וולוו XC90 2017 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
ביוני 2015 החל שיווקו בישראל של הדור השני לוולוו XC90, סנונית ראשונה לגל הדגמים החדשים של היצרן. בתחילת הדרך הוא הוצע בארץ עם שני מנועים: T6 (בנזין) ו-D5 (דיזל), שניהם בעלי 4 צילינדרים, מוגדשים ובנפח אחיד של 2.0 ליטר. מנוע הבנזין נעזר בשני מגדשים (מגדש טורבו ומגדש-על) ומייצר 320 כ"ס ו-40.8 קג"מ. מנוע הדיזל נעזר גם הוא בשני מגדשים (טורבו) ומפיק 225 כ"ס ו-47.9 קג"מ. היתרון, כמובן, הוא בצריכת הדלק: 17.5 ק"מ לליטר בדיזל מול 13 ק"מ לליטר בבנזין (נתוני מעבדה). בשני המקרים, ההספק מועבר לתיבה אוטומטית עם שמונה הילוכים ומשם מוזרם הכוח לכל ארבעת הגלגלים.
הרכב החדש ארוך משמעותית ביחס לקודמו, ועם זאת, הגובה והרוחב קטנו במעט והמשקל ירד.
חלק גדול ממערכות הבטיחות המתקדמות תקני כבר ברמת הגימור הבסיסית, הנקראת 'מומנטום'. הרשימה כוללת מערכת מניעת תאונות עירוניות המזהה הולכי הרגל ורוכבי אופניים, כמו-גם תנועה צולבת מלפנים; התרעות על סטייה מנתיב ותאונה מאחור; מצלמות היקפיות ומערכת חניה אוטומטית. בגרסה זו גם חישוקי 19", תאורת לד מלאה, גג שמש פנורמי, ריפוד עור, תפעול חשמלי למושבים ודלת תא מטען חשמלית.
רמת הגימור המצוידת יותר, 'אינסקריפשן', מוסיפה מערכת תיקון פעיל לסטייה מנתיב (להבדיל מהתרעה בלבד), בקרת שיוט אדפטיבית (כולל פונקציה ייעודית לנהיגה בפקקים) והתרעות על תנועה צולבת מאחור ורכב בשטח המת במראות. רמת גימור זו כוללת גם חישוקי 20", ומתאפיינת בשינויים חיצוניים קלים ובתא נוסעים מהודר יותר. שבעה מושבים הוצעו בתוספת תשלום בשתי רמות הגימור.
בנוסף, הוצעה גם גרסת 'R-דיזיין' עם ניחוח ספורטיבי ותמחור אגרסיבי: חישוקי 20" שונים, סבכה ייחודית, מושבים ספורטיביים יותר ושבעה מושבים תקניים.
במהלך 2016 נחתה בארץ גם הגרסה ההיברידית הנטענת, T8, המוצע גם ברמת גימור מהודרת במיוחד, הנקראת ׳אקסלנס׳.
-
עיצוב ונוכחות
קו העיצוב החדש של היצרן השוודי העלים את קו המותניים המודגש שאפיין את וולוו מאז שנות התשעים, והחרטום קיבל מראה חדש לחלוטין. ה-XC90 עדיין מזוהה מיד כוולוו בזכות הגריל הענק, שעומד בניגוד חד לפנסים הזעירים. התוצאה בהחלט מעניינת ובעלת אפקט הגעה מרשים. הרכב משאיר רושם גדול ומאסיבי, אבל לא כבד או מסורבל.
 
-
תא נוסעים ומטען
שילוב טוב של גוונים ומרקמים יוצר מראה יוקרתי, ובכל מקום שהיד נוגעת היא פוגשת חומרים איכותיים. אנשי וולוו ניסו בבירור ליצור עיצוב מבודל ממותגי היוקרה האחרים, וזה הצליח להם.
המרחב במושבים הקדמיים ובשורה השניה טוב מאוד, וקל למצוא תנוחת נהיגה נוחה. השורה השלישית גם היא מרווחת – יחסית לשורה שלישית... כך שהיא עדיין מיועדת בעיקר לילדים.
התפעול של המערכות השונות נעשה דרך מסך מגע, עם מערכת תפריטים בסגנון סמארטפון, ודורש פרק הסתגלות.
 
-
מנוע וביצועים
מנוע הבנזין של גרסת ה-T6 נעזר במגדש-על ומגדש טורבו כדי להפיק 320 כ"ס. למרות ההספק הנאה, והעובדה שוולוו XC90 2017 קל יחסית, הרכב לא מרגיש כוחני. הביצועים נאים בהחלט, ולא חסר כוח לעקיפה גם בעליה, אך אין את תחושת הבעיטה בגב לה מצפים מהספק כזה. תיבת ההילוכים חלקה, אך מעט איטית – אך זה מפריע רק בנהיגה נמרצת.
צריכת הדלק הממוצעת, בתנאים רגועים יחסית, היתה 9 ק"מ לליטר – נתון נאה בהחלט לרכב בגודל הזה.
 
-
נוחות והתנהגות
וולוו XC90 2017 מתקשה להתמודד עם שיבושים בינוניים ומעלה ומעביר חלק מהחבטה אל תא הנוסעים. פעולתם המתלים גם לא שקטה במיוחד.
בידוד הרעשים טוב – אך רעשי הכביש נוכחים בתא. תחת עומס כבד המנוע מייצר צליל לא נעים, עדות לכך שמדובר במנוע צנום עם שני מגדשים, אך מדובר במצבים נדירים.
הרכב המגודל משלים את מערך הבטיחות האלקטרוני המרשים בהתנהגות בטוחה ויכולת גבוהה. ההגה מדויק, כמעט בלי שטח מת במרכזו, אך מעט קל מדי ולא מעביר מידע לגבי הגלגלים הקדמיים. הבלמים מעט קשים מדי, והנשיכה הראשונית מתונה.
בשטח מציע ה-XC90 יכולת בסיסית למדי, למרות מרווח גחון מרשים. האשמה העיקרית היא בקרת משיכה לא יעילה, שמתקשה להתמודד עם מצבי אחיזה נמוכה.
 
-
תמורה למחיר
מחירו של ה-XC90 לא מבוטל, אך בתחום המקובל בקטגוריה, בעיקר אם לוקחים בחשבון את רמת האבזור. כך שמדובר בתמורה טובה בהחלט לכסף ביחס למתחרות.
-
מה חדש בוולוו XC90 2017
אין שינויים בשנת המודל 2017.
-
סיכום
וולוו XC90 מציג מראה מכובד, תא נוסעים מרשים ומרווח, איכות חיים טובה ושפע אביזרי בטיחות מתקדמים. לא הכל מושלם – נוחות הנסיעה בינונית, בידוד הרעשים טעון שיפור והיכולת הדינאמית לא מלהיבה. אולם כמכלול, מדובר ברכב פנאי מרשים ומוצלח.