מצמדית 7 הילוכים וההנעה קדמית. במפרט האבזור – בולמים נשלטים-אלקטרונית, תאורת לד מלאה, חישוקי "18 וגג זכוכית; בתא הנוסעים: מפתח חכם, מושבי ספורט, מולטימדיה וצג "10, מערכת שמע של ביטס, מחוונים מוקרנים, בקרת אקלים תלת-אזורית. מפרט האבזור מלא, כולל 10 כריות אוויר.
באופציות, בין השאר, צבע מט, חבילת 'סילבר סטורם', לשדרוג הצג ל-" ולמצלמות היקפיות; חבילה נוספת, כוללת גם חישוקי "19 וריפודי עור.
גרסת VZ הספורטיבית כוללת מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר המייצר 310 כ"ס ו-40.8 קג"מ, תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים והנעה כפולה; משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 4.9 שניות והמהירות המרבית 250 קמ"ש. למפרט האבזור התקני מתווספים חישוקי "19, תפעול חשמלי לדלת האחורית, מושבים ספורטיביים יותר וצג "12.
-
עיצוב ונוכחות
אנשי קופרה הצליחו לשלב באופן מוצלח מהמקובל בין מאפייני מבנה ועיצוב של דגם פנאי ובין כאלה של קופה ספורטיבית – והתוצאה היא רכב שנראה מצוין.
-
תא נוסעים ומטען
עיצובה של סביבת הנהג מודרני ונאה, וזו כוללת קווים המזכירים דגמים אחרים בקבוצת פולקסווגן, בייחוד אלה של אודי. למרות היומרה היוקרתית, איכות החומרים אינה מצטיינת בכל מקום.
במרכז בולט צג "10 המדגיש שקבוצת פולקסווגן ממשיכה לוותר על הנדסת אנוש טובה לטובת גימיק עדכני, כזה המוצא ביטוי בתפעול המבוסס כולו על מסך מגע.
סביבת הנהג נקייה יחסית ממתגים, ורוב המערכות מופעלות דרך הצג הדורש היכרות והתנסות. שליטה חיצונית בעוצמת השמע או בבקרת האקלים נעשית באמצעות פסי מגע ("סליידרים") שאינם נוחים לתפעול, והעובדה שבחושך הם אינם מוארים פוגעת בשימושיות; גם תפעול הגג הפנורמי באמצעות פסי המגע אינו נוח.
במושבים ריפוד המשלב דמוי-עור, ואלה נוחים ונאים, מעניקים תנוחת נהיגה טובה גם אם אינה גבוהה.מאחור הישיבה מעט נמוכה, המרחב מצוין אך מנהרת ההינע תפריע לנוסע שלישי. לתא המטען נפח נאה של 420 ליטרים, ורצפה בשני גבהים.
 
-
מנוע וביצועים
חטיבת הכוח מוכרת ואפקטיבית – טורבו-בנזין 1.5 ליטר המייצר 150 כ"ס ו-25.5 קג"מ. הביצועים טובים אך הצליל תחת עומס אינו ספורטיבי או מזמין. פעולת תיבת ההילוכים נעימה לרוב, אך כרגיל, לא לגמרי רהוטה בזחילת חנייה.
צריכת הדלק טובה ונעה בין 11.8 ק"מ/ל' במבחן מאומץ ועד ל-14.5 ק"מ/ל' בשיוט.
גרסת ה-VZ הספורטיבית (2.0 ל', 310 כ"ס, הנעה כפולה) מציעה ביצועים מעולים והעברת כוח לינארית ויעילה מאוד. צריכת הדלק עמדה על 8.7 ק"מ לליטר בממוצע.
 
-
נוחות והתנהגות
לקופרה פורמנטור 2021 שליטה אלקטרונית בבולמי הזעזועים גם בגרסת הבסיס, וזו מאפשרת בחירה בין 15(!) מצבי קשיחות - אבל בכל המצבים נוחות הנסיעה העירונית בינונית. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה משתפרת בהרבה. רעשי המנוע והרוח נמוכים, אך רעשי הכביש מוחשיים.
אנשי קופרה ניסו להעניק לפורנמטור ניחוח ספורטיבי בעזרת היגוי מהיר, אך הוא אינו חד בתחילת ההפניה. בנוסף, משקל ההגה קל מדי, וסביב למרכז הוא מעורפל לתחושה.
היכולת הדינמית לכשעצמה טובה והרכב מתנהל באופן קליל יותר בהשוואה לדגמים מקבילים של קבוצת פולקסווגן.
גרסת ה-VZ קשיחה משמעותית אך שומרת על נוחות סבירה. בפיתולים היכולת גבוהה מאוד וההתנהגות סלחנית - מכונת קצב מרשימה ומהנה.
 
-
תמורה למחיר
לפורמנטור תג-מחיר הממקם אותו בלב זירת דגמי הפנאי. כאשר לוקחים בחשבון את הביצועים הנאים, האבזור הנדיב ובייחוד את העיצוב המושך, הרי שמדובר בתמורה טובה.
-
מה חדש בקופרה פורמנטור 2021
תחילת שיווק המותג והדגם בישראל במרץ 2021.
-
סיכום
רכב פנאי אופנתי ומרשים.